Hej, jag har alltid haft mina pengar låsta i en bostad, men nu har det ändrat sig på kort tid och jag har en stor summa som jag behöver investera i minst 5–10 år. Jag tror på börsen och ISK-konto och allt det där, men som marknaden ser ut nu känns det väldigt riskabelt att sätta in allt i någon indexfond. Jag vill börja med fonder, men det känns som att allt kommer att krascha när som helst.
Vad kan man göra? Jag vet att det inte alls är bra att ha allt på ett bankkonto.
Kraschen är oundviklig. Vi får rida ut den tillsammans. Ju mer du ackumulerat innan, desto värre är det. Den bästa strategin historiskt är att maxa volatiliteten och risken. Varför? 7%
Är det närmare 5 års horisont så skulle jag inte rekommendera lägga in allt i indexfonder. Du måste redan efter 1-2 år börja skala ned andelen aktier, och har det då blivit en nedgång så kan det drabba dig ekonomiskt.
Om du vet att du eventuellt skulle kunna vänta några år så kanske det kan vara värt risken, men att dömma av ditt inlägg så verkar du vara riskavert.
Det är nog mer värt att köra en något mer försiktig strategi än 100% index. T.ex 60 / 40 låter bättre för dig
Jag hade lyssnat på avsnitt 464, Finansiell rådgivning för privatpersoner med Ricard Nylund. Han resonerar (klokt tycker jag) kring behoven av buffertar (likvid- och reservbuffert) och att många tar fel risk. För hög risk är lika illa som för låg.
Annars är det ett angenämt problem, hur placera en större summa. Det centrala är att inte stressa upp dig om det tar ett tag att besluta vägen framåt.
Lite perspektiv: vem vet, bostadsförsäljningen kanske hade dragit ut på tiden ett år, så att låta pengarna ligga på bank under ett år gör nog varken till eller från.
Så länge du är “livrädd för en krasch” har du för mycket pengar i marknaden. Investera den summa du på riktigt klarar av sova gott om natten med. Fortsätt informera dig hur marknaderna fungerar, gärna via resurserna ovan, och se din tolerans för rörelser på marknaden successivt öka.
I ditt mentala läge just nu ska du inte investera allt på en gång.
Du bestämmer dig. Krasher är oundvikliga, men när den kommer vet ingen. Lägg in pengarna, låt dem ligga, “glöm bort dem” i MINST 5 år, helst MYCKET längre än så. När det sedan börjar närma sig att man är i behov av dem får man sakta börja ändra sin strategi beroende på läget då.
Var i samma sits i januari och var orolig konstant. Är fortfarande faktiskt orolig hela tiden men det är en annan femma. La hela vår förmögenhet på marknaden då, och sen dök det i flera månader. Men plötsligt exploderade det i april, och nu har det gett mer avkastning än hela min årslön.
Det enda jag kan säga är att oavsett vad du väljer att göra så är det viktigaste att inte röra pengarna. Det ligger mycket i det folk säger, uppgångarna kommer ofta plötsligt, och det är några få dagar som står för en stor del av hela tillväxten. Missar man dem för att man blev rädd och sålde så kan det göra rätt stor skada på sikt.
Mitt tips är att titta på t.ex. DNB Global Indeks eller Länsförsäkringar Global Index. Gå in i grafen och zooma ut till max. Då ser du att pandemin, invasionen av Ukraina, tullkrisen osv. framstår som relativt små hack i kurvan. På det stora hela pekar kurvan ändå ganska tydligt uppåt.
Jag tänker också att mycket handlar om vad pengarna ska användas till, om hela summan ska användas inom 5–10 år, om du i värsta fall kan skjuta på användningen några år osv. Gäller det till exempel pension kanske inte alla pengar behöver användas på en gång. Ju mer flexibel du kan vara, desto mindre känslig blir du för eventuella nedgångar.
En annan aspekt är hur viktigt det är för dig att maximera avkastningen respektive att undvika att behöva sälja med eventuell förlust.
Om du kommer med lite mer kontext kring detta tror jag du kommer få bättre råd.
Tack för bra svar. Om jag ska ge lite mer kontext: Det är cirka 4 miljoner som måste investeras på 5–8 års sikt (kanske längre, men det är väldigt oklart just nu). Jag är långt från pensionsåldern, bara 38 år gammal.
Nä det tycker jag inte. Fanns det garantier på uppgångar så skulle man ju kunna få bankräntor på tex 7% om man band längre perioder.
Det finns inga garantier tyvärr. På väldigt lång sikt skall det upp, det vet man.
Sprid riskerna tror jag är det bästa. Bra bankränta på en del bundet kanske om du verkligen behöver pengarna.
Det hjälper tyvärr inte att kika på gamla grafer och säga att framtiden blir likadan.
Grafen är inte en garant framåt, utan att påvisa vikten av att inte placera pengar om man vet att man kommer behöva ta ut dem vid ett specifikt tillfälle. Man behöver inte pricka toppen för att ha gjort en vinst från starten.
Det som kan hända om 5–8 år är att vi säljer huset som vi har i Sverige nu och flyttar till Island. Fyra miljoner kommer från ett hus som vi sålde på Island i år. Fastigheter på Island är avsevärt dyrare än motsvarande där vi bor i Sverige. Jag tror att vi kommer att behöva det mesta av pengarna för att köpa nytt på Island om vi flyttar tillbaka.