Ok. Många rörliga delar här. Om jag förstår rätt handlar det främst om att få pengarna att korrelera med en eventuell värdeuppgång för bostäder på Island, så att ni kan flytta tillbaka om ni vill. Eventuellt bör man också räkna med hävstångseffekten från belåningen i boendet.
Jag tänker som sagt att målet med pengarna kan vara avgörande för hur mycket risk ni bör eller behöver ta. Jag har tyvärr för dålig koll på hur man bör räkna utifrån er specifika situation, men hoppas ändå att jag lyckats reda ut problemställningen något. Eventuellt finns det någon annan här som kan komma med vettig input utifrån ovanstående.
Jag gjorde samma sak, satte in en större summa, jobbigt i början. men otroligt skönt när pengarna satt där på fonderna och bara växte och växte trots ett oroligt år än så länge. Det blir en pengamaskin till slut. Billigt är det också för oss snåljåpar.
Livrädd för krach. Exact vad livshotande tror du kommer hända? Det nyheterna kallar krach har hänt sådär vart 7-8de år sen börsens början. Men alla världens tusentals bolag har hittills aldrig gått i konkurs samtidigt.
Däremot har enskilda banker kursat och enskilda valutor rasat i värde. Så vilket är mest riskabelt att ha? Bara Svenska kronor på bara en bank eller tusentals bolag över hela världen?
Jag misstänker att det handlar om rädslan för ett större event såsom dotcom, finanskrisen eller japanska bubblan. Fel riskspridning och timing vid ett sådant scenario med 5-10års sparhorisont kan vara förödande.
Jag tänker tvärtom, om man varit med länge och haft en avkastning på ett antal 100 procent och 5-6 siffriga belopp så är fallet stort, visst. Men du kommer antagligen ändå ligga på plus ändå jämfört med vad du startade med. Det jobbiga för mig skulle vara att gå in stort och börja med en större sättning.
Jag känner alltid det skall krasha. Alltid. Och ibland, men bra sällan, så gör det faktiskt det. Och sedan tio veckor senare är det all time high igen. Om och om och om igen.
Varför? För företagen är duktiga på att dra ut värdet ur vårt arbete. Deras vinster ökar medan våra löner står stilla eller tom minskar i köpkraft. När du ser den ekvationen förändras så får du gärna berätta för mig.
För att undvika otur med insättningen på den dagen då börsen har årsbästa så skulle jag sprida inköpen över tid, alternativt passa på när börsen dyker pga ett uttalande om Hormuzsundet. Krascher är inget att bekymra sig över. Börsen återhämtar sig. Sedan är det där med horisont och pension. Pension är inte slutpunkten för sparandet. Då börjar man (även jag) visserligen plocka ut en del pengar, men portföljen finns kvar och kommer det krascher så kommer börsen även då att återhämta sig.