Hej forumet!
Efter en separation börjar jag ekonomiskt om och är sådär delat pepp över att börja ett nytt liv och osäker på hur jag ska gå tillväga. Just nu lägger jag 11 000/månaden i ett sparande till insats för en bostad men det svider lite när inflationen är som den är och jag drömmer likadelat om en egen trädgård som globala indexfonder 
Om jag köper hus om 2-4 år, kan det vara värt att investera pengarna i exempelvis räntefonder?
Sedan tänkte jag på buffert. Idag har jag ingen, men det kanske är ansvarslöst? Har nog tänkt att jag i värsta fall kan skippa sparandet någon månad eller gå upp i tid eller liknande men det kanske är naivt? Tar gärna lite tips/tankar/reflektioner 
1 gillning
Inte att rekommendera kanske men jag hade nog chansat lite och kört följande:
Först byggt en buffert på 50k
Resten hade jag matat på lysa 100% aktier alt. Någon globalfond. Detta för att få insatsen till huset asap.
Risken är att börsen går ner när det närmar sig men då får man kanske fortsätta spara tills det återhämtat sig. Risk värd att ta i det här läget?
Lycka till
2 gillningar
Kanske lite dumt med sparhorisonten 2-4 år? Låter kul oavsett, kanske tar det efter insatsen? 
50 k har jag också funderat på kring buffert, det är väl värdeminskningen jag drar mig från nu när inflationen är så hög.
2 gillningar
Jag skulle snarare säga så här. Om det är ett boende du vill köpa och snarast så hade jag plcerat allt i ett sparkonto med ränta. Inget annat. Placerar du det på börsen istället så gamblar du och det är nog det sista du vill göra med tanke på din livssituation.
Angående buffert. Jag vet inte vart 50 000 kommer ifrån då buffert till stor del handlar om din nuvarande livssituation. En person som exempelvis bor i hus med höga kostnader och flera bilar bör ha en betydligt högre buffert än någon som bor i hyresrätt utan bil. Du bör nog fundera vilken summa som är rimlig för dig men rent spontant från det lilla du beskriver så känns 50 000 onödigt stor buffert för dig för tillfället.
Jag hade snarare siktat på en betydligt mindre buffert och satsat stor del av lönen i sparkonto med ränta för att kunna köpa boendet. 
2 gillningar
Du har nog helt rätt, insåg nu att tanken på att förlora allt är värre än eventuell värdeminskning som sker medan jag sparar.
Nu kanske du Larzs0n hade mer tanke bakom men för mig var det främst en siffra som lät bra, att om jag hade 50 000 i buffert behöver jag inte oroa mig för något. Samtidigt så bor jag i hyresrätt och äger inget mer än bilen. Jag har barn men han är bara två och rätt billig i drift än så länge. Det är väl att jag gått ner i tid då och prioriterar att jobba nära hemmet över en högre lön.
Tidigare har jag provat att dra av 1 års utgifter mot 1 års inkomster som arbetslös eller sjukskriven men jag lever för billigt för att få fram en summa på så sätt vilket såklart är ett lyxproblem men gör det svårt att sätta en summa för buffert.
1 gillning
110% i bitcoin är det mest logiska, tänk bara på att bästa tiden att köpa bitcoin är för fem år sen.
1 gillning
Utifrån det du skriver så tycker jag peronligen att 50 000 kr i buffert är på tok för mycket. Men hey, vem är jag att definera vad som känns rätt för dig. Ibland kan man inte bara agera utifrån logik och siffror. Om 50 000 får dig att känna dig trygg och må bra så tycker jag att du ska köra på det, även om det gör att huset kommer några månader senare. 
1 gillning
Nu när jag skrivit ut allt håller jag med dig. Tror att jag fastnat lite i känslan av att “alla” andra ligger så långt före mig rent ekonomiskt.
Tack för att du tog dig tiden att svara! Det hjälpte verkligen 
1 gillning
Det är en väldigt vanlig känsla hos väldigt många, speciellt efter att man precis varit med om en separation. Men oftast är det också inget annat än en känsla.
Inget att tacka för. Hoppas allt går bra.
2 gillningar
Så är det kanske? Hade nog kunnat vara ett intressant ämne det också, när man kände sig okej igen efter en större separation, ekonomiskt och annars.
Tack! Jag tror det kommer det, kanske inte imorgon men om ett tag. Haha det behövde jag kanske inte men du fick ett till här. Hoppas att du får en fortsatt fin kväll och vecka 
1 gillning
Ang bufffert/ sparkonto kan man skippa buffert och lägga i tex Morrow sparkonto med fria uttag. Dvs bufferten i sparkonto som du kan föra över vid behov på ett par dagar.
Det är en bra tips känner inte ens till Morris bank, hur lång har du haft den , kan man verkligen lita på de ?
Tack för tips !
Över tid har räntefonder ingen utveckling. Räntefonder fluktuerar kortsiktigt baserat på det aktuella ränteläget.
Pengar på kontot har en långsiktigt högre avkastning än räntefonder.