Svårt att välja: utöka buffert, investera mer eller amortera extra?

Hej alla!

Det finns verkligen en rikedom av information här, och jag försöker orientera mig men har lite svårt att bestämma vad som är mest klokt att göra med mitt månadsöverskott.

Jag är i 20-årsåldern, jobbar som ingenjör och har haft fast anställning i ungefär ett år. Bor ensam och köpte nyligen min första bostadsrätt i södra Stockholm (Hägersten). Jag flyttade hit för att studera för några år sedan och håller fortfarande på att lära mig svenska, så ursäkta om språket inte är perfekt.

Här är min situation i korthet:

• Inkomst: ca 31 000 kr netto/mån

• Boende: bostadsrätt köpt för 2,65 M kr

• Bolån: ca 2,09 M kr (belåningsgrad ~79 %)

• Ränta: rörlig, ca 2,54 %

• Amortering: 2 % per år (≈ 3 500 kr/mån)

• Totala levnadskostnader (inkl. boende): ca 23 000 kr/mån

• varav 3 500 kr amortering

• ca 4 700 kr ränta

• ca 3 400 kr avgift, el, bredband och hemförsäkring
      → Totalt ca 11 600 kr/mån för boendet

• Buffert: 75 000 kr på sparkonto (0,5 %)

• Kort­siktigt sparande: 40 000 kr

• Fond­sparande: 3 500 kr/mån i globala indexfonder

• A-kassa + inkomstförsäkring: Ja

• Inga barn, ingen bil

Efter alla utgifter och investeringar blir det ungefär 4 800 kr kvar varje månad så mitt kort­siktiga sparande växer nu ganska snabbt, men jag har egentligen inget tydligt mål med de pengarna – och känner inte heller något större behov av att spendera dem.

Därför undrar jag vad som är mest klokt framöver:

1. Amortera extra för att på sikt minska belåningsgraden mot 70 %.

2. Utöka bufferten till kanske 90–100 000 kr för extra trygghet, särskilt med rörlig ränta.

3. Investera mer i globala indexfonder istället för att låta pengarna stå still.

Jag vet inte riktigt om jag saknar en bra balans mellan trygghet, sparande och investeringar, och skulle gärna vilja höra hur ni andra ser på det – och hur jag kan styra min situation mot något mer “optimalt”.

Hur skulle ni tänka i mitt läge?
Alla tankar och perspektiv uppskattas!

2 gillningar

Grattis till en bra situation! Och jättefin svenska!

Jag skulle valt amorteringsspåret ner till 70% belåningsgrad, och därefter investerat i global indexfond.

1 gillning

Du är ung och jag skulle inte amortera extra för att få ned till 70% för du kommer förmodligen flytta längre fram när du har en relation. Eftersom tiden är på din sida så skulle jag kötta mer in global indexfonder. De där 75K bör du kunna få bättre ränta än 0,5%. Se till att fixa en kreditkort.

Som ingenjör så vet du att matematiskt så blir avkastningen högre 7% jämfört 2,5% (vilket du får på amorteringen, dessutom får du 30% tillbaka pga ränteavdraget).

Själv är jag dubbelt så gammal som du och har avvecklat min buffert och då har jag ändå fru och barn. Jag hade inte utökat bufferten (75K) i ditt fall. Kötta, byt jobb och få upp lönen.

1 gillning