Dålig rådgivning Swedbank - arv

Önskar tips hur man kan tänka, var med min mamma på banken idag för rådgivning, gällande placeringar. En allemansfond från 90-talet hade ökat rejält i värde, så vi kan inte klaga på värdeökningen. Men när vi frågade om förslag på trygg placering, med minskad exponering på aktiemarknaden kunde banken endast erbjuda fasträntekonto 2.60% 1 år. Jag bad om andra alternativ, då började bankdamen köra ett rådgivningsprogram som föreslog Robur Bas 50… Vad jag kunde se liknande exponering, ingen större skillnad, mer än 50% ränte-fonder. Banken verkade inte ha så många förslag.

Vi önskar främst skydda pengarna, så de är tryggade och finns vid behov. Samtidigt nice om de jobbar lite stilla, då det är en rejäl slant. Mamma är snart 80 år, har investerat i ny lgh, men har för övrigt inga mer investeringsbehov nu. Hur hade ni gjort? Bytt bank? Jag har föreslagit att vi lägger delar av det i andra banker, men hon verkar tycka det blir svårt att ha koll. De har alltid varit helkunder hos Swedbank.

Bankens rådgivning är inte kostnadsfri rådgivning. Det är försäljningsmöten.

Banken säljer de investeringsprodukter de tjänar mest pengar på.

Banken är ett företag som vill tjäna pengar.

Kör inga dyra blandfonder eller allemansfonder. Köp istället billiga indexfonder (låg avgift).

Men med tanke på din mammas ålder och därmed förmodade sparhorisont så är bara aktiefonder (aktieindexfonder) antagligen på tok för hög risk.

Ta rådgivning hos en helt oberoende rådgivare. Småspararguiden är ett alternativ om inte kapitalet är jättestort.

6 gillningar

Swedbank har billiga fonder som heter Robur Access……
I länken nedan kommer du till en som heter Mix som blandar aktier och räntor till låg avgift. Det kan nog vara ett alternativ med mellanrisk.

https://doc.morningstar.com/document/50ad27f787e8c5e5bc7cd09af2966a1e.msdoc/?clientid=swedbank&key=727e65e6c2083c53

1 gillning

Skulle jag vara 80 så skulle jag ha 0kr i aktier och allt i i fasträntekontot samt kanske korta räntefonder?
Hon vill ju troligtvis använda upp pengarna kommande 1-10 åren om jag får gissa…

Om nu inte hon har tänkt att pengarna ska gå i arv då är det en annan femma då skulle jag placera delarna som ska ärvas i aktier.

2 gillningar

Tanken är inte att använda upp pengarna, utan att de ska finnas där som trygghet för både henne och barn och barnbarn. Hon har som sagt lagt typ 50% i ny lgh, även det ser vi ju som en investering (åtminstone få pengarna tillbaka). Men aktieplacering tycker du ändå? För de pengar som är tänkta att stå kvar som framtida arv? Även med de risker på finns med aktiemarknaden?

Den delen av pengarna hon inte tänkt använda själv bör definitivt vara investerade i 100% aktier (Globala indexfonder) om tanken är att dom ska ärvas. Pengarna hon ska använda bör dock vara 100% på ett räntekonto som @Indexmannen nämner.

Sen är det ju kanske svårt att veta hur mycket av pengarna man har tänkt använda, det kan ju ändras. Så kanske en bra tanke att ha lite extra på räntekonto.

Ett annat alternativ hade kunnat vara förskott på arv på en del av pengarna, säg 30% och låta barnen få det direkt att stoppa på börsen (Eller vad barnen nu vill göra med det), och låta resten stanna på ett räntekonto. Skulle pengarna därefter mot förmodan ta slut får barnen snällt ge tillbaks en slant.

1 gillning

Allt beror på tidshorisonten på pengarna om det är ett arv och du ex vill ha pengarna till dina barn som idag kanske är säg 2-3 år gamla för att ta ett ex och du/din mamma vill “öronmärka” pengarna för deras första bostad då ska man ändå inte röra pengarna på ca 20 år så då hade jag kört allt i breda aktiefonder

Men om det finns risk att din mamma vill använda pengarna så hade jag inte lagt något på aktier onödigt att ta risk om man ej behöver och vid de åldern blir det ju svårt att tjäna igen pengarna.

Bara mina cent om det hela :slight_smile: