Fondförslag efter rådgivning hos Swedbank | Vad säger ni i forumet?

Mitt första inlägg här men följt med alla diskussioner ett tag.

Min dotter har pengar från arv och försäkring på ett överförmyndarspärrat konto (räntekonto) hos Swedbank idagsläget.
Jag ska och har godkännande från överförmyndarnämnden att öppna ett ISK åt henne och efter rådgivning föreslår banktjänstemannen följande -
Swedbank Robur BAS 50 80% avgift 1,16%
Swedbank Robur BAS 75 20% avgift 1,30%
I mitt tycke väldigt höga avgifter.

Då det är 5 år kvar innan hon får tillgång till pengarna (förhoppningsvis är hon klok och fortsätter spara) tänkte jag följande fonder -
Swedbank Robur Access Sverige 20% avgift 0,23%
Swedbank Robur Access Global 50% avgift 0,23%
Swedbank Robur räntefond kort 30% avgift 0,11%

Skulle behöva lite inputs att jag tänker rätt här. Eller ska jag skippa räntefonden och gå helt in på Access Sverige och global?

3 gillningar

Du får komma ihåg att de du pratade med på Swedbank är inte rådgivare - de är försäljare. De vill sälja dyra fonder till dig som gör att så mycket av din dotters arv som möjligt går åt i avgifter till Swedbank.

Stoppa pengarna på Avanza i stället, och köp en global Indexfond med en maxavgift på 0.2 %. De kommer förmodligen till och med att gå bättre än Swedbanks dyrfonder. Och din dotter får behålla mer av sitt kapital.

8 gillningar

Mycket bättre portfölj än den du fick i förslag! :+1:

Det ni kanske ska fundera på är i vilken form hon ska få pengarna? Ska de ges i kontanter och användas direkt? Eller ska hon få en investerad portfölj?

En bra och enkel tumregel för att avgöra hur mycket aktier och räntor man ska ha är följande:
0-3 år = 100% sparkonto
3-9 år = 10% aktier per år i sparhorisont och resten i räntefonder eller sparkonto. Alternativt 50/50 hela perioden.
10+år = 100% aktier

När jag skriver aktier så menar jag såklart aktieindexfonder.

8 gillningar

Nu vet jag inte hur mycket pengar det gäller men du kanske ska binda en del i nåt bra fasträntekonto för en framtida insats till ett boende.
Börsen kan ju ha rasat lagom till att hon ev. vill flytta och köpa sig en lägenhet.

Hej!

Fonderna du fick som förslag har onödigt höga avgifter och dina val ser betydligt lämpligare ut på den punkten. Förslagen du fick av rådgivaren är blandfonder som innehåller både aktier och räntor. Sammantaget innebär fördelningen cirka 50/50 aktier/räntor. Var den fördelningen något ni diskuterade och kan det ha haft att göra med att det är 5 år tills din dotter får tillgång till pengarna?

Huruvida du ska ha med räntor eller ej har bland annat med sparhorisont och syfte med placeringarna att göra, vilket både @MattiasA90 och @Krille.A är inne på.

1 gillning

Ja, man blir inte glad direkt…

En bekant 80+, totalt okunnig om placeringar, bad mig att titta på hens fonder som Swedbank sålt in och det var Robur Bas 50 och Robur BAS 100 till höga avgifter. Det handlade om belopp över miljonen. Däremot fanns inte mycket på banken.

I hens specifika fall (ålder, gammal villa med underhållsbehov, mm) blev det en hyfsad slant på banken samt en fond, Robur Access Mix.

Den fonden består av 50 procent räntor, 50 procent aktier och har väl också en avgift på dryga 0,20.

För en yngre person med lite mer intresse och kunskap hade det givetvis blivit en annan rekommendation. I detta fallet var önskemålet en enda fond.

6 gillningar

Jag tycker det är klokt med räntefonder om din dotter börjar närma sig vuxen ålder. 70/30 är en bra balans för den sparhorisonten :+1: Ditt fondval är bättre en bankens, så försök att få de istället.

Men jag personligen hade skippat Sverige fonden. 20% Sverige i en 70/30 portfölj är en ganska stor Home bias. Det är inget fel, men värt att tänka på. Sverige har en ganska hög risk. Global har en lägre risk.

Jag hade kört en 70/30 portfölj enligt nedan:
70% Global
30% Räntefond Lång (om det finns, annars ta Kort).

Vill du verkligen ha med Sverige. Så tycker jag 10% är mer rimligt i en blandportfölj med aktie/räntefonder :+1:

1 gillning

Eller hälften i Access Global och hälften i Access Mix?

Tack för inputs att jag tänker rätt.
Kan ändå känna en viss irritation att dessa sk rådgivare (säljare) föreslår så dyra fonder. I ärlighetens namn hade jag nog gått på förslagen om det inte vore för detta forum.

Förhoppningsvis är hon så klok och mogen den dagen hon fyller 18 att hon fortsätter låta pengarna vara investerade.

3 gillningar

Sen är det så att banken också är ett företag som vill/måste tjäna pengar.

Jag personligen hänger inte upp mig så mycket på det. Det är som vilken försäljare som helst, de vill sälja de produkter med högst vinstmarginal. Sen kanske de inte behöver heta ”rådgivare”, det är lite vilseledande.

Min man har i många år sparat till pension och enligt bankens förslag, Robur bas 50. Vi båda har varit ointresserade och okunniga tills vi hittade detta forum. Det blev verkligen en ögonöppnare.
Jag bokade tid och allt blev utbytt till access global, access mix + lite räntor. Rådgivaren försökte övertyga oss att global A var mycket bättre. Såklart vill banken tjäna sina pengar.
Men det blir ju stora summor i avgifter i många år eftersom det handlar om nästan 3 miljoner…

3 gillningar