Swedbank Robur Bas 25

Hej och god fortsättning.
En släkting (76 år) har fått rådet av sin bank att investera den största delen av sitt sparande (förutom buffert) i fonden Swedbank Robur Bas 25 på sitt isk-konto. Det är en aktiv fond med 25% aktier till avgiften 0,7%.
Har ni några funderingar kring om detta är en lämplig investering. Finns några bättre alternativ?

Ett litet tillägg till eventuella alternativ är att det ska vara enkelt och inte kräva ombalanseringar.
Tacksam för hjälp

Kollade enbart lite snabbt men trots att fonden ska anses som “säker?” med enbart 25% aktier så verkar den ändå underprestera en 100 procentig global indexfond i år trots dålig marknad för aktier.

Jag hade hellre haft pengarna på bankkonto med insättningsgaranti samt bunden ränta sen 25% i aktier än att övervikta så pass i räntefonder :slight_smile:

Men den kanske går bra i framtiden vad vet jag men jag själv tycker ej om räntefonder så ta mitt råd med en nypa salt :slight_smile:

Såg nu att han ej vill omballansera själv då ryker mitt förslag :slight_smile:

Jag har bara svårt att greppa exakt vad man äger i dessa fonder gäller ju gå in o läsa på de större innehaven fonden har vad det är för placeringar jag kan ej så mycket om räntefonder tyvärr så har svårt att bedöma om det är “bra” räntefonder eller inte :slight_smile:

Är det ett måste att ha investeringen på Swedbank? Vill din släkting ha just kombinationen 25% aktier och 75% räntor finns möjlighet att använda Lysa och göra den fördelningen där. Avgiften är runt 0,35% och ombalansering sker automatiskt mellan aktier och räntor, men det fungerar ju så klart bara om det kan tänkas att ha investeringen där och inte på Swedbank.

1 gillning

Nä, det är inget krav att det måste vara på swedbank och då är ju lysa en variant.
Men jag tror att hen helst vill ha sitt sparande på swedbank men att det äremot inte måste vara en swedbankfond

Gillar man Swedbank som samlingsplats så finns Handelsbanken Global Index att handla där till kostnad av 0,4% årlig avgift. :earth_asia:

Ja, fast är det en ren aktiefond eller går det välja. Jag tänkte eftersom personen i fråga är 76 år

1 gillning

Tänk så här… Banken gör inge för att vara snälla utan de handlar om att tjäna pengar…
Swedbank är väl inte banken me de bästa ryktet då…

Ja det låter rimligt. Frågan är då om det finns alternativ till fonden som är billigare men ändå erbjuder låg risk.

Swedbank har en billig blandfond 50/50 som heter Swedbank Robur Access Mix som har en låg kostnad som jag nog hade valt i ert läge istället för Bas25.

1 gillning

Tack för tipset. Jag ska kolla upp den.

Här har det diskuterats om den tidigare

1 gillning

Verkar bero på den olyckliga nedgången i räntepapper. Fonden har ca 25% aktier och 75% räntor/likvidier, precis som prospektet säger. Fast kikar man på Morningstar så ser det också ut som att de latjar med blankningar (“kort” aktier). Så jag vet inte riktigt vad man ska tro.

bild

En billigare fond som inte är lika “latjo” skulle kunna vara Swedbank Robur Transfer 50. Den har ungefär samma fördelning mellan aktier och räntor men den är inte lika konstig och till lägre avgift (0,61%). Den ser ut att ha haft en liknande men jämnare utveckling de seanste fem åren.

Jag tycker att ävem Transfer 50 är för dyr. Vill man ha en blandfond så är Swedbank Robur Access Mix ett toppenval! Men med högre risk (50/50).

1 gillning

Swedbanks egen globalfond är Robur Access Global, till 0,2% förvaltningsavgift.

Har själv, tidigare, ägt en del Robur Access Mix och beslutet grundade sig på vad som redan sagts i tråden: 0,2% förvaltningsavgift och blandfond.

Av motsatt skäl, dvs. högre avgifter, har jag avrått andra från Swedbanks sk. Transferfonder…

1 gillning

Jag tog upp den för att Transfer 50 är ändå snäppet billigare än Bas 25, och man kan argumentera för att det är en bättre fond.