Flyttar sparandet till Swedbank | Vad tänker ni om denna portfölj?

Hej,

Vi kommer flytta vårt innehav till Swedbank. Vad är er åsikt om följande fördelning?

KF för pension och ISK för övrigt sparande.

Kapitalförsäkring
Andel Fond
70% Swedbank Robur Access Global
20% Swedbank Robur Access Sverige
10% Swedbank Robur Access Asien

ISK
Andel Fond
65% Swedbank Robur Access Global
15% Swedbank Robur Access Sverige
10% Swedbank Robur Access Asien
5% Swedbank Robur Räntefond Kort
5% Storebrand Obligation

Några ändrings- eller förbättringsförslag?

Behöver jag ens en KF för pensionen? Innebär det inte en dyrare avgift samt att det tillkommer kostnader om jag skulle byta bank i framtiden?

Tacksam för alla tips och idéer jag kan få.

Stort tack på förhand.

1 gillning

Överlag vettiga portföljer tycker jag :slight_smile: Billiga och breda.

Nej, du behöver inte KF för pensionen. Funkar med ISK också om du hellre vill ha det.

I ditt privata sparande 90/10 (aktier/räntor) så hade jag personligen försökt hitta en lång räntefond istället för de korta du har valt. Om du nu ändå ska ha så hög andel aktier, men ändå lägga till endast 10% räntor så hade en lång sådan fungerat bättre som diversifiering till aktierna. Långa räntefonder har högre volatilitet och lägre korrelation till aktierna så att de kan växeldra bättre. Kolla om t.ex Captor Iris Bond finns i Swedbanks utbud.

Sedan hade jag övervägt att byta Asienfonden mot en renodlad tillväxtmarknadsfond. T.ex Storebrand emerging markets.

2 gillningar

Hej, tack för detta!

Jag hittar inte fonden du skrev om men vad tror du om följande? Obligation Lång Inst | Swedbank Robur fondlista | Allt om fonden

Gällande tillväxtmarknader så har jag inte hittat något bra alternativ bland deras egna fonder ännu. Jag hittade följande men den tycker jag var väldigt dyr.
Global Emerging Markets A | Swedbank Robur fondlista | Allt om fonden

Måste det vara Swedbanks egna fonder då? Storebrand emerging markets är ett bra alternativ och mycket billigare.

https://spara.swedbank.se/app/kurslista/fond/SE0003455658

1 gillning

Captor Iris Bond verkar finnas om du skulle vara intresserad:

https://spara.swedbank.se/app/kurslista/fond/SE0012204758

1 gillning

Tack! Jag ska undersöka om jag kan välja fonder som inte är deras egna.

Man måste tyvärr aktivt klicka i en ruta att visa hela fondutbudet på internetbanken. Man hittar den under “filter”.

1 gillning

Tack!

Vill ni förklara vad fördelen med denna fond är? Ser man på avkastningen sista 3-5 åren har den ju varit väldigt dåligt.

Är det bättre med något annat alternativ gällande räntefond? Eller ska jag köra 100% aktiefonder?

Jag kör:
Access Global 80%
Access Sverige 20%

2 gillningar

Den innehåller obligationer med låg kreditrisk och med lång löptid. Den längre löptiden gör att förändringar av ränteläget får större påverkan på dess utveckling än en räntefond med kortare löptid. Räntor sänks typiskt vid lågkonjunkturer och stora börsnedgångar, vilket leder till positiv utveckling för en fond som Captor Iris. Fördelen med detta är att den har en potential att vara motvikt till aktiernas nedgång och minska portföljens totala nedgång. Man kan då dra fördel av detta och ombalansera portföljen.

En möjlig nackdel med Captor Iris är att den kan upplevas vara jobbig att hålla som komplement till aktier då den är volatil och i perioder kan backa rejält, vilket vi såg när räntorna höjdes och som du också refererar till.

Om du inte vill köra 100 % aktier, och du känner dig lite skeptisk till Captor Iris, kan ett alternativ vara att köra 10 % i Storebrand Obligation som du redan har 5 % av i förslaget. Den har kortare duration än Captor men längre än Robur Räntefond kort. Storebrand Obligation kan fylla en likartad funktion som Captor Iris men är inte lika volatil (på gott och ont) då den inte är lika känslig för förändringar av ränteläget.

Du får fundera och köra på det du känner dig mest bekväm med. :+1:

1 gillning

Tack för detta!
Man kanske rent av ska köra 100% aktiefonder annars?

1 gillning

Ja det kan du göra om sparhorisonten är lång, 10+år.

1 gillning