Hej! Jag har nyligen hittat hit och är nybörjare när det kommer till sparande men har iallafall kommit så långt att jag vill satsa på ett långsiktigt sparande i indexfonder. Jag har startat ett ISK-konto på Swedbank och där satt upp ett fondsparande som jag egentligen vill ska motsvara de index-fonder och andelar som Jan och Caroline har tipsat om i “Barnportföljen”. Men alla fonder finns inte på Swedbank.
Jag har följt råden om kostnad också men då jag inte riktigt kunde avgöra om de fonder jag hittade till fullo motsvarade de i listan så landade jag tillslut i följande: Swedbank Robur Access Global 75 %, Swedbank Robur Access Sverige 15 % samt Swedbank Robur Access Asien 10 %. Låter det vettigt mot en sparhorisont på minst 10 år? 2500-3500 kr i månaden?
Anledningen att jag har valt ISK på Swedbank är att jag har den banken samt att det då skulle bli enkelt med hur det sedan ska beskattas. För så var det va? Att det var det enklaste sättet då de har koll på skatt m.m.
Tack så mycket för feedback! Hm, 90/10 - det ska jag fundera över. 10 % på sparkonto, då skulle det vara insättningsgaranti? Eller det kanske inte spelar så stor roll.
Tack för feedback. Ja, precis. Det jag egentligen ställde det mot var Avanza, att istället för ISK sätta upp sparandet på Avanza. Men som sagt, jag är helt ny på detta. Och kan inte så mycket om Avanza än. Men där kunde jag hitta fonderna som fanns på listan, t.ex. Länsförsäkringar Global Indexnära.
Självklart ska det vara med insättningsgaranti! Gärna med ränta på sparkontot också
Men det är ju såklart en valsak om man vill ha räntor/sparkonto i sin portfölj. När det är så lång sparhorisont som 10+år så är det absolut inte fel att köra 100% aktier
Upptäckte inte detta inlägg förrän nu men vill du ersätta Länsförsäkringar Global Indexnära som barnportföljen innehåller så kan du handla SPP Global hos Swedbank (som de själva nämner som ett alternativ).