Input swedbankportfölj

Ursäkta ännu en ”input på portfölj-fråga” :grimacing:
Sitter och klurar på en hyfsat värdebevarande diversifierad 50/50-portfölj på swedbank och skulle gärna höra era inputs och tankar kring detta
Tänker: ( avgift i parantes )
Aktier
30% Storebrand Global All Countries (0,33)
10% Storbrand Sverige (0,21)
10% Robur Global I (0,68)
Ränta/Hedge
30% Storebrand Obligation (0,21)
10% Captor Iris B (0,4)
10% Lynx Dynamic (1,4)

Vad tycks??? :thinking:

Vad är tanken med Robur global? Den globala delen har du ju redan täckt in bra.
Funderat på KPA blandfond? Blir i och för sig lite högre aktieandel.

1 gillning

KPA blandfond är det jag kör idag, gillar enkelheten, men tänkte på skoj knåpa ihop en egen portfölj.
Robur Global I får stå för ”lekhinken” i porföljen. Intressant aktiv fond med en fantastisk historik

Tillför Lynx Dynamic och Robur Global något eller är det bara onödigt dyr förvaltningsavgift?

Räntor är svårt, men jag hade haft svårt med 1,4% i avgift.

Någon tanke med Storebrand Sverige i stället för Swedbank Robur Access Sverige?
Är ju samma avgift, och jag har själv inte koll på skillnaden, så jag frågar av nyfikenhet.

1 gillning

Swedbank har en 50/50 Sverige som heter Swedbank Robur Access Mix som bara kostar 0,21%.
Bra val om man vill köra home bias :sweden:

3 gillningar

Tack men frågan handlar ju primärt inte om blandfond. :stuck_out_tongue_winking_eye:
Kör redan KPA blandfond som jag personligen tycker är ok, Access mix är ju 100% Sverige dessutom :blush:

Det är hugget som stucket om man väljer storebrand eller access som jag förstått det :blush:

Nja, Robur Access Sverige har 92 innehav, medan Storebrand Sverige har 142 innehav. Om du inte har för avsikt att lägga till en småbolagsfond, ger Storebrand Sverige bredare exponering. Dessutom tillåter Storebrand aktielån, som ger kanske uppemot 0,1% extra avkastning om året i Storebrand Sverige, medan Robur inte tillåter detta.

1 gillning

50% Storebrand Global All Countries
50% Storebrand Obligation

Håll det billigt och enkelt

2 gillningar

Tycker förresten att portföljen ser bra ut, om du valt in Storebrand Global All Countries med sin andel i tillväxtmarknaderna med flit. Robur Global I har en köpavgift på 2% som du bör ha i åtanke.
Jag själv skulle inte klara av 1,4% i avgift för Lynx Dynamic och hade funderat på diversifiering med Robur Realräntefond istället, fast det finns en del trådar som säger att svenska realräntefonder har för låg yield.

1 gillning

Blev en enklare provportfölj med endast:
40% Storebrand Global All Countries
10% Storebrand Sverige
40% Storebrand Obligation A
10% Captor Iris B
Enkelt och bra men kanske lite fattigt? Ska något kompletteras, typ realräntor, råvaror, hedgefond? Finns det ingen möjlighet till att investera i guld via swedbank???
Målet är att skapa en trygg mellanriskhink på swedbank

Tycker absolut den där portföljen ser klart godkänd ut! :+1: Ser ingen större anledning att göra några drastiska ändringar. Om det är swedbank du vill använda så är du begränsad i utbudet.

Realräntor har jag för mig att de endast har svenska sådana, vilket är lite för klent om man nu ska ha realräntor tycker jag. Råvaror och guld finns tyvärr inga vettiga alternativ där heller på swedbank. Hedgefonder ser jag ingen som helst anledning att nånsin äga i stort sett.

Jag hade kört portföljen som du beskrivit. Möjligen skruvat upp innehavet i Captor Iris lite. Kanske till 20-25% på bekostnad av Storebrand obligation. Detta för att få upp volatiliteten i räntedelen och lägre korrelation till aktiedelen.

2 gillningar

Tack Mattias.
Hur ser du på företagsobligation, typ 10% Robur Corporate Bond Nordic?

Hm känns inte helt nödvändigt. Företagsobligationer har oftast hög korrelation till aktier så i så fall hade ag nog hellre ökat aktiedelen en aning. Men vill du gärna ha företagsobligationer (de har ju oftast trots alt lägre volatilitet än aktier) så hade jag hellre valt en global sådan. Se om t.ex Captor aster global credit finns i utbudet.

1 gillning

Det har ju funnits en del diskussioner bl a här på forumet om företagsobligationer kan spela en diversifierande roll i en portfölj av aktier och stats-/kommunobligationer. Jag kommer dock inte riktigt ihåg vad slutsatsen av detta var bl a i tråden för intervjun med Captor.

Enligt nyare forskning som Antti Ilmanen refererar till i Investing amid low expected returns, kapitel 4.4, spelar IG krediter en diversifierande roll då korrelationen till aktier är fortfarande låg (omkring 0.25). För HY krediter blir korrelationen till aktier mycket högre och jag tolkar Ilmanen så att diversifieringen blir då mindre.

Jag satt med denna info i bakhuvudet hela våren och funderade då och då och i slutändan lade jag till just Robur Corporate Bond Nordic i portföljen nu under sommaren. Fonden innehöll 2023 främst IG (77% BBB, men även 13% A) och ca 5% HY (BB). Att de tillåter liter HY (BB) tycker jag är bra för då slipper man sådana fire sales av fallna änglar.

1 gillning

Beror helt och hållet på din ålder, livssituation mm.
Har du över 10 års sparhorisont kan det väl vara lämpligt att skippa räntefonderna och köra 100% aktiefonder och buffert på sparkonto med ränta.
Men är du äldre/nära uttag av portföljen så är väl 50/50 inte så dumt?

Ett tips om du vill köpa Robur Globalfond i är att köpa den via tjänstepension hos Swedbank (om du har möjlighet till det). Jag betalar 0,46% i total avgift för den:

Du kan se vad du kan få för avgift om du går in i fondlistan:

Sedan filtrera på kontotyp, välj ditt avtalsområde:

1 gillning