Nordnet Smarta Fonder

Efter 10 års uppgång vet jag inte om det är bra och smart ligga 150% i aktier? Tom Ap7 aktiefond har sänkt risken några ggr i från 150% aktier till dagens 110%. Den kostar 0.10% i avg plus att den är skatt reducerat då staten äger den och ger extra avk årsvis med 0.25%. Den fonden skulle jag investera 100% även med 25% hävstång om det var möjligt. Det är sällan bra med 1% i avg på 20 årssikt att den lönar sig. Lycka till.
Mvh. Jack

Nordnets fond är dock inte 150% aktier, utan den belånar alla innehav, främst obligationerna så att RISKEN från aktierna motsvarar 70% av portföljen. En sådan portfölj har kanske bara 25% av kapitalet i aktier. Belånad AP7 tar faktiskt mer risk eftersom 100% av risken kommer från aktier.

Avgiften i det här fallet är mindre relevant då det inte är förvaltningen du betalar för utan belåningen (hävstången).

Hej CL, Du skriver; “I min mening passar fonden den som befinner sig i sin ackumuleringsfas.” Kan du ev. förklara vad det betyder? I början av sitt sparande…då man börjar “samla/lägga ihop”?

Kanske ett vanligt uttryck men inte så insatt i den finansiella terminologin ännu.

Korrekt, Catrin!

Väldigt intressant diskussion, tack alla och CL för analysen. Jag ligger fortfarande i val och kval. Jag gillar den konstanta risk allokeringen. Jag hade kört på Better Wealth men då jag är utlandssvensk får jag inte öppna ISK utan bara vanligt fondkonto.

Nordnet smart känns lite dyr, men som ni säger, en del av kostnaden är hävstången.

tack men nej tack säger jag till Nordnets säljare…

1 gillning

Vilka motargument presenterar de egentligen? Just det. Inga.

Hej Johan!

Bra att Nordnet lagt upp ett whitepaper! Det fanns inte när jag läste om fonden.

Jag tror fonden hade klarat sig bra under IT-bubblan eftersom Smart 15 består består till 60-70% av obligationer (min uppskattning).

Det finns i min mening två nackdelar med fonden. Den ena är avgiften. Även om 0,99% i avgift inte är hutlöst mycket för en hävstångsprodukt, tycker jag ändå 0,50-0,60% vore rimligare. Det är ungefär vad ETF:er med hävstång kostar. Förmodligen beror det på att fonden är den enda av sitt slag i Sverige. Vi får hoppas att Avanza lanserar något liknande. Det andra är riskparitet som strategi. Många kritiserar riskparitet just för att man belånar långa obligationer som HISTORISKT sedan 80-talet avkastat extremt bra p.g.a. ständigt fallanda räntor. Något som förmodligen aldrig kommer hända igen. Ingen vet hur det blir i framtiden när räntorna börjar stiga.

Ändå vill jag påstå att Smart 15 är bland det bästa en långsiktig investerare kan välja idag.

Med facit i hand var detta min sämsta investering någonsin. :frowning_face:

Indexet viktade om precis på botten, och missade helt uppgången. Jag har iallafall lärt mig att buy and hold slår snygga broschyrer och säljsnack. Tur att detta var en liten del av mina pengar, mest för en kul grej.

6 gillningar

Tack @Jbl för att du delar med dig. Det där var en dyrköpt läxa för många. Jag råkade ut för den insikten med fonden Stella Nova för mer än 10 år sedan. Sjukt grym fond i flera år, sedan hamnade de helt ur synk med marknaden och sålde fel och missade uppgången.

Jag upplever att vissa mer smarta fondrobotar har exakt samma problematik. De viktar om i exakt fel tilfälle. Så jag är ju skeptisk till att man kan förutsäga framtiden oavsett om det handlar om fundamental analys, teknisk analys, volatilitet eller något annat. Det går inte att vara smartare än marknaden över tid.

Men det är ju bara jag… :slightly_smiling_face:

1 gillning

Så har småspararguiden tyckt om Nordnet smarta portföljer.
Mvh.jacke77

3 gillningar

Om det som står där stämmer, att hela upplägget är en swap med JP Morgan, är det ju verkligen en katastroflösning.

Det innebär väl, om jag inte tänker fel, att det finns en överhängande risk att du har en motpartsrisk på hela ditt investerade belopp mot en enskild aktör.

Förvisso en stor bank, men stora banker har konkat förr. Detta borde då förpassad till lekhinken, om någon absolut måste lägga pengar i detta.

Fonden är UCITS så minst 90% är säkrat, men oftast mer än 100% är säkrat på olika sett, så motpartrisken är liten.

Men jag är villig att kalla fonden katastrof iallafall.

1 gillning

Har Nordnet :gem::gem::gem: Diamond hands? :gem::gem::gem:

5 gillningar

Dags för lite Paper hands snart?

2 gillningar

Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. Bara för att index har slagit nordnet smart under det senaste året, säger det inget om framtiden. Kan ju vara värt att hålla i den ett tag.

Hade det varit tvärtom, hade alla sagt så iallafall :wink:

Haha, ja kanske skrattar Nordnet sist.

1 gillning

Hoppas att du bara hade en liten summa insatt. Just därför kör jag 100/0 numera på Lysa. Behåller likvid delen separat.

1 gillning

Köpte 50k, sålde 44k :money_with_wings:.
Mindre roligt men inte så farligt. Men opportunity kost är ju inte inräknad i den förlusten.

Normalt hade jag köpt mera i nedgång men det här var ett specialfall. Tänk om de vikta om till hög aktieandel, och sedan kommer en till V krasch. :roll_eyes:

1 gillning

Skönt att du plockade ut. Är ju lite reserverad till Lysa. Snart kan man köpa Vanguard-etf:erna på SAVR. Läste en artikel angående varför det är inga fondbolag som säljer de. Alla fondbolag lämnar en kickback till de som säljer deras fonder. Därför ser du aldrig att Swedbank rekommenderar andra fonder än deras egna. Vanguard ger ingen kickback.

2 gillningar