Min portofolio i Tyskland. Rätt så nöjd med den
Lite avundsglad för din skull. 
Kan du välja Total Stock Market-fonden? Och Total bond market?
Jag har FTSE ALL WORLD i en annan göm och glöm depo om det är den du menar.
De ovan ligger i en billig robot under uppbyggnadfasen, sen när det blir större belopp där i kommer jag nog att säga upp avtalet och ta kontroll över depon själv vilket man kan.
Problemet med Vanguard ETF är väl att man måste betala växlingsavgift vid varje köp? Och SAVR har väl världens högsta växlingsavgift (0.5% vid både köp och sälj)?
Såg det precis. 0,5% i valutaväxlingsavgift ;(
Har inte gått så bra såhär senare
. Glad att jag hoppade av hästen slutet av 2020.
Har för mig att hela Nordnets anställda pension automatiskt hamnade i dessa fonder. Undrar hur snacket går på kontoret.
Jämförd med Dow jones word, så inte helt rättvist, men ändå katastrofalt. Önskar jag läst mer Småspararguiden Nordnets Smarta Portföljer – en parodi på finansmarknaden | Småspararguiden.
BTW stöd dem i deras försvar (Efter Småspararguidens granskande artikel: nu stämmer Kapitalgruppen oss | Småspararguiden OBS ej relaterat till Nordnet i detta inlägg)
Insåg nu min investering var 2 mån efter de publicerade artikeln 
Det säger en hel del varför behöver man inte vara smartare än att välja billigaste global indexfond långsiktigt 
.
Gjorde jag rätt som sålde? Hittills ja (lite tidigt, men men). :).
Undrat om Nordnets tjänstepensionslösning fortfarande ligger i den här suveränfonden som man inte hittar i sökfunktionen längre? 
Tror tjänstepensionen hamnar i Nordnet Hållbar Pension om en inte väljer. Några åsikter?
Kul förövrigt med uppdatering ang detta @Jbl. Tack!
Jätte dyrt 0,75% i avg. Hade bytt ut det mot egna billiga indexfonder med max 0,20% i avg .
Avanza kör samma upplägg med lika dyr Avanza 75 och tjänar stora pengar på passiva kunder som inte byter ut det ![]()
Håller med.
Dock funderar jag på ett pensionssparande för någon som inte vill göra nått, dvs endast ett val och inte peta mer. På just Nordnet.
Vad tycker vi om Nordnets ”nya smarta” Nordnet One (dvs fonderna Offensiv, Balanserad alt. Försiktig)?
Den fungerar säker mycket bra 
Om index-Jacke ger tummen upp borde det duga! Tack! 
Kör på det och lyssna inte att någon annan nämner syntetiska nordnet fonder. Inget att bry sig om det . Det fungerar utmärkt ändå ![]()