Nordnet startar eget fondbolag

Jag hade missat denna nyheten. Vad tror ni om den här nyheten? Bu eller bä? Kommer de göra ett bra jobb och vad tror ni att de vill lansera för fonder? Enligt artikeln är det “breda tillgångsslagen för långsiktigt sparande”.

Vad skulle ni vilja se för fonder från Nordnet?

Verksamheten planeras påbörjas under 2022 efter en ansökningstid på 6 månader hos finansinspektionen.

De har ju redan ganska många indexfonder eftersom detta bolag tar över de Nordnet-fonder som administrerats av Öhman innan. Vad för nytt som dyker upp blir intressant att se, jag gissar på nån/några aktivt förvaltade varianter. Men kommer de med en konkurrensmässig global/em-fond så är det positivt.

2 gillningar

Billigare globala småbolag hade man ju önskat!

8 gillningar

Får hoppas Nordnet läser den här tråden. Här finns många önskningar på fonder som efterfrågas.

1 gillning

Såg denna tråd på Twitter.

Fråga: Förstår jag rätt att vi med detta slipper onödiga motpartsrisken till JP? Det har hittills fått mig att undvika era fonder.
Svar: Kul att du gillar det! Vi kommer bedriva förvaltningen i bolaget tillsammans med olika partners.
Fråga: Ursäkta min förvirring, betyder det att det kommer fortsätta finnas en motpartsrisk?
Svar: Det finns alltid en motpartsrisk, den försvinner inte nu heller. Vi väljer våra samarbetspartners med omsorg just på grund av det.

Nu är ju deras fonder nya fonder i samarbete med JP Morgan = motpartsrisk. Hade varit kul om det inte blev så länge i och med att Nordnet bildar ett eget fondbolag. Men av att bedöma från deras Twitter-svar så verkar de fortsätta med motpartsrisker?

Du har ju alltid en motpartsrisk i fonden/Nordnet.

1 gillning

Färre risker är väl bättre än fler?
Motpartsriskerna i Nordnets fonder har ju diskuterats flera gånger här i forumet, t.ex. Tankar om nordnets nya indexfonder? som sökfunktionen hittade först.

Det var i respons på:

Där twittersvaret inte nödvändigtvis innebär att det finns kvar andra motpartsrisker än just fonden/nordnet.

Är den motpartsrisk du tänker på specifikt för Nordnets syntetiskt replikerade indexfonder? Om jag inte missminner mig så är några av deras fonder även direkt replikerade och då finns väl ingen nämnvärd motpartsrisk? Dvs utöver den som alla direkt replikerade fonder har.

Någon som hört något skvaller om vad dom ska ha för fonder? Att dom kommer ta över förvaltningen själva från Öhman i Sverigefonden känns ju rätt naturligt. Högst upp på min önskelista står en billig global småbolagsfond och sen en EM.

1 gillning

Jag hoppas också på dessa två fonder samt en för blandade råvaror

Skulle du ändå inte övergå till Lysa igen :thinking::+1::tada:? Lämna Nordnet :+1:

Har drömt om att Nordnet ska starta en fondrobot som är helt automatiskt, men att man får välja fonderna själv för deras inköpspris. :joy:

2 gillningar

Hoppas att du önskade dig att alla indexfonder ska kosta max 0.05% i avg :rofl::tada::+1:. Då pratar vi om fest :joy::+1::tada::hugs:.