Är det någon som har erfarenhet av fonden Nordnet One?

Hej!

Är det någon som har erfarenhet av fonden Nordnet One? Jag tycker det ser ut som att man hittat ett bra upplägg. Är i övrigt mycket nöjd med Nordnet. Man har delat upp detta i tre kategorier:

1. Offensiv = indexfonder där man har en blandning mellan USA (ca 37%), Europa (där Skandenaviska länder även har en betydande del) och sedan även en del i Asien och tillväxtländer på de sista ca 25%.

2. Balanserad 60% av indexfonder ovan och 40% i räntebärande.

3. I den tredje varianten är huvuddelen i räntor.

Avgift 0,35%

Jag tycker den i min smak är bättre balanserad än många andra globala indexfonder, där USA vanligtvis står för ca 70% och att det passar bra med resonemanget kring hinkar att kunna välja olika alternativ. Avgiften är väl också rimlig även om den är något högre än en del indexfonder som ofta är på 0,2%.

a) Är det någon som har erfarenhet av Nordnet one? eller kan se om man tycker det verkar vettigt? Just denna har jag inte hört tagits upp i podden och man vill ju alltid känna sig “helt säker” om man ska investera större delar sitt kapital över tid.

b) Jag ser att det egentligen investerat i sina egna andra indexfonder. (USA, Global, Europa, Sverige, Tillväxt mm). När jag räknar översiktligt på det skulle man få en avgift på ca 0,26% om man istället helt enkelt köpte proportioner direkt i dessa. Ska man göra det istället? Förstod från podden att man skulle undvika köpa i många aktier själv, men här blir det ju bara köp i några fonder isåfall. Lite osäker på om det är värt det.

c) Ser att deras underliggande räntefonder i Nordnet One bland annat är obligationsfonder från SEB. Någon som vet vilka avgifter dessa har ifall man skulle köpa direkt? Mitt resonemang enligt “b” ovan gäller för jämförelsen mot “offensiv” där det ju bara ingår indexfonder.

Tack för kommentarer

Hälsningar

a)

1 gillning

Hej!

Kika den här tråden

@moderatorer lås tråden

4 gillningar