Vad tycker ni om Nordnets indexfonder kontra de alternativen som vanligtvis rekommenderas (LF Global/Avanza Em/SPP USA?). Uppfattar att Nordnets fonder också har 15% skatt på utdelningar från USA men är bredare då inga bolag exkluderas av etiska skäl. Vad gör LFs globalfond bättre?
De är syntetiska, dvs investerar inte aktierna som finns i indexet. Däremot tror jag de ställt säkerhet i för beloppet, så kanske är mer av teoretisk betydelse
Tack, Nicolas, för denna förklaring!
Jag har försökt hitta information om vad Nordnets indexfonder innehåller men detta är bara tydligt för dem som förvaltas av Öhman där man t.ex. i halvårsredogörelsen för Nordnet Indexfond Sverige listar ett antal aktieslag som man påstår ingår i fonden.
Däremot är det jättesvårt att förstå vad som ingår i Nordnets mer internationella indexfonder vilka förvaltas av JP Morgan.
Deras internationella innehåller nog lite räntepapper samt swap/avtal med JP Morgan att matcha avkastningen i indexet i fråga. Detta är alltså inte enkla fonder som äger aktierna direkt
Man kan se vad de innehåller under SCHEDULE OF INVESTMENTS i detta dokument: Interim Report and Unaudited Financial Statements.
Men jag kan inte påstå att jag förstår någonting. Tror du att man vågar investera i dessa fonder eller finns det några dolda risker som gör att man i slutändan kan förlora stora delar av sitt kapital?
Jag tror absolut det är korrekt och riktigt, de följer ju UCITS-regelverket. Även LF Global kör rätt mkt swap/derivat i sin förvaltning.
Jag själv föredrar Blackrock/Vanguard som är fysiskt replikerade och har liten eller ingen derivatexponering, men är nog egentligen inget problem