Nordnets indexfonder?

Vad tycker ni om Nordnets indexfonder kontra de alternativen som vanligtvis rekommenderas (LF Global/Avanza Em/SPP USA?). Uppfattar att Nordnets fonder också har 15% skatt på utdelningar från USA men är bredare då inga bolag exkluderas av etiska skäl. Vad gör LFs globalfond bättre?

1 gillning

De är syntetiska, dvs investerar inte aktierna som finns i indexet. Däremot tror jag de ställt säkerhet i för beloppet, så kanske är mer av teoretisk betydelse

2 gillningar

Tack, Nicolas, för denna förklaring!

Jag har försökt hitta information om vad Nordnets indexfonder innehåller men detta är bara tydligt för dem som förvaltas av Öhman där man t.ex. i halvårsredogörelsen för Nordnet Indexfond Sverige listar ett antal aktieslag som man påstår ingår i fonden.

Däremot är det jättesvårt att förstå vad som ingår i Nordnets mer internationella indexfonder vilka förvaltas av JP Morgan.

Deras internationella innehåller nog lite räntepapper samt swap/avtal med JP Morgan att matcha avkastningen i indexet i fråga. Detta är alltså inte enkla fonder som äger aktierna direkt

1 gillning

Man kan se vad de innehåller under SCHEDULE OF INVESTMENTS i detta dokument: Interim Report and Unaudited Financial Statements.

Men jag kan inte påstå att jag förstår någonting. Tror du att man vågar investera i dessa fonder eller finns det några dolda risker som gör att man i slutändan kan förlora stora delar av sitt kapital?

Jag tror absolut det är korrekt och riktigt, de följer ju UCITS-regelverket. Även LF Global kör rätt mkt swap/derivat i sin förvaltning.

Jag själv föredrar Blackrock/Vanguard som är fysiskt replikerade och har liten eller ingen derivatexponering, men är nog egentligen inget problem

1 gillning