"Fel" affärsdag vid fondköp kan kosta massor

Det går att se i appen när man klickar vald fond :+1:

Är det inte så att man får dagens kurs (rätt kurs) även om transaktionen inte syns i depån som den skulle? Jag har inte följt upp detta så noga faktiskt.

Du har rätt, men samma info finns inte under samma flik i web-gränsnittet, konstigt.
Jag kan svära på att jag sett det innan i web-gränsnittet med.

Japp, kollade också nu och det finns inte i vanliga webinterfacet. Står bara att det handlas dagligen (Nordnet indexfond). Har definitivt sett klockslag där tidigare men nu hittar jag det inte någonstans.

Verkar som om de endast har det i appen. De värdesätter tydligen inte kunderna och bryr sig inte om när fonderna handlas eller när kunderna vill handla i dem

(OBS min tolkning)

Ska kolla lite mer detaljerat denna gång (lade en köporder på Nordnet indexfond igår kl 9, order fortfarande under behandling, har noterat nav just nu (dvs gårdagens slutpris))

När jag gjort köp strax inpå handelstiden har jag fått fel NAV, och fel datum har visats i transaktionsloggen. Detta problem hade jag aldrig när jag använde Avanza och köpte strax innan handelstiden.

Men som påpekats tidigare. Det kan ju både gå upp och ner om fonden handlas en dag för sent. Så ingenting jag egentligen bryr mig om.

Eller så vet de om att de har problem och börjat dölja handelstiderna för att få färre klagomål

(OBS min konspirationsteori)

1 gillning

Köpet bokades i eftermiddags till gårdagens nav, så ingen ko på isen på den i varje fall. Transaktionsdatum är dock dagens datum.

2 gillningar

Väcker en tråd där jag redan klagat i lite, men känner för att klaga igen.
Hur mycket ska man egentligen bry sig om hur snabbt det tar att fullfölja en köp/säljorder? Även fast man egentligen aldrig ska logga in och titta på portföljen, så känner jag mig alltid nöjd när jag lyckas pricka köp på en blodröd dag. Och ibland när det är blodrött vill jag köpa på mig ännu mer. Men detta är inte helt lätt om man har en fondportfölj. Se här senaste fondköpet av LF Global IndexnäraNordnet (som jag alltid tyckt varit extra långsam).

Månadssparande den 20:e varje månad:

Denna månad var 20:e på lördag. Nordnet tar pengar först på tisdag.

Nu fredag eftermiddag är portföljen fortfarande tom, köpet är “under behandling”:

Man kan hoppas att fonden dyker upp i portfölj på måndag nästa vecka iaf?

Jämför med Lysa. De tog pengar den 19:e istället (d.v.s. fredag), och på måndag (22:e) var jag redan investerad:

Jag la min order igår kl.12:15 Storebrand global all countries 25/8 och den köptes mitt i natten. Då kunde jag se fonden i min portfölj redan vid 10 idag. Om jag köpte LF Global skulle jag redan haft den kl. 20-21. Avanza :+1:

Får kanske flytta lekhinken till Avanza. 1 dag är bättre än 1 vecka :slight_smile: Lätt att vara otålig.

1 gillning

Avanza är klart bättre på alla punkter och tydligt vid fondbyte köp/sälj. Även allt annat :+1:

Ja men nu ser jag att det var bätte göra köp på Nordnet då man hade gjort det på dagens fina -3% kurs :joy::joy::joy::face_with_hand_over_mouth::partying_face: !? Vad hände idag med Usa index haha :person_tipping_hand::wink::smirk: ?

Tajming funkar inte med fondhandel, såvida man inte har veckoperpektiv.
Tajma dag går inte.
Tajmar man vecka så jämnar dagarna ut sig i längden.

Dels beror det på banken ex Nordnet, dels beror det på fondbolaget.

Nordnet skickar köp/sälj ordern till fondbolaget och fondbolaget utför ordern och skickar sedan uppgifter tillbaka till Nordnet om pengar och kurser för affären.

Prior Nilssons fonder har aldrig gått snabbt att handla när jag haft dem.

1 gillning

Jag la en sälj order på Storebrand 25/8 kl.12 och vi får se på måndag troligtvis tisdag :joy: 30/8 vilken dag den blev såld? På Nordnet :+1: . Ingen marknadstajmning. Bara 1400 sek som blev lite fel under isk flytt plock till Avanza. Nu har jag underskott med 1400 sek men väntar att den säljs och jämnar ut konto till 0 ev lägga några kr till eller plocka ut att Nordnet kan avsluta Isk. Men det tar extra tid på Nordnet jämfört med Avanza . På Avanza la jag vid samma tid 25/8 köp order på samma fond och den köptes samma dag och kunde redan se nästa dag fonden i portföljen :person_tipping_hand::+1:. Så ska det vara när allting går rätt. :ok_hand:

Nordnet har en väldigt pedagogisk förklaring på sin sida… (jag kollade precis för jag lade en köporder på PLUS AllaBolag kl 15 i måndags men den handlades först på onsdagen, inte på tisdag som jag hade trott. Först nu på fredag ser jag fonden på mitt konto):

2 gillningar

Ursprungliga inlägget kommer ifrån att jag pratat med både NN och fondbolaget och fått bekräftat att NN inte alltid lyckas skicka över pengarna och ordrarna i tid.

1 gillning

Jag förstår… även om jag tror att det jämnar ut sig över tid (i detta fall tror jag fick lägre/bättre när köpet gjordes på onsdag istället för tisdag) så håller jag med om att det är missvisande när det står att handel sker “dagligen” och det inte stämmer fast man, som i mitt fall, lägger en order 22h innan stopptiden.

Fick “fel” handelsdag denna vecka också, för LF global Indexnära. Köpet gjordes till 2,5% dyrare pris.
Vet att det kan jämna ut sig, men jag gör inte köp för 500:- per månad utan köper för stora belopp per gång och om det slår fel på flera % så påverkar det väldigt mycket.
Årsavgiften får en underordnad betydelse.

Samma för mig Jacke, Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 SEK & LF Indexnära får jag oftast samma dag.
EM är den som tar tid.