Aktiekurs manipulation

Är det möjligt att påverka aktiekursen för ett stort företag (exempelvis Ericsson) genom att lägga en köporder på 20 miljoner kronor.
Är det lagligt att köpa aktier med syfte att manipulera aktiekursen?

Ja det är möjligt, men det förutsätter ju att någon ser det och reagerar på det och nej det är inte lagligt. Man får inte lägga ordrar med avsikten att inte genomföra den i syfte att påverka kursen. Man får inte heller genomföra köp i syfte att påverka kursen, t.ex. så kallade enpetare där man köpen en enda aktie för att ändra senaste avslutad affär och därmed kursen.

Tillägg, notera att det inte är möjligt att lägga odrar med en kurs som avviker allt för mycket från den aktuella.

Finns ganska bra beskrivet på t.ex. Marknadsmanipulation | Handelsbanken

Jag vill köpa en stor och behålla den en vecka.
Finns det en max belopp för att handla en köporder för?
Om det nte finns då förstår jag inte hur kan kan ngn komma och hävda att man köper för manipulera kursen.

Men ändå är det väl detta som många

så känns det ibland när man försöker handla i alla fall.
Kanske har de lite för duktiga jurister på de där firmorna?

Menar du att du tänker lägga en jättestor order med hög köpkurs och sen hoppas att den inte går igenom? Då kan jag göra dig besviken på en gång då delar av ordern kommer gå igenom, du kommer få köpa allt som finns på säljsidan sannolikt. Sen blir jag fundersam om du har teckning för att lägga en order på säg 20 miljoner, har du det så kontakta en riktig jurist istället för att chansa på att du får bra råd av främlingar på internet.

3 gillningar

Nu är jag ingen expert men HFT har väl som främsta funktion att handla på volatiliteten och då håller man sig väl inom en rimlig kurs. Sen tycks det ju inte finnas någon entydig definition av vad HFT är i termer av strategi så visst går det att göra något olagligt med det, men det mesta är ju lagligt vad jag förstår. Folk kör för fort fast man inte får också, bilar är fortfarande lagliga.

I vissa aktier så bläddrar det ju oerhört många orders fram och tillbaka, jag skulle verkligen bli förvånad om inte många av dessa lades med andra avsikter än att gå igenom som en affär. Men tex HFT firmorna vet väl exakt var de kan lägga sig och komma undan i denna gråzon?

Skulle nästan förvåna mig om du faktiskt skulle hinna märka HFT i orderdjupet faktisk, just för att det är HFT. Sen är det väl inte konstigt att ordrarna flyger höger och vänster, det är ju ändå ganska ganska många som handlar och har olika åsikter. Men varför ta mina ord för sanning, det går ju att se vem som lägger ordrarna, så det är väl bara att kolla upp de aktörer du finner misstänksamma. Sen fanns det ju lite uppskattningar om hur stora volymer HFT står för på Wikipediaartikeln du skicka, men jag skulle nog försöka gå till källorna, finns garanterat forskning/avhandligar på detta.

Jag minns inte, men det är väl bara en bråkdel av alla HFT orders som leder till avslut? Ofta ser man dem fladdra ganska långt från marknadspriser. Då undrar man ju vad de är till för.

Jo, men det är väl inte helt osannolikt eftersom att det är så många affärer de försöker göra, lite som att skjuta hagel, men visst skulle det kunna finnas uppsåt att manipulera. Antar att det är ganska svårt att bevisa uppsåt men vet inte om man kan säga att HFt överlag är till för kursmanipulation. Men såklart det förekommer, och om du säger att du ser att parter som du vet håller på med HFT lägger suspekta ordrar så är det väl så.

Tillägg: nu vet jag inte riktigt vad HFT har att göra med den ursprugliga frågeställningen och mitt svar att göra egentligen; jag sa bara vad jag vet inte är tillåtet, inte att det inte alls förekommer eller att ingen kommer undan med det. Jag inte är så vansinnigt insatt i alla aspekter av HFT, så tror inte att det är så konstruktivt att spekulera vidare. Som sagt, det finns nog bra forskning på detta.

Vid hur stor andel oavslutade order kan man tolka det som att syftet faktiskt inte var att få avslut?

Vi kan väl vara överens om att om man bedriver datoriserad aktiehandel, då ligger det i ditt intresse att ta sig in i juridiskt gråa områden, och komma så nära det olagliga som möjligt. Helt enkelt för att det är ett sätt att tjäna maximalt med pengar.

På FI sitter det personer som planerar nästa karriärsteg, att bli jurister på just, ja gissa själv!

Det högst troligt att det finns sånna aktörer, ja.

Jag sitter på en strukt på 1 miljon som löper ut om en månad.
Den består av 4 aktier och den betalar ut en kupong på 12% årligen om samtliga 4 aktier står på plus i förhållande till start kursen.
Placeringen är på 5 år och den har inte betalats ut ngn kupong under de 5 åren.
Det är bara Ericssons som just nu diffar med 0,4%.
Kupungen är ackumulerade så om Ericsson går upp några tiondels % då betala ut kupong för samtliga 5 åren dvs 60% i avkastning.
Min tanke är köpa en stor post för hjälpa till att höja kursen för sälja när placeringen löper ut.

My two cents: Detta låter inte lagligt.

1 gillning

Det är det som oroar mig

Hade jag varit du hade jag inte skrivit om mina planer på ett öppet forum…:flushed:

Varför det?
Jag är inte alls orolig.
Jag slänger ut frågan just för att inte vill hamna på lagens fel sida

Det är ju tacknämligt av dig.
Eftersom du verkar vara ordentligt stadd vid kassa förmodar jag att du har access till en duktig jurist som kan guida i hur du ska laborera med dina tjogtals miljoner utan att trigga FIs onda öga.
Personligen håller jag mig långt borta från strukturerade produkter av alla slag.

1 gillning

Du har såååå rätt.
Har slutat med strutar för länge sen, det är min sista.
Det är kass andrahandsvärde på de så man är piskat att ha den tills den löper ut.