Har en liten aktiepost kvar som jag skulle sälja för att köpa fonder för.
Problemet är att det handlar om ett fåtal aktier. Hur funkar det med enpetare? Måste jag välja en kurs som finns i orderboken? Om det är en “limit” order så är man på tunn is? Vill göra rätt!
Ännu värre är ju att jag igår sålde innehav på KF och sedan köpte tillbaka på en annan KF. Orderna möttes inte ser jag idag på notan då avsluten gick olika klockslag, phew!
Men hur vet jag om köp/sälj på KF #1 påverkade priset det andra benet på KF #2??? Panik får man ju bara man tänker på det…!!
Vågar knappt röra portföljen blir paralyserad av FIs skrivelser och de enorma belopp som döms ut, kanske bättre att göra om den till en “buy n hold” och köpa fonder för nästa lön istället!
Generellt är tumregeln att inte handla på ett sätt så att du ensamt driver kursen och tjänar på det. Handlar du vanligt så är det inte ett problem.
Exempel på enpetning:
Du äger X antal aktier i bolag A, till pris Y.
Du köper 1st aktie i bolag A till pris Y+i, i ett läge där orderboken gör att priset hoppar till Y+i.
Sedan lägger du, och får avslut på att sälja X+1 aktier i bolag A till pris Y+i.
Det här är ärligt talat ganska svårt att “råka” göra.
Är aktien i fråga väldigt illikvid?
Andas. Jag har handlat med småbolag sedan 2017, aldrig råkat ut för problem. Du behöver nästan aktivt hålla på med dumheter för att du ska råka genomföra en enpetare
Jag tror som sagt att du inte behöver oroa dig. I framtiden: glöm inte att du kan göra värdepappersflytt om du vill flytta från ett konto till ett annat.
Gällande att flytta kursen:
Säg att orderboken anger att det finns 100 aktier till 100 SEK till salu. Nästa nivå är 100 aktier till 101 SEK till salu.
Om du då ska köpa 101 aktier, då kommer du få köpa 100st till 100 SEK och 1st till 101 SEK. Dvs om du lägger en köporder med pris upp till 101 SEK kommer ditt avslut leda till att kursen ändras
Haha du behöver inte övertyga mig om förtjusningen med aktier Kör en ganska stor del av min förmögenhet i direktägande av aktier.
Låter som att man egentligen bara behöver oroa sig för det här när det gäller väldigt små bolag med väldigt låg omsättning? Äger några frimärkesaktier i rena förhoppningsbolag/start-ups, gissar att de skulle kvala in här. Men om man köper vanliga bolag som typ Tesla kan det väl inte bli problem? Är bara såna aktier som jag själv skulle se en poäng med att både köpa och sälja samma dag.