För någon vecka sedan köpte jag aktier i ett bolag för cirka 300kr. Dagen efter så köpte jag ytterligare fem aktier i samma bolag för 35 kr.
Har nu dom senaste dagarna läst en del om marknadsmanipulation med så kallade enpetare.
Kan mitt köp av aktier för 35kr (Vilket ju är en väldigt liten summa) vara marknadsmanipulation utan att jag visste om det?
Jag har inte sålt några av aktierna utan bara gjort dom två köpen som jag har nämnt här ovan.
Jag ville bara testa på att köpa aktier då jag bara har haft fonder tidigare men är nu mycket orolig att jag gjort något fel som kan komma att bli dyrt.
Om du har köpt till “rätt” pris så är det inte marknadsmanipulation.
Enpetare handlar om att man kanske äger ett större antal aktier redan. Man köper och/eller säljer några enstaka aktier till ett för högt pris i syfte att göra andra intresserade (“wow, kursen skjuter i höjden, bät jag hänger med på tåget”, tänker andra investerare). Sen säljer man hela sitt större antal till det här högre priset.
Det låter som att dina affärer inte har varit av den här typen. Du har gått in och kollat på aktiekursen, sett att den ligger på 35 kr och då har du köpt några aktier för den kursen. Det är normalt och tillåtet.
Det är helt tillåtet att köpa aktier för 35 kr. Det är också tillåtet att lägga ordrar som är under eller över marknadspriset. Om du börjar köpa långt över marknadspriset eller sälja långt under marknadspriset (dvs nåt man aldrig skulle göra om man inte ville manipulera marknaden) så skulle det nog se väldigt suspekt ut.
Tack för svaren!
När jag läser artiklar om ämnet så framstår det nästan som att det räcker att köpa aktier för små summor för att väcka misstankar om manipulation.
Även finansinspektionen tycker jag uttrycker sig ganska luddigt om frågan.
Men då hoppas jag att jag kan vara lugn, lätt att bli orolig när man läser om småsparare som blir dömda att betala stora belopp när dom har köpt en eller ett fåtal aktier.
Ja Emil har ju helt rätt. Dessutom har det betydelse vilka aktier som du handlar med.
Som privatperson kan du i princip göra vilka småaffärer du vill i stora bolag.
Köper och säljer du exempelvis en gigantisk aktie som Investor för några 100-lappar är det som en droppe i havet. Gör du likadant med ett litet bolag på någon obskyr lista, så visst kan det ha en marknadspåverkan.
Eftersom du köpte fem aktier så är det ju de facto inte en enpetare. Vad kursen per aktie står i är inte relevant, för den hade ju kunnat vara 1000kr per aktie och då hade du helt plötsligt köpt för 5000kr. Tror tt de flesta enpetare är ärliga misstag, eller att aktien helt enkelt är så dyr per aktie. Jag menar det är inte alla som ens har råd att köpa en aktie i amazon eller google exempelvis.
Det som egentligen kan fälla en för just “enpetare”, är väl egentligen om du inte kan försvara ditt köp på något annat sätt än att du försöka flytta kursen märkvärt mycket för att sedan tjäna pengar på det.
Köper du en aktie och behåller den utan att tjäna pengar på något vis så kan det inte anses som att du inte hade ett syfte med köpet. Jag själv har köpt en aktie i ett bolag just för att få in det i min portfölj för att på ett lättare sätt kunna följa bolaget då nyheter osv kommer in i mitt flöde. Så man kan absolut ha ärliga anledningar till att bara köpa en aktie, samma för dig, du har köpt för att testa på aktier när du endast har ägt fonder tidigare. Så håller du inte på att köpa och sälja hela tiden så finns det nog inget att oroa dig för
Förstår vad du egentligen menar, men vill bara förtydliga lite.
Det handlar om att i vissa mindre likvida aktier(där det köps och säljs mindre) så kan det ibland vara stora spreadar(skillnad mellan köp och säljkurserna i orderdjupet) och på så vis kan man med ett köp av en aktie flytta den senaste betalade kursen med ganska mycket, kan i vissa fall handla om 10-20%. På så sätt blir det som @emilv skrev tidigare: " wow, kursen skjuter i höjden, bäst jag hänger med på tåget” och andra kanske köper på detta.
Man kan inte köpa aktier för en dyrare kurs än vad den billigaste aktien ligger ute för, så finns det aktier på t.ex 35kr st till försäljning så kan du inte köpa dyrare än det, iaf inte förrän alla dessa aktier har tagits bort eller köpts upp
Återupplivar detta ämne då det både bland mig, och mina vänner, finns funderingar. Nordnet, Avanza, Aktieinvest och Levler erbjuder alla nya kunder gratiscourtage under en viss tid eller under ett visst belopp. Det skapar incitament att handla för mindre belopp. Om du till exempel sätter in en tusenlapp för ditt ordinarie månadsspar och handlar Investor för det beloppet kommer du aldrig kunna handla för exakt tusen kronor, utan det blir några kronor över.
I det läget kan du antingen välja att låta pengarna stå likvid, eller köpa i ett annat bolag. Ponera att du har en tia kvar och handlar två aktier i ett bolag som kostar 4kr Du följer kursen, så totalt har du handlat för 8kr och har därigenom 2kr kvar. Du hittar en frimårksaktie som kostar exakt två kronor och köper en sådan.
Även om aktierna har liten omsättning borde du väl i det här läget ha ryggen fri eftersom du inte handlat avvikande, dvs du har bjudit samma belopp som senaste kurs? Eller har jag missförstått det?
Bra om detta utreds då jag vet att många är oroliga för att de gjort fel utan att ha haft något som helst uppsåt.