Hej!
Är det OK att köpa och sälja samma aktie flera gånger under samma dag?
Finns det legala risker med denna strategi?
Dvs ta hem vinst på små rörelser?
Ett exempel
Man köper 100 st aktie x klockan 9.02
Man säljer dessa 100 st aktie x klockan 11.05
Vid 13.40 köper man 100 st aktie x igen
Vid 16.05 säljer man 100 st aktie x.
Finns det något man kan göra fel här som blir en lagöverträdelse?
1 gillning
Jbl
(Jbl)
26 Januari 2026 21:17
3
Man kan sälja på toppen 11:05, men hinner inte köpa på botten så man köper på toppen 13:40 som sedan krasshar och man säljer på botten 17:00 med jätteförlust
LevaLivet
(Oberoende flanör)
26 Januari 2026 22:39
4
Varför skulle det inte vara OK?
Problem kan vara:
Det tar tid
Det är svårt att pricka rätt med inköp och sälj
Courtaget knaprar på ev vinst
Du kan fastna med innehav som du inte vill vara kvar i alternativt tvingas sälja med förlust
Det behövs antingen rätt ordentligt kapital eller stora kursrörelser
Men går gör det.
1 gillning
Anonym
(Anonym)
27 Januari 2026 05:50
5
Jag gissar att ts är rädd att råka göra en enpetare?
2 gillningar
Melwa
(K. Petersson)
27 Januari 2026 06:13
6
Känns som en udda frågeställning. Förslag till alternativa frågor:
Har planen ok odds för att vara lönsam?
Vilka risker finns?
Har jag tiden och pengarna att lägga på denna typ av plan?
Vad är syftet, lärdomar eller avkastning? Om lärdomar, så kör på!
1 gillning
Tack Wario!
Jag googlade på begreppet enpetare och det stämmer att det är såna fel och misstag jag vill veta mer om.
Jag är ute efter fallgropar som eventuellt enpetare som jag inte kände till innan.
Det är alltså exempelvis sånt jag är rädd för att göra ett misstag ifall jag inte har koll på allt.
Vill inte råka göra någon marknadsmanipulation.
1 gillning
Gyre
(Gustav)
27 Januari 2026 07:07
8
Din frågeställning är mer om det finns några legala riskar med denna strategin, inte finansiella risker, korrekt?
Detta är inget tips - men - baserat på din frågeställning så kan diverse certifikat med hävstång vara lämpligt (tänker främst på Bull/Bear).
Det är dock lite komplicerat och mycket mer riskfylld och oerhört viktigt att läsa på innan man investerar.
Det hade du ju kunnat vara tydlig med från början, nu känns den här tråden väldigt rörig med alla spretande svar.
du kanske kan skriva om frågan så det blir tydligt vad du frågar om och eller vad du vill uppnå med dina aktieaffärer.
1 gillning
SNAFU
27 Januari 2026 08:00
13
Det är helt ok att köpa och sälja aktier samma dag, flera gånger om man så vill (så länge du inte jobbar inom finansbranschen och omfattas av enmånadsregeln, men då hade du rimligtvis vetat det). Det man inte får göra är att ge marknaden falska signaler om köp-säljkurs. Alla dina affärer måste ha ett affärsmässigt syfte och får inte ha till syfte att flytta kursen eller på annat sätt ge vilseledande signaler.
1 gillning