Jag skulle vilja börja spara i aktier. Men: Eftersom jag arbetar heltid kommer jag att ha problem att hinna handla under marknadens öppettider. Så om jag logga in på mitt konto efter att börsen avslutat handeln för dagen, kan jag då lägga en köp- eller säljorder? Obs: Jag syfter inte till att delta i någon efter/extended hours trade. Jag vill endast köpa eller sälja aktier som om det vore normala öppettider och bryr mig inte om ordern kan genomföras nästan genast eller först på nästa vardagen. Om jag lägger en order kommer den att behandlas nästa dagen under börsens öppettider, korrekt?
T.ex. AB X slutar börsdagen med en aktiekurs på 100 kr. Jag loggar in på mitt konto kl. 22.00 och vill lägga en köporder på 10 aktier på slutkursen 100 kr. Funkar det? Kommer ordern att slutföras nästa morgon som om den hade lagts under öppettiderna (t.ex. kl. 9.01 följande morgon)? Eller kan det hända att öppningskursen helt plötsligt ligger på en helt annan nivå och det går inte längre att köpa på 100 kr/aktier?
I slutändan är min fråga huruvida det “går” att handla med/spara i aktier när jag är för upptagen att handla under handelsplatsernas öppettider.
Det ska gå bra. Köpordern läggs när börsen öppnar. Precis som du befarar kan det vara så att ingen annan vill sälja till den kursen och då kan ordern inte utföras. Hos Avanza ligger ordern kvar tills du väljer att ta bort den, utifall säljkurserna skulle gå ner igen.
Läs gärna på om “morning call”, perioden innan börsen öppnar där aktiens startkurs för dagen bestäms. Din order kommer läggas efter denna call så kursen kan ha ändrats.
Som Emil skriver så fungerar det utmärkt att göra som du beskriver.
Men lägg t.ex köpordern på 105kr så kommer du till 99% att få dom aktierna du vill ha, det går utmärkt att handla aktier på detta viset och man behöver verkligen inte vara tillgänglig på öppettiderna.
Läs bara på bra om bolagen och investera, istället för att spekulera, i bolagen så det gå galant!
Om kursen ligger på 118 kr, är det klokt att då lägga 117 kr och hoppas på det bästa? Eller köpa den till lägre per automatik om någon är reda att sälja för det?
Det kan ibland råka funka, men vad gör du om kursen i stället öppnar på 122 kr och sedan stiger till 127 kr för att sedan falla tillbaka till 124 kr? När ändrar du ditt 117 kr-bud, och i så fall till vad? Om man har ett vanligt jobb att sköta på dagtid kan det vara ganska störande om kursen drar i väg och man ser ut att kanske bli utan de aktier som man förälskat sig i.
Om det generellt sett hade fungerat att bjuda en krona lägre och ändå få köpa skulle ju alla göra det. (Och alla aktiekurser skulle rasa.)
Jag har blivit frånåkt för ofta och har till stor del slutat fibbla med mina köpkurser. När jag väl bestämt mig för att köpa gör jag det till nuvarande kurs och så får det bli som det blir.
Den som som har tid och är lite mer avancerad kan möjligen sitta och stirra i orderdjupet för att lägga smartare ordrar. Det finns även möjlighet att labba med glidande stop loss om man vill försöka optimera kursen.
Ingen regel utan undantag, och det händer att jag lägger ett “skambud” på en aktie som jag tycker vore värd att köpa till en viss kurs. Då lägger jag en order som är giltig i flera dagar. Om jag då inte får några aktier blir jag inte ledsen för det, för den var ju inte köpvärd enligt mina kriterier.