Postade detta i en annan tråd men jag skapar också en ny tråd
Jag behöver lite hjälp att förstå hur Avanas grafer med mera fungerar. Avanza som kanske är jättelätt men som jag inte helt förstår. Om vi kollar på min aktie i Hermès:
den här bilden visar att just nu i aktien minus med ett kursvärde 1925,37 euro minus 0,19%
Detta gör mig förvirrad, om jag säljer aktien nu. Har jag då gott back 0,19% som dagens kurs eller har jag gått plus 1,43%? Vilken graf/information ska jag följa och rätta mig efter, vad kursen är värd nu eller den totala utvecklingen? Jag tänker försöka köpa när aktien går ner och sälja när den går upp därför blir jag förvirrad med de olika graferna
En annan sak jag inte heller förstår med aktier och köp och sälj: Om jag köper säg 3 Investor för (nu hittar jag på) 210,20 kronor som jag själv fyller i på kursen och sen vill jag att aktierna sälj automatiskt när kursen har ökat till säg 210,30, får man göra så att man själv bestämmer sälj och köp kurs? Jag förstår inte riktigt hur kurserna fungerar när man själv kan fylla i värden.
Måste man köpa flera aktier eller får man till exempel köpa 1 investor aktie?
Anledningen till att jag frågar om välja kurs och så är för att jag lästen någonstans att man inte får köpa och sälja aktier med sig själv? Och då blev jag nervös att det var det man gjorde om man väljer egen kurs för köp och sälj.
Jag läste också men vet inte om jag förstod rätt att man inte får köpa 1 aktie för att köpa och sälja att det blir typ för liten volym eller något?
Så man får alltså sälja hur mycket och lite man vill, (vill jag sälja och köpa säg 10 gånger samma aktie på en dag så får man det? och jag vill får sälja och köpa för en kurs jag bestämmer?
Courtageklassen man väljer är det värdet över hur långt tid och enskilda köp eller längre perioder? Tex courtage mellan för belopp mellan " 15 600 - 46 000 kr" är det per köp och sälj eller hur bestämts det courtagen?
Att köpa och sälja enstaka aktier med syfte att manipulera kursen är förbjudet, ja. Men det är inget man gör av misstag som småsparare.
Detta med att handla med sig själv är om handeln sker från olika konton.
Att köpa och sälja aktier många gånger per dag i syfte att tjäna pengar är tillåtet och vad många ägnar sig åt när de “daytradar”. Det är mycket svårt och inget som rekommenderas i detta forum.
Courtaget räknas per transaktion och är antingen en procentsats eller en fast summa, beroende på bank och upplägg