Hej!
Jag har bland annat 2 aktier i Avanza. Igår gick båda aktierna med plus men de visar ändå minus och jag förstår inte varför?
Hoppas någon kan hjälpa mig förstå ![]()
Hermés

LVMH

Hej!
Jag har bland annat 2 aktier i Avanza. Igår gick båda aktierna med plus men de visar ändå minus och jag förstår inte varför?
Hoppas någon kan hjälpa mig förstå ![]()

LVMH

Skulle gissa att det beror på en kombination av courtage och avgift för valutaväxling. Just valutaväxlingen kan bli rätt dyrt om man växlar ofta.
Ah, då beror det kanske snarare på valutaförändringar.
Tack Robert! Aha, ja det låter logiskt… Jag har bytt lite fram och tillbaka senaste dagarna men ska låta det vara nu.
Tack snälla!! ![]()
Förstår jag det rätt då att Courtagen är dyr och därför har det kostat mera än vad aktierna presterade den dagen?
Aha okej, hur menar du då? Jag förstår vad du skriver men inte hur det fungerar i praktiken ![]()
Jag menar att om dina utländska innehav är plus för dagen trots att börsen inte ens öppnat så beror det på att SEK tappat mot EUR i det här fallet.
Så kan det vara men ofta är valutaväxlingen dyrare än courtaget. Så det kan vara en kombination.
Aha jag förstår tack! ![]()
på bild nummer två, vad är de olika siffrorna och vad betyder dem? (+ 1,11%) och (18,00)? ![]()
Det är hur mycket aktien är upp för dagen.
+1,11% eller 18,00 Euro. Med andra ord, om kursen står i 1632 nu och är upp 18 så stod den i 1614 igår. 1632 / 1614 - 1= 1,11%.
Tack snälla igen :)![]()