Hjälp att förstå Avanzas grafer - varför har jag gått minus i pengar när aktien gått plus samma dag?

Hej!

Jag har bland annat 2 aktier i Avanza. Igår gick båda aktierna med plus men de visar ändå minus och jag förstår inte varför?

Hoppas någon kan hjälpa mig förstå :slight_smile:

Hermés

bild 3 hermes

bild 4 louis vuitton
LVMH

bild 5 louis vuitton

1 gillning

Skulle gissa att det beror på en kombination av courtage och avgift för valutaväxling. Just valutaväxlingen kan bli rätt dyrt om man växlar ofta.

2 gillningar

Nu har det helt magiskt ändrats till plus i samma graf! :open_mouth:

1 gillning

Ah, då beror det kanske snarare på valutaförändringar.

2 gillningar

Tack Robert! Aha, ja det låter logiskt… Jag har bytt lite fram och tillbaka senaste dagarna men ska låta det vara nu.

Tack snälla!! :slight_smile:

1 gillning

Förstår jag det rätt då att Courtagen är dyr och därför har det kostat mera än vad aktierna presterade den dagen?

1 gillning

Aha okej, hur menar du då? Jag förstår vad du skriver men inte hur det fungerar i praktiken :slight_smile:

1 gillning

Jag menar att om dina utländska innehav är plus för dagen trots att börsen inte ens öppnat så beror det på att SEK tappat mot EUR i det här fallet.

Så kan det vara men ofta är valutaväxlingen dyrare än courtaget. Så det kan vara en kombination.

2 gillningar

Aha jag förstår tack! :slight_smile:

på bild nummer två, vad är de olika siffrorna och vad betyder dem? (+ 1,11%) och (18,00)? :slight_smile:

1 gillning

Det är hur mycket aktien är upp för dagen.

+1,11% eller 18,00 Euro. Med andra ord, om kursen står i 1632 nu och är upp 18 så stod den i 1614 igår. 1632 / 1614 - 1= 1,11%.

2 gillningar

Tack snälla igen :):slight_smile:

1 gillning