Har jag tjänat ~25% trots att mina aktier står stilla?

Nu vet jag inte om jag räknat riktigt rätt men om jag köpt aktier för 10,000 dollar när dollarn låg på 9kr och aktierna har precis samma pris idag som när jag köpte dem men nu är en dollar värd 11,29kr, har jag då tjänat 25% på mina aktier (om jag väljer att sälja)? Sorry om det är en dum fråga! Använder Avanza om det nu spelar någon roll

Du ser på Avanza hur mycket du ligger plus räknat i kronor.
Dom räknar om det automatiskt åt dig. Står det att du är 25% plus så är du 25% plus :slight_smile:

1 gillning

Det gör dom inte för mig, när jag ligger på samma pris som inköp så står det 0kr för mig (under avkastning).

Jag har inte avanza så jag ger ett generellt svar.

Det spelar roll både 1) hur många dollar varje amerikansk aktie stigit eller sjunkit på usa-börsen och 2) hur mycket dollarkursen stigit/sjunkit.

Står det att du köpt för 10000 kr och de nu är värda samma 10000 kr idag när dollarn stigit 25%?
Då betyder det att dollarn stigit +25% och dina aktier sjunkit -25% (i USD) så värdet i Svenska kronor på din aktie i din Svenska depå är samma ±0.

Om du köpt amerikanska aktier för 10000 USD och de stått still på börsen i USA och fortfarande är värda 10000 USD, då har de stigit +25% på din svenska depå om dollarn stigit 25%.

Jämför man allt hela tiden i sek får man svart på vitt.

Bra förklarat, jag va lite lat och orkade inte skriva ut hela förklaringen.

Men som det låter på LBJ så har alltså aktien sjunkit 25% och dollarkursen har gått upp 25% :slight_smile: Alltså blir resultatet 0.

Grattis, du har slagit index! :grin:

2 gillningar

Jag skulle nog snarare säga att den som ägt SEK har förlorat 20%. Skatteverket räknar dock i SEK när det gäller reavinstskatt.

Det har jag konstigt nog lyckats med varje år sen 2013 när jag började shoppa på börsen

1 gillning

Klart man gör, man är väl ingen sopa heller! :laughing::rofl::joy:

Svar: Ja. Men det kan inte stämma? Jag minns nästan exakt vad jag köpte aktierna för och det är definitivt det som står som mitt inköpspris under översikt. Så hur kan min vinst vara 0kr? Blir helt snurrig för min sambo använder sin egen bank (Swedbank) och gick in senare än mig i samma aktie, så hon har gått back egentligen men på hennes sida står det att hon gått plus pga just att dollarn gått upp.