Jag har inte vågat skriva här för jag är rädd för svaret. Men nu vill jag verkligheten få ett svar. Jag hade en global fond som jag hade haft i många år. Det finns ett funktion på Avanza som heter byta fond. Jag byte denna fonden till en annan billigare global fond som jag också hade men inte alls lika länge. Jag trodde att jag inte “köpte” den på nytt då. Vilket jag gjorde? Märkte att mina procent i den gamla fonden sjönk drastiskt. Från 34% (ränta på ränta) till bara några procent. Jag fick panik och provade att byta tillbaka men samma dåliga procent jämfört med innan. Så jag bytade en gång till till den då billigare fonden för att nu var procenten ingen märkbar skillnad.
Så nu har jag den billiga globala fonden Avanza sen ett halvår tillbaka och hade innan DNB global. Har jag blivist av med ett ex antal pengar nu? Mitt byte handla om 250 000
Nej, lugn.
När du byter (säljer den gamla och köper en ny) fond så nollställs såklart värdeutvecklingen i procent för just det värdepappret.
Dina pengar försvinner inte.
Ränta på ränta har inget med det här att göra.
Ränta på ränta-effekten är bara en metafor för vad som händer i aktier och fonder på börsen över tid.
Det har inte och göra med att du håller enskilda värdepapper över en lång tid. Även om det kanske ser tråkigare ut med en lägre utveckling på innehaven i portföljen
Om du investerade 100 kr i din ursprungsfond som växte till 134 kr (34%) och som du sedan satte in i en ny fond så har du ju fortfarande 34 kronor mer än du startade.
Jo, det förstår jag. Så 250 000 och 34 procent är ju en hel del mer än 4.5 procent. Så över tid har jag gjort ett dåligt val och kommer få sämre avkastning över tid. Så är det väl?
Nej, det funkar inte så. Ränta på ränta är ju baserat på din värdeutveckling, inte vilken fond du råkar ha. Om du tex:
Köper fond A för 100 kr
Fond A ökar i värde med 10%=10kr
Du säljer fond A för 110 kr och köper fond B
Fond B ökar i värde med 10%=11kr, vilket är en krona mer eftersom du får ränta inte bara på 100kr utan även på 10kr ränta.
Nu har du 121kr.
Förutsatt att fond A och B utvecklas likadant och att du inte missat någon avkastning under bytestiden så har du inte tappat några pengar.
Inget aggressivt i svaret men du får 4-5 svar som ska glra sdg lugn men du skriver fortfarande att du har förlårat dina pengar på din okunskap. Ibland måste man aggera lite tuffare för att någon ska slippa få 30 likadana svar . Det var inget personligt men det krävs lite tuffa tag ibland för att det ska fattas rätt . Då tar jag bort mitt föregående tuffare svar och är helt nöjd att du har gjort allting rätt utan att förlåra pengar
Numret du tittar på visar hur värdepappret utvecklats sedan du senast köpte det. Varje gång du köper ett värdepapper du inte redan äger så börjar det numret från 0% på det värdepappret.
Men den utveckling du haft tidigare har du redan tjänat–de 34% värdepappret gick upp när du ägde det då och sedan sålde har du kvar som pengar, det bara visas inte i listan.
Ränta räknas på alla pengar du har investerade. Om du investerar pengar du har fått som ränta förut, så får du ränta på de pengarna med. Eftersom du har investerat alla pengar du fick från värdepappret tidigare så får du ränta på den räntan. Om du sålt eller köpt tidigare spelar ingen roll. Det är när du har pengarna investerade som du får ränta.
Jan förklarar ränta-på-ränta bra i avsnitt 99. Titta gärna på det.
Jag försöker vara förstå! Och nej ditt svar hade ingen bra effekt. Blir bara irriterad då detta ska vara ett forum där man kan öppna sina tankar och idéer. Om du tycker att jag fråga för mycket eller inte fatta så är det ju den som svarar som inte förklarar tillräckligt bra. Alternativt behöver du inte svara/läsa. Detta var dessutom en känslig fråga som jag skrev till en början. Jag ville inte bara ha ett svar jag ville ha en förklaring av vad som hade hänt. Pengar är inte bara fakta utan även känslor som du vet om du lyssnar på Rika tillsammans. Jag må vara trög och envis men jag är villig att lära mig mer och det var därför jag skrev här. Nu lämnar jag defensivt detta. Tack och hej.
tänk ingvar kamprad; han sa till sina ekonomer jag lever på kr, inte på %. Dvs kolla hur mycket pengar hade du innnan du bytte fond vs hur mycket du har efter. Ex hade 134kr innan du bytte fond o ngn tid senare har 147,4kr på din nya fond(så visar din bank att du har 10% avkastning medan du i själva verkat haft 47,4% sedan starten fr den första fonden
Det enda jag kan se att du kanske “förlorat” är att du nog kommer behöva betala skatt just nu istället för att kunna investera det du betalar skatten men.
När du byter såhär och inte har det in en ISK så kommer du behöva betala en 30% skatt på de 34% som du vunnit.