Jag har 80’ i fonden Nordea Alfa hos Nordea. Efter att ha läst på lite förstår jag att fonden är dyr. Min fråga är: Är det motiverat att ta ut pengarna för att istället sätta dem i andra, billigare fonder på tex Avanza? Eller är pengarna jag behöver skatta en större förlust än mellanskillnaden i fondernas kostnad?
Ja onekligen dyrt för vad som är en koncentrerad Sverige fond med 1.4% i avgift. Borde inte vara över 0.3% i dagsläget. Antar att detta är en riktigt gammal fond som var ok för 15 år sedan typ.
Beror rätt mycket på om du har det på vanlig depå/aktiefond konto eller i en ISK.
Om du har det på en depå får du skatta 30% på vinsten när du säljer eller byter fonden (även inom Nordeas utbud)
Det är rätt ofta ändå värt att ta skattesmällen (i nästa deklaration) och investera i ISK med billigare och bättre fonder tex någon av RT modellportföljer så titta efter det här på RT.
Finns en kalkylator där du kan räkna ut vad som är bäst … sitta kvar med dyr fond på depå eller sälja, ta skatten och börja om på ny kula. Lycka till
Jag har det i en vanlig depå, kommer alltså behöva skatta 30 %.
Jag har kikat lite i kalkylatorn men känner mig osäker på flera av parametrarna. Har du lust att förklara dem ytterligare?
Nuvarande värde på din depå (inkl. vinst): 85485 kr
Obeskattad vinst i vanlig depå: Här tolkar jag det som att det är den vinsten jag har i depån men ännu inte skattat på? Dvs i mitt fall 52107.
Beräknad årlig genomsnittlig avkastning: Här tänker jag att det bör vara 7% eftersom jag tänker på lång sikt?
Antal år: Här tolkar jag det som att det är antal år jag kan tänka mig att spara framöver? Skrev in 25.
Genomsnittlig statslåneräntan: Här känner jag mig osäker - ska jag gå på det som är just nu eller har varit alla år fonden varit aktiv? Och var hittar jag den informationen i sådant fall?
Känner mig väldigt tacksam för all hjälp! Vill vara säker på att jag nyttjar mina pengar på bästa möjliga sätt över lång tid.
Du har fattat det helt rätt på punkt 1-4 Punkt 5 Statslåneräntan är lite snårig. Den påverkar skatten på ISK. I dagsläget är det rätt att räkna med ungefär 1%. Eftersom du har bra vinst i Depån så blir det vid första anblick ganska dött lopp. ISK är något bättre med 332 kkr mot Depåns 325 kkr. Ser ju först ut att inte vara mycket lönt…
Men sen kan du också välja betydligt billigare och bättre fonder framöver på tex Avanza. Om du skulle ersätta Nordea fonden med runt 1.4% avgift mot tex. en Sverige indexfond tex. PLUS Allabolag (innehåller alla Svenska bolag i princip från små till stora) som kostar cirka 0.2%. Så blir skillnaden mellan sparanden stor. Här är en kalkylator till där man kan utvärdera det.
Om du säljer dina innehav för 85485 kr och har en vinst på 52107 så får du sätta undan 52107*30% = 15632 kr för den skatt du får betala i nästa deklaration (sätt tex på ett sparkonto med någon ränta). Resten av pengarna kan du investera dvs 69852 kr. I kalkylatorn ovan nedan satte jag in
69852 som startbelopp. 0 kr i månadssparande. 25 års sparhorisont. 7% avkastning.
I flik “Avgifter Fond A” satte jag Nordeas avgift 1.4% och noll på de övriga (tror inte den har några övriga avgifter).
I flik “Avgifter Fond B” satte jag 0.2% för tex PLUS Allabolag (som finns på Avanza) och 0 på de övriga avgifterna (för de är noll)
Resultatet blir att med den billigare PLUS fonden blir kapitalet 360 609 kr mot 266 499 kr med den dyrare Nordea fonden dvs. 94 kkr mer om 25 år. Rätt stor skillnad! Då antar vi att vi får samma avkastning på dem så bara pga avgiftsskillnaden. Klart värt att byta tycker jag
Sen kan du förbättra din fondportfölj tycker jag. Du blir väldigt beroende av Sverige med 100% i en Sverige fond. Genom att välja några olika fonder så får du bättre riskspridning globalt. Titta på avsnitten nedan om RTs modellportföljer och hur de föreslås för 2021.
I ditt fall skulle jag föreslå att du speciellt tittar efter basportföljen med 100% aktiefonder (som du har det idag och eftersom det är på så lång sikt som 25 år). Den består av 4 olika fonder så lätt att sätta upp på Avanza. Det finns också andra förslag med olika risk/chans till avkastning om du är intresserad.
Sen kan du såklart också starta månadssparande i den ISKen när du har bra fonder där. Det är lätt att lägga upp månadssparande på Avanza där en summa delas upp och köps i de 4 fonderna varje månad. På 25 års sikt skulle det såklart dramatiskt öka kapitalet! Det finns såklart en kalkylator för det också, se nedan. Jag matade in 7% avkastning, 1000 kr/mån i sparande, 70 kkr i startkapital, och en sparhorisont på 25 år så blir det 1 162 962 kr. Det är kraften i ränta-på-ränta effekten!
Såklart kan du även här räkna på om du tror avkastningen blir lägre, tex 4% eller 5%, så får du en bra bild av vad du kan förvänta dig att kapitalet blir.
Återigen - tusen tack för ett så himla utförligt och pedagogiskt svar. Uppskattar det enormt! Har bestämt mig nu för att flytta dem och lägga dem långsiktigt. Allt känns enklare nu och jag har en bra känsla i magen!