Hjälp med val av plattform, fonder & beräkningar

Hej forumet!

Jag är nyregistrerad här men har lyssnat på avsnitt och läst så mycket jag kan under de senaste månaderna och lärt mig otroligt mycket – tack för all kunskap som går att ta del av här!

Här kommer några frågor som jag gärna skulle vilja få hjälp med:
(om det finns samlat svar för någon av dessa någon annanstans så har jag missat det så hänvisa gärna)

A. Val av handelsplattform

Kan någon hjälpa mig att sammanfatta de olika för- och nackdelarna med att ha AF-konto eller ISK på bank VS annan plattform som t.ex. Avanza?

Och, vilka övergripande skillnader och för- och nackdelar finns det mellan Avanza / Nordnet / Kiwi-trader / Frejvid / annan plattform?

Vad har ni valt och varför?

B. Skillnad i avgift beroende på land och valuta

Jag förstår att avgiften som står inte alltid inkluderar allt utan att det tillkommer extra avgifter beroende på land och valuta. Kan någon snälla sammanfatta vad som tillkommer och hur beräkning sker?

Exempel: vad blir den totala avgiften för följande två jämförelser:

i. Avanza Global 0,09 % & VS DNB Global Indeks 0,2 %

ii. iShares S&P 500 Information Technology Sector UCITS ETF USD (Acc), avgift 0,15 % VS Swedbank Robur Technology , avgift 1.3 %

C. Tillväxtmarknad, småbolag, home-bias VS USA och tech-fonder

RT-rekommendationen är att investera i global indexfond och eventuellt komplettera med tillväxtmarknad/småbolag/home-bias.

Jagförstår att historisk avkastning inte ska påverka mina val men det är lite svårt när jag ser utvecklingen av tillväxtmarknad/småbolag/home-bias i jämförelse med USA och tech-fonder under de senaste 3-5-åren.

Jag förstår dock att vetenskapen säger att stark viktning mot USA och tech (utöver innehaven i global indexfond) med största sannolikhet inte kommer att fortsätta ge bättre avkastning långsiktigt än global+TM/småbolag.
Kan någon hjälpa mig att enkelt förklara detta och gärna hänvisa till underlag för detta?

D. Lägre avgift VS högre ränta-på-ränta-summa

Jag har ca 144 000 kr i Handelsbanken Global Tema varav 98 000 kr är värdeutveckling.

På grund av fondinnehav och den höga avgiften på 1,4 % så skulle jag vilja sälja av den och investera i global indexfond med avgift runt 0,2 %.

Om jag säljer blir det en väldigt stor andel som försvinner i vinstskatt vilket jag då inte får ränta på ränta på. Jag skulle vilja räkna ut hur lång tid det tar innan denna försäljning lönar sig, dvs när lägre avgift blir mer förmånligt än ränta-på-ränta på större summa.
Skulle någon kunna hjälpa mig med hur jag kan beräkna detta? Vi förutsäger att fonderna ger samma avkastning på 7%.

Tack så mycket på förhand!
Anna

2 gillningar

Hej och välkommen till forumet! :slight_smile:

Några bra ämnen och avsnitt som kan ge dig en hel del svar är:

Jag ska försöka svara på några av dina frågor i alla fall.

Enligt mig så kan det främst vara att nischbankerna erbjuder bättre användarmöjligheter/verktyg, större utbud på fonder och andra värdepapper, bättre design och bättre möjligheter att följa upp sina investeringar och portföljer.

Men med det sagt så finns det mesta som behövs för att snabbt och enkelt komma igång på de vanliga storbankerna också.

Jag har de mesta av mina investeringar på min storbank (swedbank, några ISK med globala indexfonder, samt min tjänstepension) samt på KiwiTrader. Varför jag har valt Kiwitrader är för att jag gillar utbudet samt möjlighet till månadsspar i fraktioner av etf:er och aktier. Jag tycker även det är kul att man kan se och följa andras portföljer där :slight_smile:

Jag är inte 100% säker men vill minnas att avgiften för Avanza ligger runt 0,26%. Detta pga fonden är registrerad i Luxemburg och behöver skatta 30% på amerikanska utdelningar i fonden. För stort sätt de flesta andra globala indexfonderna å är denna skatten 15%. Småspararguiden skrev om detta HÄR.

Avgifterna för en ETF är lite olika beroende på hur länge du håller den. Men förutom förvaltningsavgiften så tillkommer courtage, spread, valutaväxlningsavgift. Både när man köper och sedan säljer. Jag är inte expert på att räkna ut detta men det brukar finnas exempel där man köper fonden. Normalt bör man äga en ETF en längre tid. På de flesta plattformar eller banker så måste man dessutom köpa hela andelar. På visa som t.ex Frejvid eller Kiwitrader (båda utgivna av Betterwealth) så kan man köpa fraktioner.

Ett tips om du vill äga denna är att välja den i tjänstepensionen om den erbjuds där eller i PPM. Där är fonden oftast kraftigt rabbaterad. :slight_smile:

Precis! Du bör istället fråga dig om du vill ha en bredare portfölj och därmed också äga tillväxtmarknader. Samt om du vill äga småbolag eller inte för att det gör portföljen bredare och replikerar marknaden bättre.

En vanlig metod är att kolla t.ex P/E-tal för olika fonder eller marknader. Ta en teknikfond eller en Usa-fond så lär dessa ha högre värdering än vad en tillväxtmarknadsfond eller småbolagsfond har nu. Du kan hitta detta på morningstar.se. Det kan ge en liten hint om vad som är lågt värderat just nu och därmed kan förväntas ha en högre framtida avkastning.

Här finns en utmärkt kalkylator för just denna typen av frågor :slight_smile:

Om vi ställer in startbelopp 144k och orealiserad vinst 98k, 15 år sparhorisont, 2000kr i månadsspar och 7% avkastning så kommer depå ge 859kkr och Isk 889kkr.

3 gillningar

@MattiasA90

Tack snälla för att du tog dig tid och för all information och bra tips! :hibiscus:

Jättebra länkar och kalkylatorn var ju precis vad jag letade efter! Om jag tar bort månadssparande blir brytningsgränsen för att ISK ska bli fördelaktigt precis mellan 14-15 år.

Jag tittade faktiskt på din aktieportfölj på Kiwi häromdagen och blev inspirerad. Du hade flera aktier som jag har spanat in. Funderar på att kanske påbörja min lekhink där senare. Behöver läsa på om ETF:er och lära mig lite mer först. Om du har något tips på var jag kan lära mig om ETF:er får du gärna tipsa :slight_smile:

1 gillning

Tips om du vill jämföra avgifter för olika platformar är https://feefighters.se/

3 gillningar

Här kan du läsa mer om etf:er.

Kortfattat är det precis som vanliga fonder men de går att köpa och sälja i realtid på börsen, precis som en aktie.

Mina portföljer på Kiwi består endast av etf:er (fonder) och inga enskilda aktier.

Är du intresserad av att läsa mer om mina portföljer eller mitt sparande så kan du göra det här.

1 gillning