Hej forumet!
Jag är nyregistrerad här men har lyssnat på avsnitt och läst så mycket jag kan under de senaste månaderna och lärt mig otroligt mycket – tack för all kunskap som går att ta del av här!
Här kommer några frågor som jag gärna skulle vilja få hjälp med:
(om det finns samlat svar för någon av dessa någon annanstans så har jag missat det så hänvisa gärna)
A. Val av handelsplattform
Kan någon hjälpa mig att sammanfatta de olika för- och nackdelarna med att ha AF-konto eller ISK på bank VS annan plattform som t.ex. Avanza?
Och, vilka övergripande skillnader och för- och nackdelar finns det mellan Avanza / Nordnet / Kiwi-trader / Frejvid / annan plattform?
Vad har ni valt och varför?
B. Skillnad i avgift beroende på land och valuta
Jag förstår att avgiften som står inte alltid inkluderar allt utan att det tillkommer extra avgifter beroende på land och valuta. Kan någon snälla sammanfatta vad som tillkommer och hur beräkning sker?
Exempel: vad blir den totala avgiften för följande två jämförelser:
i. Avanza Global 0,09 % & VS DNB Global Indeks 0,2 %
ii. iShares S&P 500 Information Technology Sector UCITS ETF USD (Acc), avgift 0,15 % VS Swedbank Robur Technology , avgift 1.3 %
C. Tillväxtmarknad, småbolag, home-bias VS USA och tech-fonder
RT-rekommendationen är att investera i global indexfond och eventuellt komplettera med tillväxtmarknad/småbolag/home-bias.
Jagförstår att historisk avkastning inte ska påverka mina val men det är lite svårt när jag ser utvecklingen av tillväxtmarknad/småbolag/home-bias i jämförelse med USA och tech-fonder under de senaste 3-5-åren.
Jag förstår dock att vetenskapen säger att stark viktning mot USA och tech (utöver innehaven i global indexfond) med största sannolikhet inte kommer att fortsätta ge bättre avkastning långsiktigt än global+TM/småbolag.
Kan någon hjälpa mig att enkelt förklara detta och gärna hänvisa till underlag för detta?
D. Lägre avgift VS högre ränta-på-ränta-summa
Jag har ca 144 000 kr i Handelsbanken Global Tema varav 98 000 kr är värdeutveckling.
På grund av fondinnehav och den höga avgiften på 1,4 % så skulle jag vilja sälja av den och investera i global indexfond med avgift runt 0,2 %.
Om jag säljer blir det en väldigt stor andel som försvinner i vinstskatt vilket jag då inte får ränta på ränta på. Jag skulle vilja räkna ut hur lång tid det tar innan denna försäljning lönar sig, dvs när lägre avgift blir mer förmånligt än ränta-på-ränta på större summa.
Skulle någon kunna hjälpa mig med hur jag kan beräkna detta? Vi förutsäger att fonderna ger samma avkastning på 7%.
Tack så mycket på förhand!
Anna