Jag har precis börjat jobba för ett företag som ger RSU (Restricted Stock Units), vilka jag tjänar in (vesta) över en period av några år.
Det jag undrar är om jag borde sälja aktierna så fort de “vestas” och t.o.m köper företagets aktie på ett ISK konto istället?
Jag räknade på skillnaden i skatt (lämna de vestade RSU hos en broker vs. sälja de och köpa samma aktie på ett ISK): om jag räknade rätt, på 10 år, måste aktierna inte växa alls för att det inte ska löna sig att flytta till ett ISK - kan det verkligen stämma?
@pizzabagaren har också RSUs som en del av min totala kompensation. Skaffa valutaficka, annars kommer den snälla banken att ta växelkurs enligt ecbs standard. Typ 1.65%
Jo, så kan det vara, men det kan vara värt att kolla ändå.
Jag har schwab, och de tar förvånande nog ut väldigt lite vid växling, 0,25% eller nåt sånt.
Har samma fråga här. Förstår inte riktigt hur dessa RSU fungerar. Vore så bra om någon skulle kunna förklara lite enkelt för en nybörjare. Mina RSU ska ”vest” snart och jag är osäker på hur jag ska agera.
Får själv RSUs av min arbetsgivare och har dömt ut den här approachen av två anledningar
Vi har trading blackout windows. Kort sagt för vi bara handla from andra handelsdagen efter en rapport och en månad framåt. Så jag kan inte sälja varje gång jag skulle vilja
Får mina RSUs till ETrade i USA och de tar $35 i avgift för att skicka pengarna till min svenska bank. Kostnaden är detsamma oavsett hur mycket jag för över vilket gör det ovärt att sälja en aktie och flytta pengar.
Din fråga är ju egentligen (skulle jag säga) “om jag har Xkr - ska jag köpa aktier i min arbetsgivare för dessa?”
För du kan ju sälja aktierna och stoppa in pengarna i en global indexfond - eller hur? När du väl fått pengarna in på kontot här i Sverige är det ju inte skillnad på dig eller mig om vi ska investera i din arbetsgivare eller inte.
Jag har blivit erbjuden en tjänst på ett utländskt företag (med AB i Sverige). Jag förstår efter att ha ringt Skatteverket att RSUer beskattas som en förmån (samma skatt som på ökad lön) då de faktiska aktierna tilldelas. I mitt kontrakt står det inte uttryckligt hur denna förmånsbeskattning betalas.
Hur är det för er? Månaden då era RSUer vestas, har arbetsgivaren då lagt på extra arbetsgivareavgift (det förmodar jag) och kanske rent av också också betalat förmånsbeskattningen (det är denna bit jag är osäker på om jag annars måste betala in själv vid min deklaration vilket ju skulle bli en stor skattesmäll och i praktiken äta upp ca hälften av aktietilldelningen)?
Jag har fått höra att aktierna kommer hamna på ett konto hos ETtrade. Jag förmodar att detta inte ett investersparkonto. Rätta mig om jag har fel. Jag håller med trådskapararen om att ett ISK vore mer fördelaktigt än en vanlig depå för annars, vid försäljning så kommer ju 30% skatt för vinsten. Vinsten är ju försäljningspris minus omkostnadsbeloppet. Jag kanske minns fel men jag vill minnas att personen på Skatteverket sa att omkostnadsbeloppet är “vad man betalat för aktierna” och att för RSUer så är det själva förmånsbeskattningen (alltså ca 50% av värdet på aktierna som tilldelats, givet att man är ovan brytpunkten). Låter galet, eller hur?
Vore väldigt tacksam om ni som redan fått aktier vestade kan förklara hur era svenska arbetsgivare betalade (eller inte) betalade skatt.
Nej dom betalar ut ca 50% av värdet på RSU:erna och behåller resten till skatteverket. Så om jag på pappret har en vest på ingång värde 10,000:- så får jag dagen de vestas endast 5,000:- insatt på mitt konto (i aktier).
Vad vi gör med eTrade är att vi helt enkelt flyttar aktierna till avanza (eTrade har formulär man måste använda för att flytta aktier till en annan broker), och därefter flyttar in dem på ett ISK. Då undviker du all courtage och växlingsavgift, dock räknas flytten till ISK skattemässigt som en försäljning.