Hjälp en nybörjare att förstå köpa och sälja aktier

Jag har 4 aktier i Hermès och 3 aktier i LVMH.

Jag har svårt att förstå Avanzas utseendeformat och jag vet inte när jag vet när jag ska köpa och när jag ska sälja aktierna.

Jag vet att man ska sälja när aktierna gått upp och köpa när de går ner men jag förstår inte var jag kan se det

är det längst ut till höger där jag ska se att det går ner som jag ska köpa? Dessutom är det i Euro så jag blir förvirrad när den slår ihop värdet för alla aktierna.

Usch vilket rörig fråga det här blev nu… Ja, ni förstår ju varför jag behöver hjälp.

Såhär ser en annan översikts bild just nu. Om jag säljer mina aktier nu, har jag då tjänat 404 kronor?

1 gillning

Det är jättesvårt att veta när det är läge att köpa och sälja aktier. Du bör köpa när du anser att aktien är billigare än vad den borde vara, och sälja när aktien är dyrare än du anser att den borde vara. Den analysen måste du själv göra, alltså föraöka räkna ut om du tycker att företaget är värt att investera i.

Har du funderat på att skaffa en aktiefond istället?

Som svar på din fråga så ja, aktierna verkar ha gått upp ca 400 kr.

3 gillningar

Om du ska köpa aktier behöver du åtminstone läsa analyser men ännu heller rapporter från enskilda bolag. Det kan sannolikt behövas något abonnemang hos t.ex. Aktiespararna för att rimligt väl hålla koll på vad som är köpvärt. Sedan behöver du läsa böcker för att lära sig hur man kan tänka och skapa din egen investeringsfilosofi. Med fonder är allting betydligt enklare.

2 gillningar

Tack för din hjälp och kommentar! På Avanza har jag 6 olika indexfonder tex, länsförsäkringar global, är det samma sak som aktiefonder?

Okej, tack :slight_smile:

1 gillning

Tack för din kommentar och hjälp! Jag tror på både på aktierna och bolagen och vet att de är långsiktiga och inte försämras i första taget, så det är inte det som är problemet för mig. Problemet är som sagt att jag inte vet när jag ska köpa och sälja i praktiken för att jag inte riktigt förstår siffrorna och så :slight_smile:

Aktierna har gått upp 404 kr idag. Den gröna linjen i diagrammet är utvecklingen för aktierna!

1 gillning

Lek runt lite och kolla under fliken inställningar i diagramrutan vettja, lycka till :grinning:

2 gillningar

Det är ett problem. Lite farligt att börja köpa aktier före man tagit reda på hur det fungerar i min mening :slight_smile: I all välmening. Det är ju inte så lite pengar heller, nästan 11 tusen EUR i din 7 aktier. Runt 120 tusen kronor.

Du kan se hur de utvecklas om du går till ”Min ekonomi” och ”Innehav”.

Rekommenderar att läsa på i Avanzas aktieskola och ev andra ställen så du lär dig före ytterligare handel. Det är lätt det blir fel annars. Idealt sett om du har en vän som kan visa dig på plats.

Tills du känner dig mer bekväm så hade jag stoppat ytterligare handel med aktier och istället satsat på dina indexfonder. Svårt att misslyckas med de senare.

Hoppas du tar min feedback på rätt sätt :slight_smile: Svårt att lära upp någon i aktiehandel rent praktiskt via ett forum.

5 gillningar

Tack snälla, jag förstår dig helt och jag håller med dig. Jag kommer behålla 1 aktie var mest för att det är kul och resterande kommer jag köpa mera innehav i länsförsäkringar global :slight_smile:
Tack snälla!! :slight_smile:

2 gillningar

Okej, tack! :slight_smile:

tack så mycket! :slight_smile:

Japp :blush::+1: så är det.

2 gillningar

Ah, tack! :slight_smile:

Det låter sunt! Behålla en liiiten lek & spekulationshink. För att inte tappa sugen medan du snappar upp lite mer hur det funkar och så med aktier. Själv kör jag med max 10% av totalen i direktägda aktier i min spekulationshink :pinching_hand: för att det så kul.
Resten i aktieindex fonder globalt & buffert medan jag lär mig mera :wave:

2 gillningar

Det låter hur smart och klokt som helst (och innan mina aktier hade jag ju bara indexfonderna) tack!! :blush:

1 gillning