Jag har mitt sparande på Avanza och på Lysa. Jag är 31 år gammal och har nu på Lysa 100% aktier då jag inte förstår räntorna och aktiedelen går mycket bättre om jag förstår rätt.
1: får man köpa och sälja hur många gånger man vill på en dag?
2: om jag säljer och köper flera gånger varje dag på avgifterna för köp och sälja av aktier dagen efter jättehög då? Hur undviker man det? Har fått ett meddelande att om jag säljer aktier inom en dag från att jag har köpt den så blir den någon extra avgift, hur fungerar det med daytrading?
3, jag förstår inte om jag ska sälja aktierna när de ligger på plus för dagen eller plus hela tiden och innehavet?
På bild 1 har jag idag tjänst 349 kronor på mina Hermès aktier men på bild 2 på mitt totala innehav för Hermès har jag tjänat + 0,08% och 18 kronor inte 349. Är det bäst att vänta tills det totala innehavet har ökat och bortse från de 349 kronorna idag?
Hoppas någon förstår vad jag menar. Jag vill lära mig och förstå detta men jag förstår tyvärr inte. Jag har svårt med matte och siffror också.
Du betalar courtage baserat på antal transaktioner och/eller värde, det beror på din aktiemäklares avgiftsfritt. Som trader vill man ha låga avgifter. Avanza har olika courtageklasser.
Man säljer lämpligen aktier om man inte tror att de kommer stiga i värde, oavsett om man gjort vinst/förlust.
Överlag - och i all välmening - om du har svårt med matte och siffror så är trading VERLIGEN inget för dig.
Håll dig långt borta från det och försök investera på ett sätt som inte kräver att du är bättre än alla andra investerare. Indexfonder eller fondrobot är bland det bättre.
(Jag själv har lätt för matte, är både civilingenjör och civilekonom, har jobbat med bolagsvärdering i många år och investerat på börsen sen 1995. Jag har 80-90% av mina pengar i indexfonder.)
Tack för din hjälp! Jag kollade på Avanza nu och det är skuldränta jag har fått nu. Vet inte hur jag blir av med den om det blir så att kontot övertrasseras och man får föra över pengar?
Så skuldränta går inte att få bort om man köper och säljer samma dag pga den här likviditetshandeln om 2 dagar?
Jag har majoriteten i indexfonder så det är ingen fara med aktierna på det sättet. Tack för hjälpen att berätta om indexfonderna
Enligt min åsikt är Hermes ingen bra aktie att daytrada i från ett vanligt konto på Avanza. Detta p.g.a. avgifter. Avanza tar courtage och växlingsavgift och dessutom utgår det en transaktionsskatt. 2 courtage+ 2(0.25%) +2(0.3%) gör att du ligger minus minst 1.1% innan start för varje affär. I all välmening, tänk en gång till.
Hej! vad kul att du blivit så intresserad av börsen och av att förstå hur den fungerar. Men… Precis som de andra redan skrivit, så i all välmening, av ditt inlägg och tidigare inlägg att döma så är nog daytrading något du ska hålla dig långt bort ifrån.
Fortsätt med Lysa och billiga indexfonder. De kommer med mycket hög sannolikhet utklassar alla andra strategier du försöker dig på
Ja, det är väll tyvärr bara dumt med trading… Jag tänkte att man kan försöka tjäna lite extra men som du säger, index och Lysa är ju det bästa så är det ju… tack