Fördelning Avanza/Lysa

Problemet löst, tack för hjälpen! :slight_smile:

Hej, nybörjare här!

Jag har en fundering över det här att Avanza betalar tillbaka alla avgifter upp till 50.000 i sparande vs enkelt sparande via fondrobot.

Jag har bara ett milt intresse för allt detta så fondrobot låter ju som en självklar idé. Men samtidigt lockas jag att ha ett gratis sparande hos Avanza. Så då undrar jag om två olika scenarion;

Alt. 1: Ska jag och sambon ha våra första 50+50 tusen hos Avanza och låta dem ligga där till pensionen samtidigt som vi fortsätter spara på en fondrobot? Tänker att med ett milt intresse kanske man ändå kan hålla koll på dessa pengar ganska enkelt? Eller är det bättre för ränta-på-ränta effekten att ha allt på samma ställe?

Alt 2. Vi vill lägga 10.000 i en klumsumma per syskonbarn som föds i framtiden, ska man kanske lägga dessa pengar på Avanza och ha våra egna pengar på tex Lysa?

Tacksam för feedback.

Ränta på ränta effekten fungerar lika bra oavsett hur många konton du sprider ditt sparande på, så av den anledningen finns ingen anledning att inte ha flera konton.
Däremot tror jag att taket på Avanza är på 50 000 totalt värde på ditt sparande inklusive värdetillväxt, så för att det skall funka med avgiftsfritt sparande behöver du ligga en bit under 50 kkr och ta ut pengar när värdet börjar närma sig gränsen. Har du en gång gått över gränsen så byts ditt avtal ut till det vanliga avtalet även om du kommer under gränsen redan nästa dag.

2 gillningar

Tack för ditt svar!

Så dum jag känner mig, tänkte inte på det där att värdeökningen bidrar till att man når maxtaket! Det förändrar ju allt.

Men skulle man kunna typ ta ut när det närmar sig 50. Och föra över pengarna till lysa och sen börja om från 0 till 50 på Avanza?

Fast kanske är det en risk, det går ju upp och ner med börsen så så måste man ha stenkoll. Frågan är hur mycket man tjänar på det extra arbetet man får lägga ner…

Tänk också på att när du säljer fonder, för över pengar, köper fonder så ligger du utanför marknaden i flera dagar. Under dessa dagar kan ju börsen gå både uppåt och neråt. Missar man de bästa dagarna under ett börsår så kan det ändå göra en skillnad i portföljens utveckling.

1 gillning

Hej, tack för svaret!

Jo det är ju helt sant!

Detta var väl inte en sån bra idé som jag först tänkte, haha. Men är tacksam för allas feedback, nu är det mindre rörigt i mitt huvud!

1 gillning