Sälja? + sparkonto?

Hej! Nybörjare här! Jag vill ta tag i mitt sparande och loggade in på Avanza för första gången. Ouch. Mycket minus…

Vad säger ni om dessa aktier?

Hexatronic
Investor B
Kinnevik
Nibe Industrier B

Borde jag sälja?

Nästa fråga- jag vill att mina sparpengar växer istället för bara sitta på mitt Icabankenkonto. Hur gör jag detta bäst? Sparkonto eller fonder?

Här finns allt du behöver.
Ursäkta om jag märker ord men hur kan du vara minus första gången du loggar in på avanza? :slightly_smiling_face:

Finns lite bra info här :crazy_face:

Men skämt åsido. Det verkar som om du passar bättre att sälja allt, sätta in på Lysa eller liknande och glömma (vilket du gjort förut :wink:)

Sälj och placera buffert och kortsiktigt sparande på sparkonto med insättningsgaranti och med ränta.

Långsiktigt sparande i global indexfond eller fondrobot som Lysa eller Opti.

Du har hittat rätt! Vi har alla varit nybörjare, men som nybörjare så rekommenderar jag att du kör Avanza Zero och Avanza Global, fördelning 20/80. Då har du gjort mer rätt än 90% av svenskarna. Enstaka aktier som du har tagit upp gör att du måste ha koll och läsa på. Passar i lekhinken (cirka 10%) av ditt totala innehav. Jag hade inte sålt aktierna (det är ändå stabila, bra bolag), men jag hade inte ökat på utan kör på fonder istället. En buffert på 3 månadsutgifter kan du lägga på ett sparkonto som har hög ränta, ta Resursbank 4,1%.

Haha, sorry. Första gången *på länge. :slight_smile:
Tack!