emi1
(ME)
10 Mars 2024 06:44
1
Hej! Nybörjare här! Jag vill ta tag i mitt sparande och loggade in på Avanza för första gången. Ouch. Mycket minus…
Vad säger ni om dessa aktier?
Hexatronic
Investor B
Kinnevik
Nibe Industrier B
Borde jag sälja?
Nästa fråga- jag vill att mina sparpengar växer istället för bara sitta på mitt Icabankenkonto. Hur gör jag detta bäst? Sparkonto eller fonder?
[Börja spara och investera rätt och lätt 2024! | Kom-igång-guide | #99 / #339]
De flesta av oss har lärt oss hur man jobbar hårt för pengar, men få har fått lära sig hur man låter pengarna jobba hårt för en själv. I dagens avsnitt får du våra, forskningens och communityns guldkorn för ett framgångsrikt och långsiktigt sparande på ett enkelt, inspirerande och konkret sätt. Det är allt du behöver veta för att spara rätt och lätt. Att du sannolikt kommer få bättre odds för att tjäna…
Här finns allt du behöver.
Ursäkta om jag märker ord men hur kan du vara minus första gången du loggar in på avanza ?
Jbl
(Jbl)
10 Mars 2024 07:26
3
Finns lite bra info här
Nybörjare här och ser hur mitt innehav senaste veckorna bara minskat och minskat. Vad gör man nu? Har köpt i bla Avanza Zero , Spiltan och även aktier som Kinnevik. Endel menar att det bara kommer fortsätta sjunka utan framtida ljusning inom sikt. Blir rädd nu.
Vad skulle ni gjort?
Men skämt åsido. Det verkar som om du passar bättre att sälja allt, sätta in på Lysa eller liknande och glömma (vilket du gjort förut )
MattiasA90
(Mattias Andersson)
10 Mars 2024 08:01
4
Sälj och placera buffert och kortsiktigt sparande på sparkonto med insättningsgaranti och med ränta.
Långsiktigt sparande i global indexfond eller fondrobot som Lysa eller Opti .
emi1:
Hej! Nybörjare här! Jag vill ta tag i mitt sparande och loggade in på Avanza för första gången. Ouch. Mycket minus…
Vad säger ni om dessa aktier?
Hexatronic
Investor B
Kinnevik
Nibe Industrier B
Borde jag sälja?
Nästa fråga- jag vill att mina sparpengar växer istället för bara sitta på mitt Icabankenkonto. Hur gör jag detta bäst? Sparkonto eller fonder?
Du har hittat rätt! Vi har alla varit nybörjare, men som nybörjare så rekommenderar jag att du kör Avanza Zero och Avanza Global , fördelning 20/80. Då har du gjort mer rätt än 90% av svenskarna. Enstaka aktier som du har tagit upp gör att du måste ha koll och läsa på. Passar i lekhinken (cirka 10%) av ditt totala innehav. Jag hade inte sålt aktierna (det är ändå stabila, bra bolag), men jag hade inte ökat på utan kör på fonder istället. En buffert på 3 månadsutgifter kan du lägga på ett sparkonto som har hög ränta, ta Resursbank 4,1%.
emi1
(ME)
13 Mars 2024 07:26
6
Haha, sorry. Första gången *på länge.
Tack!