Frågor om aktier - köp- och säljkurser. Hur fungerar detta?

Hej alla! Jag lär mig lite om aktier och har börjat handla med dom på en låg nivå. Lite nybörjarfrågor som jag hoppas någon kan svara på.

Ex jag har märkt att om jag går in på en speciell kurs på en aktie (har Swedbank) så sker inte köpet omedelbart till den kursen jag älskar? Dvs i bland kan det dröja oh jag hamnar på en högre kurs än vad jag tänkt. Kan någon förklara hur detta fungerar för mig? Undrar också i så fall hur dom som day trådar i så fall gör när dom försöker pricka in en lägre kurs och sälja vid en högre, i så fall är ju exaktheten väldigt viktig?

Fondbörsen är som en stor auktion av aktier där köpare och säljare gör avslut varje sekund. Att köp- och säljkurser fluktuerar på de mest omsatta aktierna, typ Swedbank är därför helt naturligt. Något annat vore oerhört konstigt.

Ett extremt litet antal personer klarar i längden av att med framgång daytrada med aktier. Tänk på att den enes vinst är den andres förlust. Själv har jag varit intresserad av aktier i mer än 50 år. Jag skulle aldrig komma på tanken att daytrada eftersom jag inser min begränsning.

3 gillningar

Skriver du in en köpkurs på Avanza kommer du dock inte köpa till ett högre pris än detta - vill ingen sälja till priset du angivit kommer du stå utan aktier tills någon vill sälja till ditt pris (eller tills din köporder går ut)

1 gillning