Vad sker rent praktiskt när börsen går ner?

Jag har länge funderat över själva mekanismen bakom en börsnedgång. Det sägs ju att en börsnedgång beror på att aktier säljs. Om man vill sälja något måste det finnas en köpare. Summan av sålda aktier och köpta aktier borde således vara konstant. Varför går då börsen ner?

Med ditt resonemang skulle ju heller börsen inte kunna gå upp!

Börsen är en marknadsplats. Vill inte köparna betala vad säljarna begär, så måste säljarna sänka priset. Svårare än så är det inte.

Dumma mig, jag som trodde att prissättningen sköts automatiskt. Jag har i alla fall aldrig satt några priser själv när jag köpt eller sålt mina fonder och aktier. Hur brukar ni andra göra? Är de köp-/säljpriser som man ser på aktiemarknaden endast ett cirkapris eller ett rekommenderat pris? Och vem i så fall har hittat på just det priset och på vilka grunder? Kanske är det inte svårare än så att det bara är ett genomsnitt av vad alla köparna och säljarna begär, någon som vet? För min del är jag mest intresserad av dem som vill sälja under och köpa över genomsnittspriset, men vet inte var på marknadsplatsen hittar man dem. Jag får nog kontakta kundtjänsten.

Vad är det isåfall som triggar kursnedgången? Är det när jag försöker sälja till aktuell kurs (som jag inte kan påverka) eller när köparen inte gillar den aktuella kursen (som hen inte kan påverka)?

Tale, de köp- och säljpriser du ser på aktiemarknaden har köparna och säljarna hittat på alldeles själva. Du kan i princip sätta vilket pris du vill, men om du bjuder för lågt när du vill köpa är det ingen som vill sälja till dig. Samma sak gäller när du försöker sälja. Tar du för mycket betalt vill ingen köpa av dig.

För att du ska få köpa måste du i praktiken betala mer än vad någon annan för tillfället vill betala, och för att gå sälja måste du sätta ditt pris vara lägre än någon annans. Annars blir det någon annan som får göra affär, om det ens blir någon affär av alls. I en väl fungerande marknad, med många köpare och säljare, är skillnaden mellan köp- och säljkurs liten. Det finns alltid någon som är beredd att krypa lite i pris.

Alla vill sälja så dyrt som möjligt och köpa så billigt som möjligt. Vad som har varit genomsnittspriset hittills är till viss del ointressant när du ska handla. Du vara hur intresserad som helst av att handla till ett visst pris, men om det inte finns någon som vill sälja till dig eller köpa av dig kan du inte tvinga någon, utan det enda du kan göra är att ändra priset, eller vänta på bättre tider. Fast om du väntar kanske priset aldrig någonsin blir lika bra någon gång i framtiden. Eller så skulle du ha väntat i två timmar och gjort en betydligt bättre affär. I princip omöjligt att veta på förhand.

Priset på en aktie beror på en oändlig mängd faktorer. En av de mer grundläggande är hur mycket vinst företaget beräknas göra i förhållande till hur mycket kapital det har. Om två företag är i princip lika, men det ena går med mer vinst, kommer det företagets aktier att bli dyrare eftersom du får mer aktieutdelning för varje krona du köper aktier för. Det finns ingen absolut sanning om hur man värderar företag, även om det finns vissa grundläggande parametrar man kan titta på, utan det handlar om att försöka gissa hur det kommer gå för företaget i framtiden.

Att handla med aktier kan vara frustrerande. När du köper gör du ju det av någon som uppenbarligen inte vill ha skiten kvar längre. Och när du säljer är det till någon som tydligen tror sig veta bättre än du att det kommer att gå bra för företaget i framtiden.

De allra flesta som handlar med aktier har svårt att slå index, så ett vanligt fondsparande av den typ som rekommenderas på Rika tillsammans är förmodligen lönsammare. Fast inte lika kul.

Thomas, ett bra och klargörande svar. Men jag har också läst nånstans att - trots alla de underliggande faktorer som kan påverka hur man värderar ett bolag - åndå är det i slutändan det hur många som vill sälja och köpa den enda faktorn som bestämmer aktiepriset.

Jag kan förstå att om en aktie är undervärderad (eller om marknaden har gjort den bedömningen) är det flera som vill köpa och då går priset upp. Men det är långtifrån klart för mig hur prissättningen av en aktie exakt går till.

Börsen är en HANDELSPLATS där enskilda köpare och säljare kommer överens om rätt pris.

Säg att du vill köpa en begagnad bil och du går till en bilhandlare. Handlaren vill ha 100 000 kr. Du bjuder 90 000 kr, och till slut kommer ni överens om 95 000 kr. Det står ingen utomstående vid sidan om och bestämmer priset.

Vad gäller aktier är det i princip samma sak. Logga in på Avanza och titta på en enskild aktie. Ett antal säljare vill ha ett visst pris och ett antal köpare vill ha ett annat. När två aktörer är överens uppstår ett köp och en motsvarande försäljning.

När jag handlar fonder och aktier står det där redan ett färdigt pris. Jag har aldrig försökt förhandla med någon annan aktör för att komma överens om priset, har bara helt enkelt tryckt på köp- eller säljknappen och snällt accepterar det pris som redan står där eftersom jag ännu inte lärt mig hur man budar eller kohandlar. Men vilken tur att alla är inte lika dumma som jag, annars skulle ju priset alltid stå stilla.

Vanliga fonder kan man inte sätta pris på själv. De handlas enligt sin aktuella NAV-kurs.
Man får helt enkelt dom andelar som gäller för summan man valt att köpa för.

För börshandlade produkter, fonder (ETF), aktier mm kan man själv föreslå ett pris.
Vill man köpa en aktie kan man alltid prova att lägga sig under säljpriset och låta ordern vara giltig en längre tid. Vice-versa för säljordrar, man kan prova lägga sig över köp-priset.
Många aktiespekulanter gör så…

Jo, men om ingen provar att sätta på ett eget pris, då borde priset väl aldrig förändras, eller?

Om någon förmögen person helt plötsligt säljer miljontals aktier till exakt det priset som står som säljpris hos Avanza, har det i sig verkligen ingen påverkan till aktiepriset efter det att ordern är genomfört? Eller är det så att när de andra aktieägarna upptäcker vad han har gjort då sätter de sitt eget pris lite lägre, eftersom de tänker att fan, nu måste jag ge lite rabatt, annars är det ingen som vill köpa mina aktier?

Själv har jag aldrig haft några problem med att sälja eller köpa med det priset som står som sälj-/eller köpris. Stackars de som satt själva sina priser och sålt för billigt.

Precis Tale, om många försöker sälja många aktier så sjunker priset eftersom att nån säljare kommer gå ner lite. Det här fungerar som det ska när det handlar om likvida aktier med bra omsättning.

Problem uppstår när det handlar om illikvida aktier med dålig omsättning. Då kan spread’en bli stor och kursen som anges på börsen otillförlitlig. Detta används av skojare för att driva upp priserna.

De köper en illikvid aktie och börjar skicka ut positiva rykten om den. Sen handlar de upp priset genom att handla med sigsjälva. Detta kan pågå några timmar eller tillochmed dagar. Till slut hoppar nån ovetande på tåget varpå skojarna kan sälja av sitt innehav till stor vinst. (sk Pump and Dump)

Det hände med Hufvudstaden C för några år sen. En lurig detalj här är att Hufvudstaden A är en OK aktie men C-aktien är inte det och kunde lätt utnyttjas av skojare. C-aktien är tack och lov börsstoppad nu och ska avnoteras.

Vad är det som triggar kursnedgången? År det när jag försöker sälja till aktuell kurs (som jag inte kan påverka) eller när köparen inte vill köpa till aktuell kurd (som hen inte kan påverka)?

Det står ju väl beskrivet ovan. Det finns inget “aktuell kurs”, det finns däremot en kurs för senaste avslut. Man kan ta ett genomsnitt av senaste avsluten och kalla det aktuell kurs, men det säger egentligen inget om nästa avslut.

Vad som triggar är psykologin påhejjat av automatiska robotar. Du läser om corona och tänker att du kanske ska sälja lite. Du kikar på “aktuell kurs” = vad någon nyligen köpt/sålt för. Du lägger upp dina aktier till försäljning för detta pris. Men nu visar det sig att andra också tänkt samma sak, och ingen vill längre köpa dina aktier för det priset. De misstänker nämligen att aktien ska gå ner på grund av corona precis som du! Du får inte sålt din aktie, får lite panik, och tänker att om jag sänker priset med 1% kanske någon vill köpa? Du provar att lägga ut aktien till försäljning för 1% mindre än förut. En greater fool tänker att det kanske bara ska gå ner någon procent idag, och ser nu ditt bud som “rätt”. Personen köper din aktie till 1% lägre än vad som nyss var aktuell kurs. Detta senaste avslutet är nu “aktuell kurs” och “aktien har fallit 1%” tänker andra. De får panik, och tänker shit, aktien är på väg ner! Jag måste sälja nu nu nu, bäst att jag redan från början lägger ut den till 99% av aktuell kurs för att någon ska vara villig att köpa den snabbt innan det hinner gå ner ännu mer för aktien har ju precis gått ner 1% redan!

Fonder fungerar likadant. Du får panik, säljer fonden, och fondförvaltaren måste sälja aktierna. Ingen vill köpa aktierna till det pris som gällde nyss, för alla vill sälja. Då måste fondförvaltaren sälja i alla fall, för du har sålt fonden. Och fondförvaltaren tvingas sänka priser tills någon är villig att köpa.

Nu blir jag helt förvirrad. Nestor skrev ju ovan att det är köpare och säljare som kommer överens om rätt pris sinsemellan och att INGEN utomstående tredje part står vid sidan om och bestämmer priset. Och nu skriver du att fondförvaltaren (!) tvingas sänka priset tills någon är villig att köpa.

Min beskrivning gäller aktier. Värdet av en fondandel är däremot fondens alla aktier dividerat med alla andelarna.

Sjunker aktierna värde så sjunker dina fondandelar i värde med automatik. Stiger aktierna i värde så stiger dina fondandelar i värde.

Någon handel med fondandelarna sker inte, utan värdet sätts med automatik efter Börsen stängning. Eriks beskrivning känns därmed inte helt korrekt. Fondförvaltaren sätter inget eget pris på fondandelarna, utan de avspeglar det värde som finns i fonden.

På Aktiespararna hittade jag följande:

”På kort sikt sätts själva aktiepriset av utbud och efterfrågan. Hur många är det som vill köpa aktien? Hur många är det som vill sälja? Om det finns fler köpare än säljare stiger kursen. Om säljarna är i majoritet sjunker – eller rasar – kursen. Dynamiken är enkel.”

Aktiespararna skriver att ”om det finns fler köpare än säljare stiger kursen”. De skriver INTE att om köparna inte betala vad säljarna begär då måste säljarna sänka priset (då skulle kursen falla). Eller att börsen är en marknadsplats var köparna och säljarna skulle först förhandla om priset, sen komma överens och efter det genomföra affären.

Åsikterna verkar gå lite isär, men om vi håller oss till det vad Aktiespararna säger, vad är det då som sker rent praktiskt (eller teoretiskt, eller hypotetiskt) när en aktie går ner säg 10%? Hur många fler säljare måste det finnas i relation till köpare? Och måste det ske inom en viss tidsram eller är det endast antalet aktier som är det avgörande? Skulle tro att det finns klara regler för det, men dem känner jag inte till.

Om köparna inte vill betala begärt pris så är de ju inga köpare!

Mina pedagogiska talanger är snart uttömda. Gå därför in på Avanzas hemsida. Välj valfri aktie. Nere till höger ser du en bild hur det går till; vilka köpare och säljare som finns och vad de är beredda att betala.

Uppe till höger skall det vara.

Jag kanske ska förtydliga lite vad jag menade när jag generaliserade från aktier till fonder:

Kommentaren:
“Fondförvaltaren sätter inget eget pris på fondandelarna, utan de avspeglar det värde som finns i fonden.”

Mitt förtydligande:
Du har rätt. Jag menade att fondförvaltaren, som tvingas sälja aktier om du säljer fonden, sätter priset på aktierna. Inte på fonden. Men i övrigt är det ju rätt? Om du säljer fonder, och marknaden håller på att gå ner, så kommer fondförvaltaren tvingas sänka priser på aktierna till ett pris lägre än vad som gällde nyss då fondförvaltaren behöver få sålt aktierna. Detta leder till att priset på de aktier som fonden investerar i sjunker ytterligare, vilket dagen därpå bör speglas i fondens värdering (som fondförvaltaren inte sätter, utan som speglar marknadsvärdet av innehavet).

Erik, fondförvaltaren skiter väl fullständigt i priset på de aktier som ingår i fonden. Fondförvaltaren har ingen mandat att varken höja eller sänka priset på fonder eller de underliggande aktierna som ingår i fonden - fondförvaltaren är bara en förmedlare. Om fondförvaltaren har svårt att hitta köpare för de fonder som jag vill sälja har han ingen rätt att rea ut dem under marknadspriset. Om jag säljer en fond för hundra kronor får jag hundra kronor. Om jag sen får mindre eller mer fondandelar än det var vid tidpunkten för min beställning är det marknaden som bestämmer, inte fondförvaltaren.