Nähä, okej experten. Jag sa inte att fondförvaltaren sätter priset på fonden. Jag sa att fondförvaltaren sätter köp/sälj-priset på de aktier som ingår i fonden och som denna köper/säljer. Om du köper fonden sätter du inget pris på aktierna, du får det priset det blir. Fondförvaltaren behöver köpa aktier, och för att köpa aktier behöver fondförvaltaren sätta ett pris denne är villig att betala för aktierna som måste köpas. Motsvarande vid sälj. Du säljer till obestämt pris, fondförvaltaren behöver sälja, och tvingas till att välja ett pris som gör att denne får sålt aktierna.
Ja, marknaden bestämmer priset på aktierna. Fondförvaltaren är en del i marknaden då denne handlar med aktierna. Om alla paniksäljer sina FONDER kommer alla fondförvaltare tvingas till att paniksälja aktierna, och kommer tvingas till lägre priser än de känner för, just för att få sålt när alla andra också vill sälja. Detta kollektivt kommer få marknaden att gå ner, vilket tillika innebär att fonen går ner.
Du säljer inte en fond för 100kr och får 100kr. Du säljer X andelar och får vad dessa visar sig vara värda något dygn senare.
“Om fondförvaltaren har svårt att hitta köpare för de fonder som jag vill sälja har han ingen rätt att rea ut dem under marknadspriset”
Jo. Om du har sålt din fond är han de facto tvingad att sälja aktierna. Tvingad att sälja = tvingad att hitta en köpare. I nedåtgående trend finns inte tillräckligt många som vill köpa till “nuvarande = senaste avslut”-priset, och behöver därför, precis som om du själv skulle sälja aktierna, sätta ett pris som är lägre än senaste avslut. Marknadspriset finns inte, värdet kan enbart fastställas vid avslut. Visst, ett volymvägt genomsnitt kan finnas, och det är just detta som en säljare troligtvis behöver gå under för att få sålt i nedåtgående trend då det per definition var högre pris nyss än vad du kan få nu.
Fondförvaltaren skiter så klart inte alls fullständigt i priset på de underliggande tillgångarna i fonden, men det förstår du säkert själv.
Men du verkar ju vara bergsäker på hur det fungerar så det är ingen idé att jag försöker ta mig tid att svara mer känner jag. Jag får fortsätta köpa dina aktier som du rear ut när du paniksäljer, och säljer jag tillbaka dem till dig efter att de gått upp och du vågar dig in igen 