Vad sker rent praktiskt när börsen går ner?

Nähä, okej experten. Jag sa inte att fondförvaltaren sätter priset på fonden. Jag sa att fondförvaltaren sätter köp/sälj-priset på de aktier som ingår i fonden och som denna köper/säljer. Om du köper fonden sätter du inget pris på aktierna, du får det priset det blir. Fondförvaltaren behöver köpa aktier, och för att köpa aktier behöver fondförvaltaren sätta ett pris denne är villig att betala för aktierna som måste köpas. Motsvarande vid sälj. Du säljer till obestämt pris, fondförvaltaren behöver sälja, och tvingas till att välja ett pris som gör att denne får sålt aktierna.

Ja, marknaden bestämmer priset på aktierna. Fondförvaltaren är en del i marknaden då denne handlar med aktierna. Om alla paniksäljer sina FONDER kommer alla fondförvaltare tvingas till att paniksälja aktierna, och kommer tvingas till lägre priser än de känner för, just för att få sålt när alla andra också vill sälja. Detta kollektivt kommer få marknaden att gå ner, vilket tillika innebär att fonen går ner.

Du säljer inte en fond för 100kr och får 100kr. Du säljer X andelar och får vad dessa visar sig vara värda något dygn senare.

“Om fondförvaltaren har svårt att hitta köpare för de fonder som jag vill sälja har han ingen rätt att rea ut dem under marknadspriset”
Jo. Om du har sålt din fond är han de facto tvingad att sälja aktierna. Tvingad att sälja = tvingad att hitta en köpare. I nedåtgående trend finns inte tillräckligt många som vill köpa till “nuvarande = senaste avslut”-priset, och behöver därför, precis som om du själv skulle sälja aktierna, sätta ett pris som är lägre än senaste avslut. Marknadspriset finns inte, värdet kan enbart fastställas vid avslut. Visst, ett volymvägt genomsnitt kan finnas, och det är just detta som en säljare troligtvis behöver gå under för att få sålt i nedåtgående trend då det per definition var högre pris nyss än vad du kan få nu.

Fondförvaltaren skiter så klart inte alls fullständigt i priset på de underliggande tillgångarna i fonden, men det förstår du säkert själv.

Men du verkar ju vara bergsäker på hur det fungerar så det är ingen idé att jag försöker ta mig tid att svara mer känner jag. Jag får fortsätta köpa dina aktier som du rear ut när du paniksäljer, och säljer jag tillbaka dem till dig efter att de gått upp och du vågar dig in igen :wink:

Ok, jag vill sälja mina aktier till dig för ett visst pris, men du bara skakar på huvudet och säger att jag begär alldeles för mycket. Efter ett tag kommer fondförvaltaren springande fram och flåsar i mitt öra: tyvärr Tale, jag var illa tvungen att sänka ditt pris tills Erik var villig att betala. På väggarna ekar ett dovt skratt.

Jag har inte något emot dig, Erik, men den där förbannade förvaltaren.

Nestor, jag förstår din frustration.

Ska ge mig på att försöka förklara prissättningen och hur den fungerar på aktiemarknaden.

För att förstå själva priset och hur det fungerar så måste man först förstå att marknaden är en typ av auktion, där köpare och säljare ibland möts vid ett pris och det blir en affär, vid det exakta tillfället så är det vad aktien är värd.
Men just på aktiemarknaden, speciellt i stora bolag, så sker dessa avslut varje millisekund eftersom vi nu för tiden har en massa robotar som alltid står och köper och säljer som ger en likviditet i marknaden.

Men för att förstå denna auktion så bör man lära sig orderdjupet och vad det är för något.
Som Nestor skrev så visas det om du går in på en aktie på t.ex Avanza. Då får du upp en ruta med två sidor varav varje sida har 5 eller 6 staplar (kommer inte ihåg och nu är börsen stängd så går inte att kolla), dessa staplar visar två olika saker, först har vi ett pris, vi säger att på ”säljsidan” så är första stapeln på 200kr. Det andra värdet är hur många aktier som finns just nu på just 200kr att köpa, det kan t.ex vara 1000 aktier som ligger där och teoretiskt skulle det antingen kunna vara en person som ställer ut en säljorder på 1000 aktier för 200kr/st eller 1000 personer som ställer ut 1 aktie vardera på 200kr.

Nedanför den stapel så kommer det fortsätta med fler staplar som har ett högre pris, t.ex 201kr sedan 202kr, 203kr osv. Där står också hur många aktier som är till salu på dessa nivåer.
Där har du då personer på marknaden som vill sälja aktier till ett pris dom själva har ställt, t.ex dom som ställt pris på 203kr väntar alltså på att någon köpare vill köpa aktier och behöver köpa upp alla på 200kr, 201kr, 202kr för att sedan betala 203kr för deras aktier. Detta kan ta 1sekund till flera dagar och till och med aldrig om ingen vill köpa för så mycket.

Det finns även staplar på den andra sidan, köpsugna, fungerar på samma sätt att köpare ställer sina priser på t.ex 199kr, 198kr, 197kr osv och väntar på att någon vill sälja så mycket aktier för att köpa upp allt ovanför för att sedan komma ned till det priset det personen har ställt.

Det du gör när du går in och ska köpa eller sälja och det du anser är ”det aktuella priset” blir t.ex om du väljer att köpa 100 aktier i exemplet ovan så får du köpa dom 100 för 200kr/st, skulle du däremot valt 1200st aktier för 200kr så hade du fått 1000st för 200kr/st och sedan hade dina 200 resterande aktier du ville köpa hamnat i orderdjupet (auktionen) och väntat på att någon vill sälja dessa till dig.
Hade du däremot skrivit in priset 201kr på ditt köp av 1200 aktier så hade du fått 1000 st för 200kr/st och 200 st för 201kr/st, du köpte alla aktier som fanns på marknaden för 200kr och började köpa på 201kr.

Nu kan vi komma in på fondförvaltare och hur de funkar.
När du lägger en säljorder så väljer du antal andelar och inte i kronor, som har nämnts ovan. För att göra detta lätt så säger vi att denna fonden endast har en aktie, nej fonder får inte ha bara en aktie men vi säger det nu, och det är aktien vi har pratat om ovan. I detta exempel blir en andel i fonden en aktie i exemplet.

  1. När du lägger en säljorder till dom på 100 andelar så går dom i teorin och säljer dessa 100 aktier över marknaden under dagen, i detta fallet så sålde dom för 199kr/st och du får ut på kvällen 199kr x 100 aktier.

  2. Du lägger en annan order som är lite större, säg då 2000 andelar som då motsvarar 2000 aktier. Dessa ska också säljas över marknaden under dagen, vi säger att det endast fanns 1000 st på 199kr, 500 st på 198kr och 1000st på 197kr. Då fick fondförvaltaren detta sålt för 1000st x 199kr, 500 st x 198kr och 500 st x 197kr. Detta eftersom det inte fanns fler på marknaden.

Exakt som i exempel 2 är det som händer när aktiepriserna rör sig, någon köper mer än vad som finns på en nivå och man går in på nästa nivå och tuggar vidare. Vid större fall så är det så många som säljer att det inte finns köpare som kan plocka upp dom aktierna som säljs och priset trycks ned.

Hoppas detta förklarade lite hur det fungerar, kom gärna med fler frågor om det inte känns solklart!

1 gillning