Hej!
Jag har troligtvis tankevurpor idag men lika bra att fråga.
Min bild av fonder är så här:
- Folk betalar in pengar till fonden och fondförvaltaren köper värdepapper för pengarna.
- Fondens värde går upp och ner baserat på om värdepapperen går upp eller ner.
- Jag som köper in mig i fonden får ju fondandelar. Man kan väl säga att om det finns 1000 kr i fonden totalt, och jag köper in mig i fonden för 1000 kr så har jag hälften av alla fondandelarna eller?
Vad händer om någon annan köper in sig i fonden?
- Kan fondens totala värde öka (det man ser på Avanza - fondens värdeförändring på 1 dag) för att någon köper in sig sjukt mycket i fonden trots att värdepapperen går ner? Och likaså kan fonden går ner i värde om någon storägare hoppar helt ur trots att tillgångarna har ökat i värde?
- Om någon köper in sig, skapar man fler fondandelar eller ändras allas fondandelsantal? Fonden får ju mer pengar (som inte är mina) så min totala andel minskar ju - men min “plånbok” i fonden har ju inte minskat (jag tänker mig att jag kan likställa att jag köper in mig i fonden är som att sätta in pengar på ett eget konto hos fondförvaltaren - likt så Lysa fungerar - hoppas att detta stämmer).
- Med avseende på ovan punkter: om fonden har ökat 8% sedan köp, är det mina pengar jag satt in som ökat 8% eller är det fonden totalt?
Jag gissar att realistiskt spelar väl inte dessa frågor så stor roll, för säg mitt månadssparande gör väl försumbar skillnad i t.ex. LF Global Index-fonden.
Mvh
Anders Andersson