Hur förändras värdet på en fond när någon handlar

Hej!

Jag har troligtvis tankevurpor idag men lika bra att fråga.

Min bild av fonder är så här:

1. Folk betalar in pengar till fonden och fondförvaltaren köper värdepapper för pengarna.
  2. Fondens värde går upp och ner baserat på om värdepapperen går upp eller ner.
  3. Jag som köper in mig i fonden får ju fondandelar. Man kan väl säga att om det finns 1000 kr i fonden totalt, och jag köper in mig i fonden för 1000 kr så har jag hälften av alla fondandelarna eller?

Vad händer om någon annan köper in sig i fonden?

1. Kan fondens totala värde öka (det man ser på Avanza - fondens värdeförändring på 1 dag) för att någon köper in sig sjukt mycket i fonden trots att värdepapperen går ner? Och likaså kan fonden går ner i värde om någon storägare hoppar helt ur trots att tillgångarna har ökat i värde?
  2. Om någon köper in sig, skapar man fler fondandelar eller ändras allas fondandelsantal? Fonden får ju mer pengar (som inte är mina) så min totala andel minskar ju - men min “plånbok” i fonden har ju inte minskat (jag tänker mig att jag kan likställa att jag köper in mig i fonden är som att sätta in pengar på ett eget konto hos fondförvaltaren - likt så Lysa fungerar - hoppas att detta stämmer).
  3. Med avseende på ovan punkter: om fonden har ökat 8% sedan köp, är det mina pengar jag satt in som ökat 8% eller är det fonden totalt?

Jag gissar att realistiskt spelar väl inte dessa frågor så stor roll, för säg mitt månadssparande gör väl försumbar skillnad i t.ex. LF Global Index-fonden.

Mvh

Anders Andersson

I praktiken nej. Vanliga fonder är “open ended” så nya andelar skapas. Alltså andelarna summerar inte till ett fixt tal. Fonder är skyldiga att behandla alla delägare lika.

Closed end fonder är helt andra djur (men ganska speciella).

Fler skapas. Tom fraktioner av andelar skapas i vanliga fonder. ETF:er skapas/förstörs bara hela andelar så de kan du inte köpa för ett fixt belopp, du kan bara handla hela andelar.

Värdet på dina andelar. Fondförmögenheten kan ha gått ner, upp eller ingenstans. De är inte sammankopplade.