Kan man säga att det är rabatter på fonder eller inte?

Hej!

Ett bolag har 100 aktier för 100 kr styck. Om aktiekursen går ner 10 kr brukar man ju “skämtsamt” säga att det är 10% rabatt på bolaget. Detta för att man behöver 10% färre kronor för att köpa hela bolaget. När rea-perioden går ut för att kursen går upp igen så har man på så sätt köpt lika många aktier för 10% färre kronor. Totalt får detta mig att känna att en nedgång i en aktie man tror på inte spelar någon roll, den kommer ju komma upp igen (McDonalds, Coca Cola, Volvo etc…bolag som sällan kursar) så jag har inte förlorat några pengar förrän jag säljer aktien.

Hur fungerar det med fonder? Är det likartat med fonderna? Är det likartat med Lysa? I grunden är det ju aktier så även om min lilla plånbok går ner där borta hos fondförvaltaren men jag betalar in varje månad borde väl det innebära att mina pengar kan köpa 10% mer aktier i snitt om fonden tappar 10% i värde? Fungerar det på samma sätt att så länge jag inte säljer mina fondandelar så har jag inte förlorat några pengar?

Mvh

Anders Andersson

Jag och många andra trodde på Ericsson på samma sätt som du skrivit, men verkligheten är annorlunda. Över 20 år och den är inte tillbaka upp.

Haha! Så sant så sant, jag har mina GME-aktier som jag aldrig kommer se växa heller (köpte tack och lov inte så jättemycket - memes och roliga reddittrådar på r/Superstonk säljer bara så mycket). Jag var dock ganska duktig på att pricka toppen, då jag köpte!

Det stämmer helt enkelt inte. Bolag konkar eller avnoteras hela tiden. Finns även en del bolag som inte återhämtat sig på mer än 20 års sikt men fortfarande är noterade.

Sant, men för frågans skull, låt oss säga så här: OM aktien återhämtar sig har man ju fått aktierna billigare när man handlade dem på nedgång, än om de hade vuxit hela tiden. Fungerar det samma med fonder? Om man köper dem när de går ner i värde och sedan återhämtar sig, har man då köpt dem via rabatt eller har man på något sätt förlorat pengar trots att man inte har sålt några andelar?

Ja, det fungerar på samma sätt. Fonder är bara påsar av aktier.

2 gillningar

Härligt! Då kan jag låtsas att jag handlar på rea även om jag slänger in pengarna på fonder och inte aktier. Visserligen säger smartare folk (ni på forumet, rika smarta snubbar som allas älskade Warren Buffet, familjen Bolmesson och min katt) att man skall månadsspara via Dollar Cost Averaging så jag handlar ändå, men varit nyfiken. Nu kom jag på nästa fundering men det får bli en egen tråd…