Det vill säga att antalet andelar man då har på något vis kan gottgöra för det det kostar en med den dyra avgiften. Skulle jag köpa samma fond idag och betala värdet den är uppe i nu för mig så skulle jag ju få mycket färre andelar. Det jag fiskar efter här är om det någonsin är motiverat att behålla en fond med en dyr avgift just för att man haft den så länge jämfört med att sälja fonden och investera pengarna i en billigare fond?
@christian100 ja just! jag är nybörjare här som sagt Du har rätt jag har fel. jag menade mer såhär…tror jag: jag betalade ju mycket mindre för varje andel när jag en gång köpte dem än vad jag nu skulle få betala om jag köpte samma mängd idag. Så borde man inte på grund av detta hålla fast vid fondandelar som man betalt ett lägre pris för (fast det är en dyr avgift) jämfört med att sälja dem och köpa andra fondandelar i en annan billig fond men där troligen varje fondandel kostar långt mer än vad jag betalade per styck för mina fondandelar ( i fonden med dyr avgift) en gång i tiden.
anledningen till att jag klurar på detta är att jag har en massa såna fonder som jag haft länge och som har dyr avgift och jag har fattat att dyra fonder inte är bra för ens plånbok på lång sikt. Men jag funderar samtidigt på om det är något som jag förlorar genom att sälja fonder som jag ju haft så länge
Nej. Så funkar det inte. Avkastningen är procentuell oavsett hur mycket du betalade ursprungligen.
Man investerar nästan alltid framåtblickande i de värdepapper som man tror är billigast / bäst just nu. Vad som har hänt tidigare är inte mycket att bry sig om, förutom att dra eventuella lärdomar av tidigare dumheter man begått. Man behöver inte ta igen en förlust / utebliven avkastning i samma värdepapper som gjort att man förlorat pengar, utan ska alltid välja det bästa alternativet.