Det vill säga att antalet andelar man då har på något vis kan gottgöra för det det kostar en med den dyra avgiften. Skulle jag köpa samma fond idag och betala värdet den är uppe i nu för mig så skulle jag ju få mycket färre andelar. Det jag fiskar efter här är om det någonsin är motiverat att behålla en fond med en dyr avgift just för att man haft den så länge jämfört med att sälja fonden och investera pengarna i en billigare fond?
@christian100 ja just! jag är nybörjare här som sagt Du har rätt jag har fel. jag menade mer såhär…tror jag: jag betalade ju mycket mindre för varje andel när jag en gång köpte dem än vad jag nu skulle få betala om jag köpte samma mängd idag. Så borde man inte på grund av detta hålla fast vid fondandelar som man betalt ett lägre pris för (fast det är en dyr avgift) jämfört med att sälja dem och köpa andra fondandelar i en annan billig fond men där troligen varje fondandel kostar långt mer än vad jag betalade per styck för mina fondandelar ( i fonden med dyr avgift) en gång i tiden.
anledningen till att jag klurar på detta är att jag har en massa såna fonder som jag haft länge och som har dyr avgift och jag har fattat att dyra fonder inte är bra för ens plånbok på lång sikt. Men jag funderar samtidigt på om det är något som jag förlorar genom att sälja fonder som jag ju haft så länge
Nej. Så funkar det inte. Avkastningen är procentuell oavsett hur mycket du betalade ursprungligen.
Man investerar nästan alltid framåtblickande i de värdepapper som man tror är billigast / bäst just nu. Vad som har hänt tidigare är inte mycket att bry sig om, förutom att dra eventuella lärdomar av tidigare dumheter man begått. Man behöver inte ta igen en förlust / utebliven avkastning i samma värdepapper som gjort att man förlorat pengar, utan ska alltid välja det bästa alternativet.
En undantag kan möjligen vara om man har haft värdepappren på fonddepå i stället för på ISK eller KF, för då finns möjligheten att hålla på att krångla och kvitta vinster och förluster.
Det är sant, men nu när de fonderna har stigit i värde så har du ju möjligheten att byta till andra fonder, så att du kan köpa in dig för mer än vad du hade köpt in dig i dom utan fondens tillväxt. Fondens värde har ju redan ökat, och om du då väljer att stanna kvar eller byta, så får du ivf behålla värdeökningen.
Men ivf, om inte det svarade på din fråga, så är det någonting annat som går fel i din uträkning. Ibland är det lättare att tänka på saker som omöjligen kan vara fel, och i det här fallet är det att om du har ett visst fondvärde eller kapital, och du inte har några speciella avtal,avgifter i samband med byten, skatteeffekter eller liknande, så är det enda du behöver bry dig om var du ska lägga dina pengar framgent. Och det är ju i de investeringarna som du tror är bäst om du investerar i dom idag som du ska investera i då.
jag förstår inte riktigt vad du menar?
ja okej, så genom att andelarna har ökat i värde så tar man ju med sig det värdet vid en försäljning i form av pengar som man köpa andra fondandelar för. Så det har kanske inte nån betydelse att jag blir av med mina fondandelar -jag får ju ut värdet från dem i form av pengar när jag säljer?
Du får inte nån särskilt ränta-på-ränta-bonus om du ägt en viss fond många år om det är det du menar.
Att antalet andelar är irrelevant. Det är en procentuell avkastning på ditt värde i fonden. Inte antalet andelar.
ooh, det är skrämmande vad jag är nybörjare känner jag nu…Jaså det är så det är…
Men vad har man andelarna till då?
Veta hur stor del av fondens totala förmögenhet du äger.
Det skapas fondandelar när någon köper fondinnehav och det förstörs fondandelar när någon säljer dem. Antalet andelar varierar baserat på insatt kapital och priset på de värdepappren som fonden köper/säljer p.g.a. kunna ge dig de nya fondandelarna som precis skapats (när du köper). Motsatt när du säljer.
förstår inte vad du menar-det är väl just ränta på ränta effekt man få om man ägt fondandelar i en fond länge?
Ja men du får inte någon extra bonus för att du ägt en specifik fond länge som motiverar att behålla just den. Har du en aktiv globalfond för 1,5% avgift är det ett bättre beslut att byta den till en för 0,2% avgift, oavsett hur bra den gått historiskt och hur länge du haft den.
ja det var nåt sånt jag undrade
Det enda som räknas är alltså det pengavärde som mina fondandelar har? Antalet fondandelar spelar ingen roll? Och det pengavärdet flyttar jag ju isåfall hellre till en annan fond med lägre avgift?
Precis så.
När du köper en global indexfond tex LF Global indexnära eller Swedbank Robur Access Global max 0.20% i avg kan du göra något annat som roligare i livet än att grunda på fondandelar. De kommer sköta sig utmärkt att följa global index långsiktigt utan att du behöver anstränga dig följa börsen. Det är det som är utmärkta med billiga global indexfonder att man behöver veta ingetting om börsen eler bry sig om det. Du får din avkastning långsiktigt ändå. Den följer global index upp/ned minus den lilla års avg på 0.20%. . Om du vill ha lite bredare global index då får man betala 0.11 extra i avg för Spp aktiefond Global. 50%dyrare års avg .
låter toppen
@Kristina_N
Jag tror du förväxlar lite saker i dina tankar.
Att en fond är dyr eller billig har inget med hur många andelar man kan köpa för 1000 kr.
En dyr fond är en fond som tar mycket betalt för att hantera fonden. Dvs fondavgiften inte kostnad per andel.
Ex en fond kan kosta 1 kr per andel. Och ta 2% i fondavgift. Medans en annan kan kosta 100 kr per andel och ta 0.2% ifondavgift.
Den första är extremt dyr, medans den senare är billig.
Två fonder som har samma fondavgift varav den ena kostar 1kr per andel och den andra 100 kr per andel utgör ingen skillnad för den som köper. De är exakt lika billiga eller lilka dyra.
Ja! Men det är utvecklingen som är den viktiga faktorn, inte den exakta fonden. Om du investerar 1000 kr i en fond som dubblas i värde, och sedan byter till en annan fond som också dubblas i värde, då har du sammanlagt 4000. Räntan på räntan följer med dig, så länge du återinvestera allt.
Rörande att äga fondandelar: säg att du köper en fond för 1000 kr till en kurs på 100 kr på fondandel. Då får du 10 st. Dessa går upp till fem gånger värdet. Det stämmer då att om du köpt in dig nu efter uppgången för 1000 kr, så hade du bara fått två fondandelar istället för 10. Men det stämmer också att om du nu säljer de fondandelar som du har, så får du ut 5000, dvs 5 ggr så mycket som du köpte in dig för. Det är detta värdet, 5000 kr, som du kan jämföra mot att ha kvar pengarna. Du kan flytta på dessa 5000 någon annanstans, eller låta dom vara kvar. I vilket fall är värdeökningen på 5 ggr pengarna med dig, och följer med till nästa fond, som du ju då kan köpa in dig för 5000 kr i.
Citat
tack för din förklaring, men jag är med på att dyrt eller billigt handlar om fondavgiften för hanteringen
Men nog snurrar jag till det lite vad gäller fondandelarnas betydelse. men just den grejen med avgiften är jag med på