En generell fondfundering

Jag har inte 100% koll här känner jag:

Består en fond av ett fast antal fondandelar eller varierar antalet andelar med tiden? Om så - på vilken basis?

Eftersom kunder/sparare inte köper och säljer andelar direkt av varandra, likt på aktiemarknaden, är det då själva fondbolaget som alltid utgör motpart för alla köp?

Om så är fallet - hur många fondandelar äger generellt fondbolaget? och - vad händer om efterfrågan på fondandelar överskrider utbudet?

Känns som att man borde ha koll på ovan. Tacksam för hjälp!

1 gillning

Antalet andelar varierar och skapas/förstörs varje gång handel sker. Det skapas i princip bara som nummer i en databas.

När pengar flödar in köper fonden aktier och man uppdaterar antalet andelar och delar ut dem till rätt person.

Etf är krångligare, för då finns en part till i form av “authorized participiant”. Som köper/säljer värdepapper och skapar/förstör/köper/säljer fondandelar.

4 gillningar

Tack!
Innebär det att om jag köper 200 andelar i en fond på måndagen, så kan jag ha 190 eller 210 andelar i fonden på tisdagen beroende på vad som sker mellan brytpunkterna? Eller kommer jag alltid att äga 200 andelar, så länge jag själv inte gör ytterligare affärer?

Det finns mao inget nyckeltal i stil med “totalt antal fondandelar” hos en fond, likt “totalt antal aktier” hos ABs?

“Nyckeltalet” är fondförmögenheten, dvs totala mängden pengar i fonden. Och NAV.
Du har kvar dina andelar och det är värdet som ändras.

1 gillning

Du kommer alltid ha 200 andelar.

Men du kan inte välja att köpa exakt 200 andelar på måndagen. Du kan bara välja att köpa för X antal kronor på måndagen. Sen efter alla dagens ordrar sammanställts och inköp/sälj av aktier för den summan kronor som behövs skett, då beräknas värdet på varje andel. Så får du så många andelar som dina insatta pengar är värda. T.ex. kan du få 203,94 andelar.

3 gillningar

Tack! Jag tar på mig dumstruten och ställer fler frågor.

Är det så att fondbolaget efter alla dagens ordrar sammanställts också fastställer hur många fondandelar som fonden ska bestå av? Eftersom detta tal enligt uppgift då inte är en konstant.

E.g. För varje ny köporder måste fondbolaget ju då “producera” nya andelar eftersom dessa inte tas ur en befintlig pott. Givet att antalet befintliga andelar förblir desamma hos respektive sparare.

Fondbolaget “skapar/förstör” inte riktigt på det sättet. Fondbolaget har normalt inte någon nettoexponering. Andelstalet blir bara ett matematiskt resultat för att hålla reda på hur mycket varje andelsägare i fonden äger. I princip bara bokföringsteknisk siffra.

Hela fonden kan bestå av fraktioner av andelar också. T.ex. 10045,93 andelar. Det talet faller bara ut en gång varje gång handel sker. Vanligtvis endast en gång per dag.

Så varje fondorder kommer inte leda till skapande förstörande enskilt. Utan alla ordrar under en dag sammanställs. I vissa fonder mer sällan. T.ex. varannan dag eller en gång i veckan.

Andelstalet är helt irrelevant och antalet andelar i en fond är helt irrelevant.

Rent tekniskt finns det “closed end” fonder och etf:er som är open ended också. Men de är lite andra former av andelsägande som jag utelämnar här. Vanliga fonder har inte de egenskaperna.

1 gillning

Stort tack! Ordet “andel” som har ställt till det för mig lite.