Ränta på ränta effekten är grunden till den värdestegring som aktiespararna får. Strunta i att fokusera på fondandelar och kapitalisering vid årsskiften. Jag skall försöka förklara, och börjar med ett förenklat exempel.
Du köper en aktie för 100. Substansvärdet är också 100 kr och företaget tjänar 8 kr per aktie. Långsiktigt kan företaget behålla den lönsamheten. Bolaget lämnar ingen utdelning.
Efter ett år har företaget tjänat 8 kr. Substansvärdet är då 108 kr. Om Börsen resonerar som tidigare skall då kursen öka till 108 kr. Efter ytterligare ett år har företaget tjänat 8% på 108 kr och värdet lika med kursen blir 116,64. Så fortsätter detta undan för undan; stiger kursen med ränta på ränta. Du har fortfarande en aktie.
Du hade en fråga.” Hur funkar det med utdelningen? Köper den andelar till mitt fondinnehav, eller ökar värdet på varje andel?”
Svar: Utdelningen ökar värdet på dina andelar. Något annat skulle bli alldeles för otympligt.
Tänk att du har andelar i en globalfond med 1000 aktier, och utdelningen skulle öka antalet fondandelar för dig. Dina ingångsvärden skulle förändras i princip varje dag. Det skulle bli väldigt svåröverskådligt. Värdeökningen skulle dessutom ske i två steg. Utdelningarna skulle öka antalet andelar och den ”vanliga” värdestegringen på aktierna skulle märkas genom att värdet på andelarna ökade.
Även räntefonder har en ränta på räntaeffekt. Här är ytterligare ett förenklat exempel.
Antag följande. Du satsar 10 000 kr i en liten obligationsfond som har en miljon i kapital. Utdelningen några år framåt är tre procent. Vi förutsätter att ränteläget är oförändrat tre år framåt, och att utdelningen kan investeras till 3%.
31/12 år 1. Fondens kapital 1 000 000 och ränta 30 000 blir totalt 1 030 000 kr. Du har en andel på 1% är värd 10 300 .
31/12 år 2. Ingående Kapital 1 030 000 Ränta 30 900 blir totalt 1 060 900. Varje andel är värd 10 609 kr.
31/12 år 3. Ingående Kapital 1 060 900 kr. Ränta 31 827 kr blir totalt 1 092 727 kr. Varje andel är värd 10 927 kr.
Du har fortfarande 1 andel,och värdet har stigit med ränta på ränta till 927 kr.
Samma princip för obligationsfonden ovan gäller även för en aktiefond. Du köper andelar som sedan förhoppningsvis skall öka i värde, dels via utdelning som återinvesteras och dels genom ökade aktiekurser.
Du är alldeles för fixerad över att antalet andelarna inte ökar. Strunta i detta. Det är inte antalet andelar som skall öka utan värdet på andelarna!
Du har även en annan fråga:
”Om jag inte får nya andelar och fonden stiger ytterligare 10% följande år så har fonden stigit 20% på två år och värdet är 1200:- och inte 1210:- som jag hade haft om det var ränta-på-ränta som på ett sparkonto. 20% värdeökning på två år är ju fortfarande räknat på 10 andelar.”
Svar. Om du köper andelar för 1 000 kr och de är värde 1 100 kr vid slutet av år 1 har värdeökningen varit 10%. Om värdet vid slutet av år 2 är 1 200 kr innebär det att värdeökningen år 2 har varit 9,09%. Vad är problemet? Precis som att räntorna går upp och ner, så går varierar även avkastningen. Det har inget med ränta på räntaeffekten att göra.