Alltså, jag behöver verkligen hjälp. Jag drog ett mejl till Jan som kände sig osäker på just den här frågan då det gäller en av Länsförsäkringars färdiga produkter (även om han höll med om att det lät konstigt), så han föreslog att jag skulle posta här. Jag är fullständig novis så det kanske är enkelt bara att jag inte greppar det.
Frågan: jag månadssparar i en pensionsfond hos länsförsäkringar, vanligt isk.
Jag läste Jans avsnitt om ränta på räntaeffekten och frågade min banktjänsteman (eller vad han nu är) hur det funkade när det gällde min pensionsfond.
Svaret: ränta på ränta existerar inte i en sån här typ av fond.
Alltså, säg jag har betalat in totalt 100 000 kr i fonden december 2019 och fonden visar en positv avkastning på 10%. Detta får jag till 110 000 kr, d.v.s. 10 000 kr som fonden ökat i värde.
Säg att jag tittar till fonden i slutet av januari 2020 och att fonden har då stigit ytterligare 10%. Så som jag förstod Jans ränta på ränta-avsnitt borde då dessa “nya” 10% räknas mot beloppet 110 000 och inte mot 100 000.
Men icke, utan enligt banktjänstemannen räknas det mot de 100 000, fast nu med en postivt avkastning på 20%.
Jag frågade om jag då vid årets slut skulle sälja av den positiva avkastning och återinvestera det i fonden. Inte heller det skulle jag göra eftersom det var “bökigt” och jag skulle “tro på fonden på lång sikt”.
Jag kanske är ute och cyklar nu, men jag får det till att 10% plus på 110 000 kr är högre än 20% plus på 100 000 kr? Att det var just detta som var själva motorn i effekten? Om jag har fel, vad är då ränta på ränta som Jan, och andra, pratar om?
Är det någon som fattar vad jag far efter, som känner “Ah, den gamla tankevurpan”? Väldigt tacksam för svar i så fall.
Ps. Ger ju banktjänstemannen skit här. Men vill säga att jag har ett gott intryck av honom, någon som tar sig tid och ger lite extra service. Får för mig att han missar lite grejer i kommunikationen ibland. Jag tackade nej till kaffe vid ett tillfälle, ändå var han på väg att hämta en kopp. Ni vet… den typen av missförstånd.