Köp/säljorder när börsen är stängd

Jag följer Privata Affärers modellportfölj och de publicerar sina råd på helger.
Om jag skulle vilja lägga en säljorder, hur fungerar turordningen på börsen då? Säg att jag vill sälja min aktie för 100 kronor. Tio andra vill också sälja för hundra kronor, men bara två vill köpa för hundra. Kommer Avanza sälja i den tidsordning ordrarna lagts?
Och om jag vet att det finns några köpare på hundra men dessa kommer nog inte köpa mina aktier, så kan jag ju välja att sälja för 98 kronor, kommer de då säljas för 98 även om det finns köpare på 99?
Och varför visas inte nivåerna för ordrar (Köp & Sälj) på helgen? Vissa ordrar faller ju bort när helgen stänger men stop loss till exempel borde kunna ses som ordrar och dessa gäller ju mer än en börsdag.
Nybörjarfrågor helt enkelt. Tack för svar på förhand!

2 gillningar

Kort svar om man är nybörjare ska man undvika sådana råd att sälja eller köpa. Man ska spara i breda globala indexfonder . Det är nästan omöjligt att slå index långsiktigt.
Med andra ord Privata Affärers portfölj är knappast något bra råd att följa. Samtidigt som man ska prenumerera den för 249kr i mån. Har du räknat vad du betalar i courtage när du säljer och köper så där aktier?

4 gillningar

Nu var det verkligen inte det jag frågade om men eftersom du påstår att portföljen inte är något att följa så tänker jag stänga den diskussionen genom att posta deras resultat de senaste 20 åren. Hoppas att övriga eventuella svar håller sig till frågeställningen och inget annat.

4 gillningar

Du får jämföra deras resultat med en global indexfond tex LF Global index! Samtidigt som du kommer aldrig få samma resultat som de för då de säljer och köper innan du ser det i rekomendation. :+1:. Ja påstår fortfarande att den är inget att ha och följa . Lycka till :raising_hand_man::people_hugging:

2 gillningar

Jag håller med föregående talare, nybörjare bör inte hålla på med detta och speciellt inte lägga order när börsen är stängd.

Men jag lät Grok AI förklara detta och den ger bra svar i sak:

När du lägger en köporder på aktier innan Stockholmsbörsen öppnar, hamnar den i systemet hos din mäklare, men själva köpet sker inte förrän börsen startar för dagen. Stockholmsbörsen är öppen vardagar mellan 09:00 och 17:30, och innan dess – säg kvällen innan eller tidigt på morgonen – kan du fortfarande skicka in din order via din bank eller nätmäklare som Avanza eller Nordnet. Ordern markeras då som “väntande” och ligger kvar tills börsen öppnar.

När klockan närmar sig 09:00 börjar något som kallas öppningscallen, mellan 08:45 och 09:00. Här samlas alla köp- och säljordrar i en slags auktion. Börsens system räknar ut en jämviktskurs – det pris där flest aktier kan byta ägare. Din köporder matchas mot säljordrar baserat på det pris du satt och jämviktskursen som fastställs. Om du till exempel lagt en order på 100 kronor per aktie och jämviktskursen blir 98 kronor, går köpet igenom och du betalar 98 kronor per aktie – du får alltid bästa möjliga pris enligt “bästa pris-principen”. Men om jämviktskursen blir 102 kronor och ingen vill sälja billigare, då händer inget, och din order ligger kvar som ouppfylld tills priset matchar eller du tar bort den.

Det finns en hake: om du lägger ordern för lågt jämfört med vad andra vill sälja för, kan den missa helt när börsen öppnar. Och om aktien är tunn – alltså inte så många handlar med den – kan det bli svårare att få köpet igenom direkt. Många lägger ordrar tidigt för att tajma nyheter eller kursrörelser, men det är ingen garanti att det blir som man tänkt. Vill du vara säker på att få aktier kan du sätta ett högre pris, men då riskerar du att betala mer än nödvändigt.

Kort sagt: din order väntar tills börsen kör igång, sen avgör marknaden om och till vilket pris du får köpa. Har du fler frågor om hur det funkar i praktiken?

3 gillningar

För att komplettera AI-svaret med lite ytterligare info:

Stockholmsbörsen börjar ta emot ordrar kl 08:00 på handelsdagar (inte på helger). Om din mäklare tar emot ordrar innan dess så sparas de i mäklarens system tills dess.

Först när ordrarna kommer in till börsens system får de en prioritet baserad på tidsstämpeln då de anlände till börsen. På börsens system finns det dock kvar långa ordrar som skickats in tidigare som haft en längre giltighetstid än 1 dag. Dessa laddas vid uppstart och finns redan i orderböckerna vid öppning och har tidsprioritet som är högre än de ordrar som kommer in under den aktuella dagen.

08:45-ca 09:00 hålls sedan en auktion då enskilda ordrar inte visas utan endast förväntat öppningspris samt kvantitet som kan matchas visas (beroende på de ordrar som finns i orderboken). På en slumpmässigt vald tidpunkt mellan 09:00:00 och 09:00:05 sker sedan en “uncross” då köpordrar och säljordrar med överlappande pris går till avslut. I första hand avgör då pris vem som får sin order matchad. Om öppningspriset blir 101 och du har en säljorder inne på 100 är du garanterad avslut.

Om du har en säljorder på 101 och det finns större kvantitet på säljsidan än köpsidan på 101, så kanske du får ett avslut. Börsen försöker i första hand skapa avslut inom samma mäklarfirma (Avanza-ordrar prioriteras för att matcha med andra Avanza-ordrar) och efter den prioriteringen så avgör tidsstämpeln på ordern vilken order som får avslut först, där den order som kom in till börsen först får avslut först.

För övrigt håller jag med. Det finns ingen information i Privata affärer-analyserna som inte är känd för börsen vid öppning.

6 gillningar

Det är så lurigt att om man vill köpa en aktie eller ETC och lägger ordern på kvällen så vet man inte om den går igenom nästa dag. Och jag är rädd att råka ta i för mycket på priset, utifall man åker dit för marknadsmanipulation. :confused:

Jag är inte expert på stop loss. Hur kan du veta hur många Nordnet, SEB och övriga aktiemäklares kunder vill sälja/köpa aktie A? Om du har t.ex. Avanza som din aktiemäklare, kan du se “live” när börsen har öppnat hur många Avanzas kunder vill köpa/sälja aktie A.
Det finns aktion kl8:45-9:00 o kl17:25-17:30 på Stockholm börsen. Du kan läsa länken om du fortfarande tycker Stop Loss på helgen är det bästa sättet att köpa/sälja aktier.
Hur fungerar börsens öppnings- och stängningscall? | Nordnet.

Nej du kan inte se detta men varför bryr du dig om vilken mäklare säljarna har?