Tekniker och tips vid börsnoteringar IPO. Hur du deltar på ett optimalt sätt via Avanza, Nordnet etc

Detta skrivs efter börsnoteringen i Storskogen, och jag tänkte sammanfatta lite lärdomar av denna och tidigare börsnoteringar i en tråd, denna. Dela gärna med dig av dina erfarenheter!

Jag deltog i en hel del börsnoteringar för ett antal år sedan, och det verkar som om ett antal saker har förändrats.

En stor förändring är att Avanza verkar ha begränsat varje person till att bara anmäla ett konto per kontotyp, kanske är det inte alltid så, men nog verkar det vara standard idag. Eller vad säger du?

Tidigare år fanns det personer som satt med säg 20 stycken ISK:er på Avanza, det är det alltså slut med nu.

Det Avanza däremot lät passera i Storskogen, och troligtvis även allmänt, var att man deltog med ett konto per kontotyp, AF, ISK och KF, dvs tre konton per person.

Detta trots att man i prospektet skrev:
“endast en anmälan per investerare får lämnas”
Här är det väl dock öppet om man med anmälan menar hela den anmälan man kan skicka in på hemsidan där man samtidigt anmäler flera konton, eller om man menar att man bara får anmäla ett konto per investerare.

Vad gäller Nordnet så tillät de vad gäller Storskogens börsnotering enbart anmälan via KF samt antingen ISK eller AF. Anmälde man både ISK och AF, valdes ett av dem bort, kanske beroende på vilket som anmäldes först. En fråga på detta, brukar Nordnet göra så vid börsnoteringar?

Att Nordnet över huvud taget tillåter att man får på både KF och något av ISK eller AF, kan bero på att aktier i KF inte ägs direkt, utan via försäkringsbolag. Kan det stämma?

I prospektet till Storskogen skriver Nordnet:
“Endast en anmälan per investerare får lämnas. Om fler anmälningar lämnas förbehåller sig Nordnet rätten att endast beakta den först inkomna anmälan.”

Precis som med Avanza är det här något oklart vad som menas med anmälan, är det “ett konto” eller “en (digital) anmälningsblankett”? Notera att hos Nordnet så anmäler man inte alla konton samtidigt till en börsnotering, som hos Avanza, utan anmälan av varje konto är en separat handling.

Min nästa fråga måste därför bli, om en börsnotering riskerar att inte bli fulltecknad, frångår då Nordnet sin rutin att bara tillåta en av ISK eller AF, och ger tilldelning på båda dessa konton?

Som jag ser det innebär det alltså risk att hos Nordnet anmäla både ISK och AF, man får bara tilldelning på båda konton om det är en impopulär börsnotering. Vad tror du?

Förutom Avanza och Nordnet så kan man vid vissa börsnoteringar delta via andra banker. Tex kan man enkelt skapa ett ISK hos Swedbank och delta. Swedbank har dock “gömt” anmälan till börsnoteringar en bit ner på innehavssidan, finns det ingen aktuell börnotering så ser du inget där tror jag.

Dela nu med dig av dina tips kring börsnoteringar!

1 gillning

Jag hittade en relaterad tråd som kan vara intressant:

Vad kännetecknar en svag IPO där risken är hög att förlora pengar:

styrelse med många nya personer

ny VD

metoo-företag som hänger på en het (eller i värsta fall ljummen) bransch men är långt ifrån ledande

svaga okända ankarinvesterare = cornerstoneinvesterare

svaga okända investmentbanker bakom börsnoteringen

svagt eller inget allmänt intresse kring börsnoteringen

vikande allmänt börsklimat

Där har du några viktiga ingredienser till förlorade pengar. Vad vill du lägga till?

• Aktien noteras på någon av smålistorna
  • I prospektet saknas uppgift om att någon kan komma att göra kursstabilisering
  • IPO:n har fått många flaggor av Affärsvärlden
  • Aktien tecknas i ett brett kursintervall och företaget bestämmer därefter att aktien ska vara så dyr som möjligt
  • Företaget utnyttjar överteckningsoptionen och pytsar ut ännu mera aktier, trots att de med nöd och näppe lyckades få in tillräckligt med anmälningar.
  • Det är lång tid mellan sista anmälningsdag och börsnotering
  • Dagen för börsnotering flyttas fram efter att anmälningstiden gått ut
2 gillningar

Tack för tipsen! Vissa av tipsen är svåra att veta i förväg, dvs innan man anmäler, men är ändå viktiga att tänka på.

Lång anmälningstid var något jag inte alls tänkt på, men intressant!

En anekdot från dagens tilldelning av Truecaller:

Ansökte på Avanza på 4 kontotyper i mitt namn. Tilldelning av 100 aktier på alla (en bråkdel av ansökan)

Ansökte på Nordnet på ISF och AF, i den ordningen.
Tilldelning bara på AF…100 aktier.

Troligen meningslöst att använda AF på Nordnet till IPOer för jag ser inget mönster i vilket konto som får tilldelning.

2 gillningar

Nordnet har ändrat sitt regelverk i mitten på april 2021.

Tidigare löd formuleringen:

Nordnet förbehåller sig rätten att endast godkänna en ansökan per kund. Om endast en ansökan per kund är tillåtet så godkänns endast den först inlämnade ansökan.

Nu står det bara:

Nordnet förbehåller sig rätten att endast godkänna en ansökan per kund.

Förändringen tycks ha skett mellan noteringen av Spermosens med sista svarsdag 2021-04-12 och Hemnet med sista svarsdag 2021-04-26.

Nordnet har inte uppdaterat informationen på kundtjänstsidorna, utan där presenteras fortfarande den gamla proceduren:

2 gillningar

Du måste skaffa KF på Nordnet. Strunta i AF och kör ISK, se mitt första inlägg i tråden. Avanza däremot släppte igenom AF, ISK och KF på samma personnummer.

Min lärdom från IPO:n i Truecaller är att om jag ser en OK avkastning, så skall jag greppa den så hårt och fort som jag kan.

Jag satt redo att få +15% precis vid handelsstarten på morgonen, men jag sålde inte av för fullt utan bara en liten del, delvis för jag var seg men också för att jag blev snål och ville ha mer pengar.

Det fick jag inte, det blev mestadels noll kr. Surt, men jag är glad att jag inte förlorade några pengar.

Aktiekursen startade på 60 och sedan föll den i princip sakta mot 52 som var teckningskursen och så stannade den där. Frågan är hur mycket som stödköptes.

Så slutsatsen måste bli att i förväg bestämma en minsta acceptabel avkastning, och sedan sälja för fullt om den är uppnådd.

1 gillning

Vad är ”lång tid” för dig? :thinking:

Affärsvärlden drar gränsen vid 10 dagar och det är där någonstans jag också tycker att det börjar bli jobbigt och riskfyllt.

Anledningen till att alla bolag inte noteras dagen efter sista ansökningsdag är att de inte har sina papper och tillstånd i ordning ännu, utan de tänker (”Lita på mig!”) fixa det när pengarna från noteringen är säkrade. Lite generaliserande brukar jag tänka att ju längre väntetid desto sämre pejl på läget har företaget.

Det finns ett par olika risker med lång väntetid. Dels hinner det komma en kraftigt sättning på börsen eller andra yttre omständigheter ändras vilket gör bolagets pris felaktigt. Dels kan det dyka upp jobbiga saker i den ekonomiska redovisningen när ansökan till börsen ska hårdgranskas och färdigställas.

Jag var varit med om att det börjat gå troll i felaktigheterna, börsnoteringen skjuts upp dag efter dag och tystnad varvas med kryptiska pressmeddelanden där man får läsa mellan raderna. Detta hände dessutom i ett bolag som redan från början hade en av de längsta väntetiderna. När tålamodet brister och fler än jag börjar tänka ”Va i h-e, jag vill ha mina pengar tillbaka!” bådar det inte gott för kursutvecklingen på noteringsdagen, än hur strålande framtidsutsikter bolaget har.

1 gillning

Fråga kring hur de väljer att göra i vissa IPO:er:

För det första, jag sitter och önskedrömmer lite. Minsta post man kan söka för Flat Capital är ju 500 st. Jag har på ett konto sökt för 960 st. Skulle det vara fördelaktigt att sätta in mer pengar och justera detta till 1000 st, som ju är två minimiposter?

Jag tänker att de i vissa fall vill “belöna” vissa konton som har sökt för mer än minimiposten, och då kanske de sätter lägsta gränsen vid 1000 st, dubbla minimiposten. Förekommer detta?

För det andra, som jag minst det så fick man vid IPO:er för några år sedan ibland tilldelning som andel av vad man sökt. Ville man ha för 10 000 kr så fick man söka för 100 000 kr. De som sökte för 10 000 fick för 1000 kr. Detta ledde till att man fick söka för ganska höga belopp om man ville ha många aktier, och man kunde åka på ordentliga smällar vid dåliga börsnoteringar.

Vad jag har sett så gör de knappt så längre, eller?

Någon som vet skillnaden mellan när det som i Flat Capitals fall marknadsförs på Nordnet men även går att teckna, ej marknadsfört, hos Avanza, och som i fallet med Autostore när det går att teckna hos Nordnet, men inte alls hos Avanza?

Jag antar att IPO bolagen får betala eller förhandla sig till marknadsföring hos NON och AVA, men när blir det så att man inte kan teckna på AVA? Har NON förhandlat sig till exklusivitet?

1 gillning

När det gäller autostore så är det ett norskt bolag. Utländska bolag går inte att teckna på Avanza. Men däremot dyker nordiska ipos upp på Nordnet lite då och då.

1 gillning

Oj, stämmer det?

Jag minns inte hur det var med Pexip.

Så Nordnet kan i princip erbjuda detta då de har verksamhet i Norge, lite förenklat sett?

Nordnet har en intressant sammanfattning, uppenbarligen funkar det att söka på både AF och ISK hos dem ibland, när bolaget inte kräver bara en sökning per personnummer?

Det viktigaste:

Begränsat utbud

I och med en börsnotering så kommer det upprättas ett prospekt där det framgår varför företaget vill till börsen och ifall man planerar att göra en nyemission eller inte i samband med detta. Om man gör en nyemission så betyder det att nya aktier kommer skapas och dessa kan investerare få köpa i börsnoteringen.

Samtidigt kan det vara tidigare ägare som vill sälja av hela eller delar av sitt innehav i samband med en börsnotering. För en viss typ av investerare så är målet att bara vara med på den väldigt tidiga tillväxtresan innan börsnotering. Eller så kan det vara medarbetare och grundare som vill få en viss belöning för många år av hårt slit.

Oavsett om det är med eller utan nyemission, tidigare ägare som säljer eller inte så kommer det bara finnas ett begränsat antal aktier tillgängligt i samband med börsnoteringen . Det är dessa aktier som vi investerare får köpa vid en IPO.

“….börsnotering övertecknad till flera hundra procent

Ofta kan man läsa i rubrikerna att en börsnotering har blivit övertecknad. Det betyder precis vad som sägs, alltså att investerare har anmält intresse för fler antal aktier än det fanns tillgängligt i samband med erbjudandet om börsnotering.

Om det finns 1 miljoner aktier tillgängligt i samband med börsnoteringen och investerare anmäler intresse för 3 miljoner så har börsnoteringen blivit övertecknad med 200%.

Spontant så låter det ju som att intresset varit väldigt högt när det blir en överteckning. Det stämmer, men samtidigt är det bra att förstå att många investerare tenderar att teckna sig för fler aktier än vad man har intentionen att köpa. Då många räknar med att intresset är högt och att tilldelningen ska bli relativt skral. Detta är givetvis en vansklig strategi som lätt kan gå fel om intresset i själva verket är lågt, för då kommer du få tilldelning för så många aktier som du tecknat.

Tänk på att bara teckna så många aktier som du har intentionen att köpa.

Teckna från fler depåer

En del väljer ibland att teckna sin på samma börsnotering från flera olika konton hos Nordnet för att öka sina chanser att få tilldelning. Även detta är givetvis förknippat med en hög risk då du kommer behöva köpa alla aktier om intresset är svalt från andra investerare.

Rimligtvis så kommer det framöver att bli mer styrt att man kollar på personnummer vem som har sökt inför notering, så det inte ska gynna en att teckna från flera konton. I vissa börsnoteringar så ställer rådgivare detta kravet redan.

Institutionella investerare vs. privatpersoner

Inför en börsnotering så är det vanligt att rådgivare och bolaget låter institutionella investerare så som fonder, investmentbolag och andra professionella investerare visa intresse och teckna sig. Förhoppningen är att få in nya långsiktiga större ägare som kan ta en stor del av antalet aktier i noteringserbjudandet.

Privatpersoner kan vara både långsiktiga och kortsiktiga på börsen. I samband med börsnoteringar så finns det en viss tendens hos privatsparare att vara mer kortsiktiga. Samtidigt så är privatsparare ofta väldigt många till antalet och börsen ställer krav på ägarspridning och detta uppfylls ofta genom ett brett intresse från privata investerare.

Vem bestämmer tilldelningen?

Då det är begränsat med aktier och i många fall finns fler investerare som vill köpa så behöver någon form av tilldelning ske.

Rådgivaren och bolaget som går till börsen är de som har sista ordet i samband med en börsnotering. Ofta vill man som rådgivare skapa en bra ägarbas när bolaget ska komma in på börsen. Delvis vill man ha ett gäng professionella investerare som kan ta en större ägarposition och samtidigt ha en bred spridning hos allmänheten så aktien får likviditet och uppfyller kraven på ägarspridning.

Då intresset ofta är större än antalet aktier så behöver rådgivare fördela ut. Det betyder ofta att såväl privata som professionella investerare får en mindre tilldelning än vad det önskat. För oss privatsparare så betyder det ofta att man får en mini-tilldelning för att ge så många som möjligt aktier inför noteringen.

Är det extremt stort intresse så kanske det inte ens räcker till med en liten post aktier till alla utan då brukar man välja att lotta ut vilka investerare som får tilldelning.

Detta kan givetvis kännas frustrerande för oss investerare då man hade intentionen att vilja köpa mer. Men finns det bara ett begränsat antal aktier och många investerare har tecknat så går det inte lösa på annat sätt. Nordnet försöker i den mån det går att förordna så att så många investerare som möjligt ska få tilldelning, men sista ordet ligger hos rådgivare tillsammans med bolaget som går till börsen.

1 gillning

Har det någonsin hänt att Avanza har strukit en anmälan på ISK för att man även anmälde via AF?

Dvs har Avanza någonsin agerat som Nordnet.

Glidande stop loss kan ju vara intressant att använda vid IPO.

Vad är er erfarenhet av Avanza - jag antar att dessa orders hanteras av ett system med tillräcklig separerad kapacitet, så att systemet fungerar även när deras frontend servrar är sega som kola?

Har någon uppgraderat från web-interfacet till deras andra lösningar, för att slippa dessa stunder av hög belastning och segt frontend? Blev det bättre?

En nackdel med stoploss som jag har upplevt är att man inte kan sätta den innan aktien har öppnat, när det rör sig om ipos, hade varit logisk att man borde kunne sätta den utifrån kursen man har köpt aktierna till, men det går tydligen inte. Menar jag hade samma problem båda på Avanza och Nordnet.

1 gillning

Då kan man lätt hamna i tidsnöd, att hinna lägga in order, om man fått tilldelning på flera konton.