Detta skrivs efter börsnoteringen i Storskogen, och jag tänkte sammanfatta lite lärdomar av denna och tidigare börsnoteringar i en tråd, denna. Dela gärna med dig av dina erfarenheter!
Jag deltog i en hel del börsnoteringar för ett antal år sedan, och det verkar som om ett antal saker har förändrats.
En stor förändring är att Avanza verkar ha begränsat varje person till att bara anmäla ett konto per kontotyp, kanske är det inte alltid så, men nog verkar det vara standard idag. Eller vad säger du?
Tidigare år fanns det personer som satt med säg 20 stycken ISK:er på Avanza, det är det alltså slut med nu.
Det Avanza däremot lät passera i Storskogen, och troligtvis även allmänt, var att man deltog med ett konto per kontotyp, AF, ISK och KF, dvs tre konton per person.
Detta trots att man i prospektet skrev:
“endast en anmälan per investerare får lämnas”
Här är det väl dock öppet om man med anmälan menar hela den anmälan man kan skicka in på hemsidan där man samtidigt anmäler flera konton, eller om man menar att man bara får anmäla ett konto per investerare.
Vad gäller Nordnet så tillät de vad gäller Storskogens börsnotering enbart anmälan via KF samt antingen ISK eller AF. Anmälde man både ISK och AF, valdes ett av dem bort, kanske beroende på vilket som anmäldes först. En fråga på detta, brukar Nordnet göra så vid börsnoteringar?
Att Nordnet över huvud taget tillåter att man får på både KF och något av ISK eller AF, kan bero på att aktier i KF inte ägs direkt, utan via försäkringsbolag. Kan det stämma?
I prospektet till Storskogen skriver Nordnet:
“Endast en anmälan per investerare får lämnas. Om fler anmälningar lämnas förbehåller sig Nordnet rätten att endast beakta den först inkomna anmälan.”
Precis som med Avanza är det här något oklart vad som menas med anmälan, är det “ett konto” eller “en (digital) anmälningsblankett”? Notera att hos Nordnet så anmäler man inte alla konton samtidigt till en börsnotering, som hos Avanza, utan anmälan av varje konto är en separat handling.
Min nästa fråga måste därför bli, om en börsnotering riskerar att inte bli fulltecknad, frångår då Nordnet sin rutin att bara tillåta en av ISK eller AF, och ger tilldelning på båda dessa konton?
Som jag ser det innebär det alltså risk att hos Nordnet anmäla både ISK och AF, man får bara tilldelning på båda konton om det är en impopulär börsnotering. Vad tror du?
Förutom Avanza och Nordnet så kan man vid vissa börsnoteringar delta via andra banker. Tex kan man enkelt skapa ett ISK hos Swedbank och delta. Swedbank har dock “gömt” anmälan till börsnoteringar en bit ner på innehavssidan, finns det ingen aktuell börnotering så ser du inget där tror jag.
Dela nu med dig av dina tips kring börsnoteringar!