Antalet IPO:er på Avanza vs Nordnet?

Vet någon varför Avanza har så få IPO:er jämfört med Nordnet?

Just nu har t.ex. Avanza 13 “erbjudanden” (varav 9 IPO:er), medans Nordnet har 53 “erbjudanden” (varav 14 IPO:er). Vissa tycks förklaras av att Nordnet även listar noteringar på utländska (främst norska och danska) marknader, men t.ex. Acast fanns nu bara på Nordnet och inte på Avanza. Hur kommer det sig? Har Avanza något visst kvalitetskrav, eller får företag betala för att “erbjudas” hos dem?

Hej Peder,

Handlar mycket om vad Avanza erbjuder till bolagen som vill notera sig, antar att Nordnet är lite mer generösa i sina erbjudanden och även kring några IPO:er har det varit att Nordnet har varit mer medgörliga.

Det är en business, så den med bäst erbjudande får flest kunder :smiley:

Vem är det som är kund och vem är leverantör när det gäller ett företag som börsnoteras och kan tecknas på Avanza och Nordnet?

Vem betalar vem?

Nu kan jag inte helt se mig själv som någon “expert” på ämnet, men lite hur jag antar och tror det egentligen fungerar. Någon kanske har mer insyn som kan konfirmera eller dementera!

Avanza och Nordnet hjälper bolag vid notering, för detta tar dom ut en avgift för att hjälpa till. Avgiften sätts då utifrån vad bolagen såklart är beredda att betala och för vilka typer av tjänster dom erbjuder i samband med noteringen.
Vid de erbjudanden som är endast hos en bank, t.ex endast hos Avanza så blir detta en typ av marknadsföring för Avanza där dom får in extra kapital till sig samt eventuellt nya kunder som verkligen vill teckna denna IPO:en. Vid en sådan exklusiv notering så lär dom få ge bra rabatt till bolaget för noteringen då det kan bli färre personer som kommer teckna då det endast går via en bank.

Så går mina tankar iaf, någon som har några helt andra tankar eller kunskap kring ämnet? :slight_smile: