Vilka banker för IPO?

Jag har fattat att man oftast kan ansöka om tilldelning vid IPOer hos Avanza och Nordnet. Hos Avanza ligger de under ”övriga erbjudanden” även när Avanza inte själva är partners.

Min fråga blir varför jag inte kan ansöka hos min ”gammelbank” SEB i tex Sensor Alarms IPO. Är SEB bara intresserade att låta kunder ansöka när de själva är partners vid introduktionen?

Det kan man absolut göra, det är bara att för många av oss är det inte värt jobbet att sätta upp konton hos alla bankerna. Jag tror att de senaste åren har det bara varit värt att söka en IPO hos Swedbank.

Var inne på SEBs internetbank nu ikväll men det är ju (för mig) omöjligt att hitta vart jag ansöker om tilldelning. På Avanza är det ju lätt att hitta trots att de inte ”gör reklam” för just Sensor Alarm.

En bank jag skulle vilja vara kund i är Carnegie, som ofta har IPOs av hög kvalitet.

Men om jag har fattat rätt måste man hosta upp minst 5 miljoner kronor. Sedan fyller man i en intresseanmälan om att få bli kund, och hoppas på att någon hör av sig.

Tyvärr är jag inte riktigt på den nivån ännu.

1 gillning

Ja, Swedbank hade ju EQT men man hade väl också K2a Knaust och Andersson för ett par år sedan. Den aktien gick bra, om jag minns rätt.

1 gillning

Men hur kommer det sig att Avanza och Nordnet är inblandade/erbjuder möjligheten att ansöka vid typ alla IPOer och storbankerna bara sällan??

Låt mig komma med en killgissning.

IPO är troligen ingen speciellt lukrativ affär för bankerna. Mycket administration och många försäljningar efter introduktionen. Eftersom det är småbelopp blir det litet courtage eller inget alls. Kortsiktigt ingen större affär för banken.

Avanza och Nordnet är i mitt tycke proffsigare. Många IPO gör att kunder hittar till dessa banker. I förlängningen är många som byter från sin gamla bank.
Även om IPO inte ger många kronor så gör tillströmningen av kunder att detta ändå blir en bra affär.

Detta är inte första gången som storbankerna gör bort sig.Långt före Avanza och Nordnet var det många banker som hunnit att datorisera sin fondhandel. I stället för att sänka courtaget behöll man det på en hög nivå. Kortsiktigt tjänade man pengar, långsiktigt blev det förödande eftersom man lämnade fältet fritt för uppstickarbankerna.

1 gillning

Låter rimligt! Bra tankar.