Nordnets börsnotering

Kan nu läsa att Nordnet är på väg till börsen igen. Vad tror ni om detta? Är det en aktie värd att köpas? De var väl avnoterade några år och fanns tidigare på börßen? Kan man lita på dem?

Hej,

Nordnet avnoterades tidigare för att dom köptes ut från börsen.
Sedan har bolag växt till sig lite men har fortfarande problem med lönsamhet, men att fundera om man kan “lita” på dom vet jag inte om man kan dra som slutsats genom en avnotering och sedan en notering.

Däremot så kan man absolut fundera över om det är värt att investera eller ej, man får nog väga in många delar i en sådan analys. T.ex deras position på den marknaden dom är aktiv på, växer den marknaden? Kan dom ta marknadsandelar där och hur ser konkurrenterna ut?
Är det en verksamhet som går att få bra lönsamhet i? Är detta ett bolag som jag tror mest på inom denna branschen eller finns det andra bolag jag hellre investerar i?

Tyvärr inget jag kan besvara åt dig, men återkom gärna med dina tankar!

Vi får väl vänta och se tills prospektet har kommit.

Helt rätt Nestor, prospektet kommer säga väldigt mycket om bolaget och hur det ser ut just nu.

Jag tänker att Avanza är den dominerande aktören på den marknaden och det är inte för att dem har bäst produkter utan för att de har bäst marknadsföring. Däremot är Nordnet god tvåa. Jag är själv kund hos bägge för att utnyttja de få dagar de har gratiscourtage för utländska aktier. Frågan är då om det är smartare att teckna aktier direkt via Nordnet eller om jag ska köpa dem i ett isk hos avanza, där jag har större delen av mitt innehav?

Frågan är om Nordnet kommer ha en utdelningsstrategi framöver?

Fråga 1. Det är inte alls säkert att Avanza blir emissionsbank.

Fråga 2. Detta bör stå i prospektet.

Ett exempel. Du vill köpa en glass som normalt kostar 25 kr. Du går till kiosken. Kostar den då 15 kr, så köper du den med glädje. Kostar den 50 kr så låter du bli. Får du inte reda på priset innan du skall betala så köper du heller ingen glass. Samma princip gäller vid börsintroduktioner!

Med andra ord AVVAKTA!

Nu är prospektet publicerat på Nordnets hemsida. Om jag fattat allt rätt kommer det kosta mellan 88 och 104 kronor per aktie. Vad säger panelen om erbjudandet? Se mer på https://nordnetab.com/sv/ipo/

Känns ju ganska högt prissatt, särskilt jämfört med vilket bolagsvärde de hade när de köptes ut från börsen. Visserligen har en rad investeringar gjorts i verksamheten sedan dess, samt att de har vuxit och faktiskt ökat sin lönsamhet. Det känns naturligt att jämföra med Avanza som är direktkonkurrent, Avanzas börsvärde är ca 27miljarder kronor, de omsatte ca 1,2 miljarder och gjorde ett resultat på 447miljoner (2019). Man bör komma ihåg att nordnet är mindre än Avanza i Sverige, men marknadsledare i både Finland, Norge och Danmark och dessa marknader står för en väsentlig del av Nordnets omsättning. Nordnet kommer noteras till ett värde av 22-24miljarder, omsatte närmare 2 miljarder och hade knappt 340miljoner i resultat (2019). Men som för även Avanza så har 2020 inneburit en stor resultattillväxt vilket redovisas i prospektet. Tänker att mycket av detta beror på at många har sökt sig till börsen under detta mycket märkliga och turbulenta år, samtidigt som aktiviteten i transaktioner har varit högre än någonsin, med andra ord ett ypperligt tillfälle för huvudägaren Nordic Captal att casha in. Avanzas börsvärde har ju bara i år gått upp över 70%. Så frågan man som investerare bör ställa sig, är värderingen på dessa bolag tillfäligt inflaterad pga allt för optimistiska förhoppningar om fortsatt hög aktiehandel framöver eller är dert en form av sektorrotation vi sett/ser där institutionella investerare kommer söka sig in i aktien på lång sikt? Spontant har aktiehandel och investeringar mm nästan aldrig känts hetare och väldigt många nya lycksökare har sökt sig in i det på senaste. Detta är något utav en varningssignal för mig, lite som strax innan bitcoin-crashen 2017/2018 när taxichaufförer snackade om att investera i bitcoin, hur mycket mer haussat kan det bli då?

Personligen tror jag på nordnet, men tveksam till värderingen, tror det kan finnas bättre lägen att gå in i aktien framöver. Dock så kan det vara en idé att teckna för att sälja på första handelsdagen för en snabb hacka, ofta går ju heta noteringar upp första dagen/dagarna oavsett värdering.

En stor del av Nordnets vinsttillväxt under 2020 beror på en påtaglig ökning av transaktionsrelaterade provisionsintäkter. Rimligt när stora massor kapital flyttas runt på marknaden. En potentiell investerar bör ställa sig frågan om denna kapitalförflyttning kommer fortsätta eller avta.

Om investerar landar i att förflyttningen av kapital kommer avta, beakta då detta vid antaganden om framtida vinst. Vinstnivån kommer påverkas negativt vid avtagande marknadstransaktioner. Är kapitalomflyttningen ihållande? För all del, ta med den positiva trenden och räkna med fortsatt vinsttillväxt.

Själv rynkar jag på näsan och konstaterar att en som tar fram osthyveln på Avanza åtminstone inte får dåligt betalt. Nej erbjudandet från Nordnet kostar mer än det smakar. Det må vara oxfilé som serveras, men får jag bara en biff vill jag inte betala för två.

Man får inte glömma att nordnet även har huslånsutlåning till låg ränta(även via stabelo). Nog borde väl nishbankerna plocka marknadsandelar från storbankerne som äntligen fått lite konkurens???

själv står jag i valet och kvalet ang teckning av NN.

Åkte på en käftsmäll på utköpet av edgeware- känns trist på en KF-depå utan avdragsmöjlighet.

börsen ÄR en farlig plats- tur att man har huvuddelen av kapitalet på annat håll ( fastigheter och en bostadsrätt för långtidsuthyrning till mycket attraktiva villkor! )

Nu närmar sig noteringen med stormsteg. Jag har ännu inte tagit ställning för om jag ska nappa på Nordnets erbjudande eller invänta rätt läge efter börsnoteringen. Vilka fördela kan det finnas av att direkt gå in i Nordnet genom det erbjudande som presenteras på hemsidan?

Läs Jans artikel!