Nordnet värdering

De flesta var väldigt negativa till att tyckte att aktien var dyr vid noteringen i början av december.

Aktien har nu gått drygt +60 % på ca 2 månader. Vad är era tankar om värderingen och aktiekursens utveckling?

Hej Mike,

Svårt att uttrycka sig om värderingar, tycker jag.

Som onoterat bolag så har Nordnet rensat upp och tagit större kostnader som nu har resulterat till att dom har börjat göra bra med vinster, verkar inom en växande bransch och tar marknadsandelar mot större banker.

Däremot så har dom även konkurrenter på denna marknaden, t.ex Avanza, som dom nu har större börsvärde än men där Avanza gör mer i vinst.

Så om man kollar konkurrenter så är dom högre värderade, men kollar man mot branschen så går det att jämföra med Avanzas kursutveckling den senaste tiden mot vinstutvecklingen, det ser ut att vara en stigande trend där dom tjänar mer och mer.

Men väldigt svårt!

Tack Robin för svar.
Jag och många andra hade väldigt fel om akiten utveckling på både kort och längre sikt.

Jag är fortfarande skeptisk till den och jag har haft fel hittills. :joy: men jag upplever att man får ta höjd för att det mesta är dyrt och att det är känt varumärke.

Hur ofta har man rätt när man ska välja egna rena aktier? Lika många ggr som man lyckas slå index långsiktigt :joy::+1:.

Du och många andra hade fel kortsiktigt som är jätte vanligt när man köper aktier. Långsiktigt är ingen som vet hur det går med Nordnet aktie då den har funnits bara några månader. Det kan knappast vara så att du och många andra hade fel långsiktigt. Långsiktigt är 5+ år. 10-15-20 år.:+1::thinking::grin::face_with_hand_over_mouth:

Den är guldvärd för Nordnet banken få år vi överrens till 100%. Avanza är inte bättre på det sättet eller någon annan bank :+1:

1 gillning

Sen är väl Nordnet större än Avanza om jag minns rätt? Eftersom Nordnet är aktiv i fler nordiska länder. Huruvida Nordnet kommer ta marknadsandelar i Sverige eller om Avanza kommer sprida sig i norden låter jag vara osagt.