Ipo där bank inte är primär selling agent

Flat capitals ipo görs primärt via nordnet. Fann under övriga erbjudanden, på avanza, att en även kan teckna där. Är det någon som vet om detta ev påverkar ens möjligheter, att faktiskt få tilldelning. Om en då söker via en bank som inte är selling agent/finansiell rådgivare?

Allt gott!

2 gillningar

Ja det påverkar ibland. Exempelvis var det betydligt svårare att få teckning i Söder sportfiske på Nordnet än på Avanza, där Avanza var rådgivande bank.

Extremfallet: När Nordnet hade Savelend fick två(!) kunder på Avanza tilldelning. :smiley:

2 gillningar

Wow! Där kan man ju snacka minimala chanser :smiley:
Intressant ändå, även om det inte är lika extemt som ditt exempel så kanske det ändå säger något om prioriteringen.

Ja, det känns som att chansen är lika stor som att få en högvinst på en trisslott. Att gå utanför “säljande” bank, slutade jag med för decennier sedan.

Då är helt enkelt bättre att vänta med att köpa in sig till efter en börsintroduktion:) verkar ju vara svårt att få tilldelning även om banken är primär vid introduktion.

Jag tror du får fler svar om du undviker att använda ett politiserat språk. Inte minst blir din fråga lättare att läsa och förstå då.

Hur tänker du att jag skulle kunnat formulera mig? För jag upplevde själv viss svårighet att formulera frågan nämligen :slight_smile:

3 gillningar

Tror han syftar på att du undviker ordet “man”, det har inte fått samma spridning som “hen”. Jag la också märke till det och vet att vissa gör så och hade därför inga svårigheter med att läsa ditt inlägg, kan dock tänka mig att det kan ställa till problem i vissa kontexter. Kan även tänka mig att de som svurit på att anamma detta sätt att skriva på blir blinda för det och inte ser någon problematik i formuleringen. Tycker dock inte att vi ska tjaffsa om sådant i detta forum. Förstår man inte så får man faktiskt be om ett förtydligande. För mig låter det mest som gammelsvenska om en byter ut “man” mot en. :smirk:

Hur som helst så tecknade jag både savelend och flat capital via just Nordnet på grund av att de var primary selling agent och om du söker på Nordnet i flat capitals prospekt så kan du läsa att de uttryckligen skriver att Nordnets kunder kan komma att få företräde i noteringen.

Eftersom Avanza är mer en populär platform så tänker jag att om Avanzas kunder blir uteslutna vid kraftig överteckning - som i Savelends fall - så kan det potentiellt sett leda till en uppgång just på grund av att Avanzas kunder börjar köpa på sig på introdagen. Så jag skulle hellre köpa på Nordnet än på introdagen på Avanza. Problemet om du väljer att behålla är att det blir svårare att hålla koll på innehavet, jag är inte inloggad där lika ofta, men man kan ju köpa en liten bevakningspost på avanza för att hålla koll eller sätta kurslarm på avanza eller Nordnet om man har Nordnets app installerad.

Savelend ökade i alla fall introdagen, jag behöll dock och har ökat till 1000 aktier för att kunna sänka min avgift på plattformen, men såhär i efterhand hade jag ju hellre sålt och klot på Avanza pga att den gick ner. Savelend hade även gått ut med att de som tecknade ett visst anral aktier skulle få förtur i tilldelningen, men de kunde bara se vilka som gjort så via Nordnet. Så min erfarenhet behöver inte alls stämma i andra fall, Savelend är alltså inte den bästa jämförelsen.

1 gillning

Uppskattar ditt svar! hjälper en att fortsätta utvecklas:)

Tack för din problematisering av teckning via de olika plattformarna. Följt de ipos som varit under veckan och tänker troligen avvakta lite innan jag deltar. Samtidigt som jag förstår “charmen” verkar det som man behöver endel tid för att följa utvecklingen.