Orolig-marknadsmissbruk

Jag är nybörjare och har läst på om enoetare osv. Jag gjorde den 11/1-21 ett köp som jag fortfarande tänker på under dagarna. Jag hade ingen aning om vad man skulle ha strategier vid investering.

Jag såg i en facebook grupp att ett bolag vid namn ”confidence international” skulle öka så jag köpte en post för 190kr. Några minuter senare fick jag panik eftersom att aktien började falla. Jag sålde då av min post och gjorde en förlust. Jag både köpte och sålde till den kursen som aktien befann sig i. Med andra ord så försökte jag verkligen inte påverka kursen. Var bara en nybörjare som litade på personerna i gruppen.

Är detta olagligt på något sätt? Är väldigt nojjig…

Mvh.

Jo, jag tror det inte är lagligt om bloggare, poddare e d pratar positivt om (små) aktier de själva äger för att driva upp kursen och när efterfrågan på aktien driver upp priset, då säljer de.

Men i ditt fall kan jag inte säga att det var just det som hände. Du verkade helt enkelt bli rädd över förlusten.

Jag köpte lite Saab-b förra veckan och ligger lite back, men det är ingen panik för mig.
Saab är ett bra företag och om säkerhetsläget blir dåligt och börserna faller, då kan säkerhetsbolag o d gå bra. Jag är beredd att ha aktien i många år.

Som nybörjare, köp hellre stora stabila företag och köp bara så lite aktier att du inte får panik om de sjunker.

Bestäm innan affären en stop loss så du vet vid vilken förlust du inte längre är beredd att vänta ut en uppgång.

1 gillning

Precis. Har nu enbart gått över till stora stabila bolag. Du tror inte jag gjorde något fel då när jag sålde i panik?

Jag har inte kollat just aktien du handlade, så jag skriver i generella termer.

Det är ett känt vanligt beteendemönster att småsparare ofta får panik vid tillfälliga nedgångar och säljer, fast aktien sedan vänder upp.

På samma sätt brukar småsparare bli uppmuntrade och köpa mer av aktier när de blivit dyra och är på topp, precis innan de börjar falla.

Du är helt normal som beter dig så här, köper och säljer vid fel tillfälle, alla har gjort det för det är nästan omöjligt med timing av marknaden.

Läs gärna rika tillsammans artiklar om deras portföljer, särskilt nybörjarportföljen. Du kan få hygglig avkastning till förhållandevis låg risk med den.
Och kunskapen den bygger på är värdefull.

Först och främst, baserat på vad du sagt här så behöver du inte alls vara orolig. Så kallad “enpetare” enligt finansinspektionens frågor och svar rör sig om:

I bolag som har en aktie med låg omsättning och få avslutade, dagliga affärer har priset på varje enskild aktie en större påverkan på prisbilden än i de fall aktien har en hög omsättning och många dagliga affärer. Genom att vid ett eller flera, återkommande tillfällen göra köp i aktien (enpetare) kan priset vilseleda andra aktörer och ge intrycket av en högre värdering av aktien. Resultatet blir att aktiekursen successivt stiger. Vanligtvis är syftet med dessa transaktioner att öka värdet på sin befintliga position i aktien.

Enpetare så gör man återkommande köp i en lågomstättnings-aktie för att öka värdet på sin befintliga position. Du köpte och sålde till dåvarande marknadspris och realiserade till och med en förlust (dvs inget ökat värde).

1 gillning

Lästips på ämnet

Jag fattar inte… Du köpte något för 190kr som började falla och fick panik? Det sista du behöver bry dig om isf är om det va lagligt eller olagligt…

Mitt vänliga tips, spara på ett bankkonto!