Orolig-marknadsmissbruk

Jag är nybörjare och har läst på om enoetare osv. Jag gjorde den 11/1-21 ett köp som jag fortfarande tänker på under dagarna. Jag hade ingen aning om vad man skulle ha strategier vid investering.

Jag såg i en facebook grupp att ett bolag vid namn ”confidence international” skulle öka så jag köpte en post för 190kr. Några minuter senare fick jag panik eftersom att aktien började falla. Jag sålde då av min post och gjorde en förlust. Jag både köpte och sålde till den kursen som aktien befann sig i. Med andra ord så försökte jag verkligen inte påverka kursen. Var bara en nybörjare som litade på personerna i gruppen.

Är detta olagligt på något sätt? Är väldigt nojjig…

Mvh.

Jo, jag tror det inte är lagligt om bloggare, poddare e d pratar positivt om (små) aktier de själva äger för att driva upp kursen och när efterfrågan på aktien driver upp priset, då säljer de.

Men i ditt fall kan jag inte säga att det var just det som hände. Du verkade helt enkelt bli rädd över förlusten.

Jag köpte lite Saab-b förra veckan och ligger lite back, men det är ingen panik för mig.
Saab är ett bra företag och om säkerhetsläget blir dåligt och börserna faller, då kan säkerhetsbolag o d gå bra. Jag är beredd att ha aktien i många år.

Som nybörjare, köp hellre stora stabila företag och köp bara så lite aktier att du inte får panik om de sjunker.

Bestäm innan affären en stop loss så du vet vid vilken förlust du inte längre är beredd att vänta ut en uppgång.

1 gillning

Precis. Har nu enbart gått över till stora stabila bolag. Du tror inte jag gjorde något fel då när jag sålde i panik?

Jag har inte kollat just aktien du handlade, så jag skriver i generella termer.

Det är ett känt vanligt beteendemönster att småsparare ofta får panik vid tillfälliga nedgångar och säljer, fast aktien sedan vänder upp.

På samma sätt brukar småsparare bli uppmuntrade och köpa mer av aktier när de blivit dyra och är på topp, precis innan de börjar falla.