Jag gjorde ett nybörjarmisstag, köpte aktier i Atlas Copco för jag hörde att “det där är ett stabilt och bra bolag”. Inte mindre än 60 st dessutom Efteråt insåg jag hur oerhört tråkigt jag tycker att det är att läsa in mig på deras vacumpumpar och allt vad det är…
Nu till min fråga. Jag lyckades tydligen köpa in mig när aktien var som allra dyrast för att sedan falla några dagar efter. Hur jag än googlar förstår jag inte riktigt vad som hände, varken varför det gick upp eller ner just då (dagarna 22-26 mars i år). Nån som förstår detta? Nu väntar jag på att gå ±0 så att jag slipper sälja med förlust, men det lär ju dröja med tanke på att jag köpte när det var som allra dyrast. Är det värt att ha kvar i längden, då det ju är “ett stabilt och bra bolag”, eller ska jag bara sälja av? Är så trött på dessa vacumpumpar…
Ps. Ja jag vet att global indexfond är bra, har investerat i det också
På vilket sätt är det relevant? En aktie har rört sig lite upp och ner, som aktier gör. Det är väl varken intressant, märkligt eller av någon betydelse alls. Det är en helt normal rörelse i sidled, inget annat.
Om jag tolkar dig rätt så har aktien gått ner med 2,25kr sen du köpte enligt graf.
2,25kr*60 = 135kr. Det är en meny på donken som du i te kan köpa för de pengarna. Om du mår dåligt över svängningar så skulle jag råda dig att sätta upp ett månadsparande via Avanza i valfri globalfond och sedan inte logga in innan jul.
En annan sak man kaan göra är att ändra inställningar från % till Kr för att få lite perspektiv på vad man faktist tappat eller tjänat.
Då har pengarna haft tid att röra sig lite upp och ned. Och framför allt så slipper du känna att du behöver optimera och pilla.
Eller så håller du Atlas och ser hur det ser ut om 3år. Se det som ett experiment.
Om du tycker att det är ointressant och irrelevant hur en aktie rör sig förstår jag inte ens hur du hamnade i den här tråden. Finns säkert andra trådar som skulle passa dig bättre
Jag mår inte dåligt, men vill gärna öka min förståelse för svängningar i en aktie. Gått ner strax under 4% dvs strax under 400:-. Mycket pengar? Nej inte alls. Men 400:- för att köpa och sälja en aktie lite på måfå känns ändå tråkigt, därför som jag försöker lära av det. Och ja, att se det som ett experiment är väl inte helt fel. Tror nog att det är en bra aktie på sikt, även om det var himla tråkigt att följa den.
Att en aktie går upp och ner någon eller några procent på en vecka, eller till och med en dag kan bero på oerhört många orsaker.
Det kan vara att bokslutet blir bättre eller sämre än väntat, att bolaget byter VD, att en storägare får för sig att öka eller minska sitt innehav vilket kommer att återspegla sig i priset, att en bank utfärdar en köp- eller säljrekommendation, skulle räntan stiga mer än väntat blir börsen på dåligt humör och kurserna sjunker, osv, osv.
Att kurser guppar upp och ner är alltså en självklarhet, det vore betydligt konstigare att kurserna inte fluktuerade.
Det är ointressant därför att de svar du tänker dig ska finnas inte finns i praktiken. Det mest enkla sättet att försöka analysera frågan är att jämföra med general- eller branschindex utveckling för samma tid. De flesta liknande och/eller stabilare aktier rör sig på liknande sätt på kort sikt.
Även förändringar på branschnivå kan givetvis förklaras till någon del, åtminstone på hypotetisk nivå. Dock handlar dessa förklaringar sannolikt inte alls om det specifika bolaget, alltså någon rapport eller annan nyhet. Det handlar istället om ”omvärldsbrus” såsom att någon större aktör tolkat någon statistik eller något uttalande si eller så. Inget har alltså hänt i sak och det ”scenario” som X oroat sig för kanske blåste över redan nästa dag. Dock orsakade det ett hack i kurvan för någon/några aktier.
Aktiekurser går upp och ned. Det kan ändras för att någon analytiker tycker att den senaste rapporten var en besvikelse eller någon annan helt oväsentlig händelse.
Anekdot: Jag jobbade tidigare på ett företag inom snabbrörliga konsumentvaror. Jag var inte i någon position som gav insiderinformation. Efter en kvartalsrapport som var som kvartalets rapporter brukade vara (branschen är säsongstung) sjönk kursen mer än 10 %. Fundamentala fakta hade inte förändrat sig ett dugg på kvartalsrapporten så jag köpte aktier för ca 10 kSEK. Nästa kvartalsrapport steg aktien med mer än 10 % återigen utan att några omvärldsfaktorer hade ändrats.
Det är en rätt enkel fråga och jag håller med trådens två första svar.
Det är bra att läxan är lärd, förhoppningsvis. Med en fortsatt riktning som innehåller långsiktighet kommer du se det som en liten läropeng i det stora hela.
Efter ett tag lär man sig vilka frågor för ens ekonomi som ger resultat. Det handlar mer om egen livsplanering, än att fråga sig varför Atlas Copcos aktiekurs har rört på sig.
Investeringar görs ju helst under perioder som är absolut minst 10 år.
Utvecklingen spelar alltså inte roll förrän om 10 år ifall du investerar idag.
Ett klassiskt misstag är ju att investera kortare perioder än 10 år, vilket är det som du gjort. Mitt tips är att försöka tänka mer långsiktigt, kommer gynna dig otroligt mycket på din investeringsresa.
Lyssna igenom alla poddavsnitt här på forumet nu under promenader i solen. Kanske ett varannan dag eller så, från avsnitt 1 och upp. Kommer garanterat förändra hela ditt liv.
Efter att du lyssnat igenom Rikatillsammans-poddavsnitten kan du gå tillbaka till denna tråden och läsa ditt första inlägg igen, så kommer du garanterat få ett gott skratt.
Learning by doing… Delårsrspporten blev överraskande bra och aktien steg. Hade rapporten varit dålig hade aktiens värde sjunkit. Svårare (eller lättare) än så är det inte.
Detta måste du vänja dig vid om du äger enskilda aktier.